Annons

Canon 420Ex

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Har skaffat en Canon Blixt 420Ex och har använd den lite grand...
När jag först satt den på kameran fungerade allting bra och den ställdes in själv efter bränvidden på gluggen, dioden för angivna brännvidd lyste fast. Problemet är nu att den hela tiden står och blinkar vi t ex 50mm då jag har ett 50mm glupp på satt någon som vet varför?

Per-Olof Nordin

givetvis menar jag ett 50mm glugg och inte glupp:)
Per-Olof Nordin

vad då RTFM??????

pola skrev:
givetvis menar jag ett 50mm glugg och inte glupp:)
Per-Olof Nordin

vad då RTFM??????

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med blixten, men "RTFM" är en vanlig förkortning för "Read the f*cking manual". Och den kommentaren får nog anses som lite onödig... Apropå manualer, en vän till mig har en Speedlite (minns inte vilken) och jag har bläddrat i tegelstenen till handbok. Den är ganska förvirrande faktiskt.

Med vänlig hälsning
Roland

Naturligtvis är en Canon-manual förvirrande för en pentax-ägare. Varje system har ju sitt "system". Per-Olof..titta in på

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Det står dock säkert om detta i din tyska manual någonstans.

Erik: Om du nu ska göra ett inlägg så kanske det skulle vara ett siom hjälper Per-Olof lite mer?

En liten sann historia från studenttiden.
De flesta får datorlaborationen att flyta framåt.
Datorerna fås att prata med varandra via DNS-servrar. Det fungerar hyggligt för alla utom för EN kille.
Han blir mer & mer uppeldad och till slut ställer han sig upp och avger en mindre berömmande ramsa i övre röstläget.
Samtidigt så slår han på tangentbordet så att datorerna hoppar.

När utbrottet avklingat, rätar läraren på ryggen, reser sig sakta och lungt och utbrister först en djup suck..... -Manualer... DET är inget för RIKTIGA karlar.
Varpå han går ut en stund i solskenet.

Är helt övertygad om att man kan finna svaret i den tyska manualen. Men nu är inte mina tyskakunskaper något att hurra för, så jag undrar om någon har upplevt något liknande?
Ska få hem en svensk manual men det tar säkert en månad till, och jag tycker det vore onödigt att under den tiden ta en massa bilder som blir misslyckade för att blixten inte fungerar som den ska...(om den nu gör det?)

Per-Olof Nordin

Satt och lekte med min 420EX för att se om den gjorde som du beskriver, och det gör den. Om du tiltar eller vrider blixten så går den över i 50mm-läge. Kolla så du har blixthuvudet låst så det pekar rakt fram, blixten är känslig för väldigt små avvikelser (tiltlåset verkar påverka sensorn direkt, helt utan toleransmarginal).

Jeppe skrev:
Naturligtvis är en Canon-manual förvirrande för en pentax-ägare.

Jag funderar på om du försöker vara lustig, eller om du är allvarlig? Hursomhelst, anledningen till att jag tittade i manualen var att min Canon ägande vän (han har en EOS 3 och är faktiskt professional fotograf) inte förstod manualen så han bad om min hjälp. Jag betvivlar att det kamerasystem man har valt påverkar ens förmåga att ta till sig tekniska manualer. Det är som att säga att om en kompis till mig ringer för att be om hjälp med programmeringen av videon, så kan jag inte läsa hans manual om jag har ett annat fabrikat... Nä, jag hoppas att du försökte vara lustig mer än allvarlig, för var du allvarlig blir jag orolig för dig.

Med vänlig hälsning
Roland

Nejdå Robert.. Jag menade att det kanske är uppbyggt på ett visst sätt med kontroller och inställningar som är självklart för en Canon-ägare, men kanske kan verka lite krångligt för en som inte har använt sig av Canon exempelvis. Jag skulle t.ex. förmodligen ha svårt att begripa Nikons blixtsystem.

Så det var väl hälften skoj och hälften allvar. Du behöver inte vara orolig för mig. :)

Kanske uttryckte mig lite klumpigt.

/Jeppe - som inte har några problem med Canons blixtsystem

Om du vrider på blixthuvudet... exempelvis om tippar kameran 90 grader så blixten ligger åt vänster eller höger och vrider blixthuvudet mot taket så ställs blixten automatiskt på 50 mm oavsett vilken bränvidd du har på optiken.

Om du däremot har kameran horisontellt med blixten uppåt som vid "normal" fotografering ska blixten anpassa sig efter bränvidden oavsett om blixthuvudet är vinklat (tiltat) mot taktet eller om det är riktat rakt fram.

(Det står i manualen så du kan läsa mer om det när du får den)

Så verkar det inte vara...

Min 420 ställer in på 50 mm så fort den inte pekar helt rakt fram. Som Patrik säger ovan ...

Om du däremot har kameran horisontellt med blixten uppåt som vid "normal" fotografering ska blixten anpassa sig efter bränvidden oavsett om blixthuvudet är vinklat (tiltat) mot taktet eller om det är riktat rakt fram.

... fungerar alltså inte min blixt.

...och inte min heller. Jag ska kolla i min (Engelska) manual när jag kommer hem.
Rent logiskt borde den inte följa med zoomen när den är vriden eftersom ljuset slår i taket etc. Det skulle nog funka ganska dåligt.
Jag kan också rekommendera att köpa en diffusor (minns inte märket) som man klämmer på längst fram. Med den på blir zoomningen definitivt meningslös.

Precis som ni sa, om man riktar blixthuvudet rakt mot objektet ändrar blixten utlysningsvinkel efter brännvidd.
Men om man riktar den uppåt eller åt sidan ställs den atomatiskt på 50mm och blinkar.
Tack för alla svar!

Per-Olof Nordin

ANNONS
Götaplatsens Foto