Annons

Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
perperub skrev:
Ni som har 400D och övriga kameror i xxxD serien - vilken skärpeinställning använder ni? Själv har jag "bildstil" inställt på standard på min 400D, dvs +3 i skärpa.

Mvh/Pär

Jag har en 450D och kör default. Dock har jag börjat tröttna på att behöva fixa även "Kolmården- & Grilla med polarna-bilderna" i Bridge/CS så jag börjar fundera på att höja det mesta + sätta på högdagerprio, brusreducering osv. Allt för att bli nöjd med JPG's direkt från kameran. Har varit rätt dålig på att rensa bland alla exponeringar av samma motiv, och dessutom kan inte RAW visas enkelt vid de tillfällen man ska visa nåt...

JPG+RAW skulle jag köra mesta tiden i så fall (nu växlar jag beroende på "bildernas vikt" - i brist på bättre uttryck ;), men då har min kamera en nackdel mot 40D som ju klarar av att ta längre och snabbare serier.

Tycker det är en svår balansering det där, även om man har en kamera med massa kapacitet, så vill man även kunna köra lite point-and-shoot ibland.

Ja nu kunde jag inte låta bli. Har ju semester... Här är en test på 450D, med 3 olika exponeringsinställningar. Först Standard, alltså orört (Skärpa-Kontrast-Färgmättnad-Färgton). Sedan ett mellanläge där alla JGP inställningar lyfts till hälften av vad kameran tillåter. Och sist en med fullt på allt. Allt är JPG - orörda från kameran. Först kommer 3 förminskade totalbilder på helheten, sen 3 st 100% crops. Bilderna är inte tagna under bästa ljusförhållanden, det är molnigt nu i Sörmland och kvällen har kommit. ISO är 400. Därför är dom lite brusigare än dom "borde" vara. Alla bilder har samma inställningar f.ö., dvs bländare/tid är samma. Tagna med 18-55IS F4.5 och 1/30s typ. Men jag tycker dom talar sitt tydliga språk ändå.

No1:

Bilagor

• img_2489 copy 400.jpg
    img_2489 copy 400.jpg
    66 KB · Visningar: 282
PS. Tråden handlar om 40D, hoppas ingen tycker jag glider off-topic med 450D exemplena, jag tror dessa två kameror fungerar väldigt likt med inställningarna för skärpa, kontrast, färger osv. //wilhelm

ANNONS
Götaplatsens Foto