Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 580 EX som master?

Produkter
(logga in för att koppla)

PelleAbelson

Aktiv medlem
Kan en 580 EX vara wireless master till en 420 EX?
Jag har försökt, men dom vill inte.. 580 EX blixtrar inte när den är inställd på master.
Har testat med en 20D och en 300D.
I instruktionsboken hänvisas bara till 580 EX som master och slave, det nämns inte att man skulle kunna ha en 420 EX som slave, men det borde väl funka?? eller kan 420 EX bara vara slave till en transmitter?
tacksam för svar /Pelle

Ja, 580EX, 550EX och ST-E2 är de enheter som fungerar som master-enheter. 420EX fungerar enbart som slave. Och ja, det ska fungera mellan 580EX och 420EX.

Sätt 420EX i slave mode och placera ut den, sedan 580ex på kameran i master mode. Sedan lär du väl behöva ställa in hur fördelningen mellan blixtarna ska vara.

Har du 580ex i läge e-ttl och att den står på on(och inte ff) med zoom knappen så ska det fungera.

Om du kollar i manualen så finns där också lite andra indikationer där du ser om blixtarna kommunicerar som de ska.

580 EX har ju massa inställningar åtkomliga genom mer eller mindre självklara trackknyppnings och hjulsnurresekvenser.

En av dem är avstängd blixt på masterenheten (så att den bara sänder ut styrsignaler och ingen exponeringsblixt). Kan det vara så att du råkat aktivera den?

mysko..

Jag ska testa igen.. 420 indikerar att den väntar på att master ska agera (blinkar en gång i sekunden) men 580 vill inte. Jag har kollat att masterblixt är på osv.. det konstiga är att när jag trycker på pilot i master-läge så gör den ingen provblixt (med det gör den i off, och slave-lägena..)

ANNONS
Götaplatsens Foto