Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D Vs Pentax K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Adam M

Medlem
Står ju i valet och kvalet om att köpa någon av dessa två och just nu så är k20d den som verkar hetast. Väljer man en cannon 40d kan man med cashback få ett mycket bättre objektiv för bara en tusenlapp mer. ( http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iID=6806599 ) Det som talar till fördel för k20d är att den är vädertätad = man behöver oroa sig mindre. Annars så känns det som att kamerorna är i princip lika bra. Man kan kanske köpa objektiv som motsvarar cannons (17-85 IS USM) utomlands till pentax?

Vad tror ni?

Adam M skrev:
Man kan kanske köpa objektiv som motsvarar cannons (17-85 IS USM) utomlands till pentax?
Det kan man i Sverige också, t ex Sigmas 17-70.

Du ska nog inte tro att du hittar större utbud i andra länder än i Sverige. Ett skäl att välja Canon istf Pentax är just att man får tillgång till ett större sortiment av objektiv och tillbehör.

Tänk på att objektivväskan lätt växer senare och att det är ett system du köper. Inte bara ett hus och objektiv (nåja, vissa kanske gör så). Det jag menar är att huset byter du ut men gluggarna behåller man längre.

Valet bör alltid grunda sig på dina egna reflektioner. Jag har en 40D och är nöjd med mitt val men har ej testat K20D så jag är ingen oberoende röst.. hehe.

Jag hoppas att Pentax K20D är en ruskigt bra kamera för det gynnar även mig i framtiden då nästa Canon-hus kanske inspireras av dess brusnivåer eller dylikt =)

Adam M skrev:
Det vore helt klart intressant att höra vad någon tycker som har testat båda.

Med tanke på att Pentaxen väl inte ens har börjat levereras ännu så är det nog inte allt för många som kan göra den jämförelsen..

Per

Adam M skrev:
Jo den finns lite överallt nu, men visst den har inte funnits länge direkt.
I så fall är det väl bara att gå till butiken och känna på dem? Det brukar vara det enklaste sättet att bestämma sig. Köp den som känns bäst i handen/framför ögat.

Adam M skrev:
Jo den finns lite överallt nu, men visst den har inte funnits länge direkt.

Tja, Pixmaina har den visst i alla fall, fast de har iofs alltid allting enligt egen orderstatus, och inte de mest nöjda kunderna i cyberdjungeln direkt..

Per

Scandinavian photo har den, de har ju dessutom en fysisk butik.

Edit: Det är inte det som är intressant egentligen, den finns på ett par ställen här hemma.Frågan om folk har testat båda står kvar.

ErlandH skrev:
I så fall är det väl bara att gå till butiken och känna på dem? Det brukar vara det enklaste sättet att bestämma sig. Köp den som känns bäst i handen/framför ögat.

Om dom inte har k20d kan man ju alltid känna på k10d samma hus, men känn på en med batterigrepp, gör kameran så mycket skönnare.

ANNONS
Götaplatsens Foto