Annons

Canon 450D - hur ställa in räkneverket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har en Canon 450D där räkneverket gått över 9999.
Ett nytaget foto blir således liknande 2009_10_19_9999_x.
Serien x blir 1, 2, 3, 4 etc. Detta gör att bilderna sorteras i den ordningen, inte den ordningen jag tagit bilderna, mycket irriterande.

Hur kan jag lösa detta? Jag skulle vilja att x serien blir 0001, 0002 osv.

När kameran passerat 9999, eller egentligen 100CANON\IMG_9999, byter den automatiskt till 101CANON\IMG_0001.
Du kan också tvinga fram bytet i förväg i kameran, innan du nått till 9999, om du vill.

Hur du sen numrerar bilderna i datorn är upp till dig. Om du använder EOS Utility för överföringen kan du programmera den till att inte ändra filnamnen alls, eller till snart sagt vilken ändring som helst.
Använder du något annat program beror möjligheterna på vad det har stöd för.

Not: Bokstäverna CANON i filnamnet ovan varierar från en kamera till en annan. Den jag har framför mig nu kallar dem 100EOS7D\IMG_0003 etc.

När kameran passerat 9999, eller egentligen 100CANON\IMG_9999, byter den automatiskt till 101CANON\IMG_0001.
Du kan också tvinga fram bytet i förväg i kameran, innan du nått till 9999, om du vill.

Hur du sen numrerar bilderna i datorn är upp till dig. Om du använder EOS Utility för överföringen kan du programmera den till att inte ändra filnamnen alls, eller till snart sagt vilken ändring som helst.
Använder du något annat program beror möjligheterna på vad det har stöd för.

Not: Bokstäverna CANON i filnamnet ovan varierar från en kamera till en annan. Den jag har framför mig nu kallar dem 100EOS7D\IMG_0003 etc.

Du har naturligtvis rätt. Hade jag bara tänkt till lite själv så hade jag insett att det är i EOS Utility jag sätter dessa inställningar.

Ett stort tack Anders!

Varsågod.

Det är onödigt att citera det som ändå står rakt ovanför. Blir bara en massa dubblerad text att plöja genom.

ANNONS
Götaplatsens Foto