Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Man kan ju tänka sig att Canon lättare kan behålla 30+ på nya 5D om dom behåller gamla 5DII till ett bra pris.
Finns väl många med tex crophus som väntat med 5DII och som nu tycker den nya blev för dyr, som säkert blir sugen på en 5DII för 15"
 

pet

Aktiv medlem
tre års utveckling sedan 5dmk2

På basiso har det inte skett någon stor förändring jämfört med 5dmk2 . Bandningen och mönsterbruset är dämpat . Det dynamiska omfånget ligger runt 12,2 steg jämfört med Nikons 14-15 steg
Sant...kanske ingen stor förändring men tror att det dämpade bandlingenmönsterbruset i kombination med bättre prestanda på högre iso är en välkommen förbättring för dom flesta(långt ifrån alla vill ha mer pixlar)...men visst önskvärt hade ju varit att Canon låg på samma nivå som Sony när det gällde sensorerna.
I övrigt tycker jag personligen 5D MarkIII är en riktigt bra och välkommen uppdatering då Canon i princip har förbättrat allt det som det klagades på i 5D MarkII.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Dummy exemplar

Lite egendomligt att det finns Raw filer från både 1D X och 5dmk3 ute och cirkulerar när exemplaren som demonstreras på mässor och butiker inte innehåller programvaran som kommer med vid leverans.
Man filar på programvaran till sista minuten.
Kanske kan en viss försiktighet angående analyserna av bilderna vara bra,
tills vi har sett den slutliga programvaran.
 

Candersson

Aktiv medlem
Det har man utan tvekan sett till att man inte får.
Däremot påverkar det säkert hastigheten ganska radikalt... och är väl en av anledningarna till att man klarar 6 b/s.
Det finns flera olika sorters brus och Canon hävdar att man med denna modellen har lyckats hantera det på ett bättre sätt (= totalt mindre brus).
Hur väl det sen stämmer med verkligheten lär vi få se inom kort :)
 

Teodorian

Aktiv medlem
Även om bilderna i testet (så långt jag kan förstå) är Jpeg rakt ur kameran, så är testet intressant i sig.
http://www.examiner.com/photography-in-cleveland/proof-high-iso-pictures-canon-5d-mark-iii-kills-nikon-d4
Vilket test?

Har du missat hela debatten om och klargörandet av olikheterna mellan exponeringarna i dessa bilder från Imaging Resource? Tom Imaging Resource själva påtalar detta:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40856298

Den totala exponeringsskillnaden är ca 0,9 EV dvs nästan ett helt steg.
 

Candersson

Aktiv medlem
Vilket test?

Har du missat hela debatten om och klargörandet av olikheterna mellan exponeringarna i dessa bilder från Imaging Resource? Tom Imaging Resource själva påtalar detta:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40856298

Den totala exponeringsskillnaden är ca 0,9 EV dvs nästan ett helt steg.
+1
Däremot ser jag fram emot när vi får RIKTIGA tester, med RAW-filer, från alla de nya modellerna, jämförda i verkligheten
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Även om bilderna i testet (så långt jag kan förstå) är Jpeg rakt ur kameran, så är testet intressant i sig.
http://www.examiner.com/photography-in-cleveland/proof-high-iso-pictures-canon-5d-mark-iii-kills-nikon-d4
Om det kvittar dig att Canon-kameran använt dubbelt så långa slutartider på "samma ISO" så är testet faktiskt ganska bra utfört. Men då antar jag att du också t.ex övertalar alla hockeyspelare att åka 50% långsammare så fort du använder Canon-kameran, annars blir det lätt ganska blurrigt...

Men det är klart, det ser ju jättebra ut i en internet-jämförelse... Tills man tittar lite närmre på hur testen faktiskt utförts. I en VERKLIG situation är det alltså mycket mer rättvisande mot ett verkligt bildresultat att jämföra Canons resultat på ISO25600 med Nikons resultat på ISO12800 - då är det mycket mindre skillnad i verklig exponering... Kolla EXIF i bilderna, slutartid och bländare.

Vill du se den VERKLIGA skillnaden får du vänta till kamerorna finns bredvid varandra. Då kan man köra dem på samma slutartid/bländare, och sedan jämföra bildresultaten utifrån detta. Låtsas inte bli förvånad när resultatet inte "stämmer" med vad du förväntade dig/länkade till bara... :)
...............................

RED körde f.ö samma "knep" för att lura folk att köpa en av sina kameramodeller. De släppte exemepelråfilm från en bildförstärkning dB som i stillbild motsvarar "ISO25600" och alla vart jätteimponerade. Tyvärr var alla lite MINDRE imponerade när de väl fick kameran i handen, och kom fram till att det räckte med att köra andra kameror på 10dB lägre förstärkning (ISO6400-8000) för att de skulle ge samma bildljushet som RED på "ISO25600". Brusjämförelsen var alltså fullständigt meningslös, eftersom RED hade fuskat i sina förstärkningsangivelser med typ 10dB (nästan 2Ev).

Att jämföra siffror är gott och väl, men man måste veta vad det är man jämför också.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Om det kvittar dig att Canon-kameran använt dubbelt så långa slutartider på "samma ISO" så är testet faktiskt ganska bra utfört.
...
Det var helt klart ett misstag av mig att dra in det där testet.
Gällande skillnader i exponering så skiljer det sig olika mycket på olika ISO mellan de två kamerorna.
Detaljstuderar du bilderna så ser du också att bilderna återger motivets lådagrar olika.

Mest intressant i sammanhanget är dock att belysningen faktiskt inte är densamma på samtliga bilder.
http://www.imaging-resource.com/ARTS/TESTS/SLMULTI.HTM#exposure
Därför går det inte att dra några slutsatser om "verkligt ISO" utifrån slutartiderna.

Jag kan väl för övrigt "lugna" er andra i tråden att jag tar alla former av "pixelpeepande" med minst en nypa salt, oftast fler.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det var helt klart ett misstag av mig att dra in det där testet.
Gällande skillnader i exponering så skiljer det sig olika mycket på olika ISO mellan de två kamerorna.
Detaljstuderar du bilderna så ser du också att bilderna återger motivets lådagrar olika.

Mest intressant i sammanhanget är dock att belysningen faktiskt inte är densamma på samtliga bilder.
http://www.imaging-resource.com/ARTS/TESTS/SLMULTI.HTM#exposure
Därför går det inte att dra några slutsatser om "verkligt ISO" utifrån slutartiderna.

Jag kan väl för övrigt "lugna" er andra i tråden att jag tar alla former av "pixelpeepande" med minst en nypa salt, oftast fler.
Jättebra, för jag behöver lugna mig också. Tur du inte tog illa upp, för jag misstänkte nästan att jag var för vass i svaret, men just denna sak har ju varit uppe många gånger tidigare... :)

Jag har pratat med killen(arna) som sköter IR, skillnaden i belysningsintensitet är alltid inom väldigt små marginaler. Deras justering används för att stabilisera kameran så att de hamnar "mitt i" en slutartid med rätt värde på en viss gråton. Vad detta innebär i verkligheten är en ganska liten förändring, statistiskt sett då typiskt inom +/- 1/9 Ev.

Men 2/3 Ev slutartid stämmer ganska bra med verkligheten mellan 5D2 och D3, så jag misstänker att båda tillverkarna fortsätter på inslagen väg. Det finns som sagt inget "korrekt" ISO-värde enligt de definitioner som kameratillverkarna använder, REI-definitionen är VÄLDIGT flexibel, t.o.m lite VÄL flexibel anser jag...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jättebra, för jag behöver lugna mig också. Tur du inte tog illa upp,
...
Ingen fara :)
Själv är jag betydligt mer intresserad av hur bilderna ter sig i praktiskt bruk, dvs när de skrivs ut/trycks i tidningen.
Så som mina bilder används (dagspress och web) så är skillnaderna allt som oftast så små att du knappast kan se dem över huvud taget.

Själv stör jag mig på att det inte går att "rösttagga" bilderna med 5D mkIII, samt den nya lösningen för trådlös överföring, som för min del framstår som rejält opraktisk.
(Jag skickar för närvarande en hel del bilder direkt från mina två kameror direkt till två av mina uppdragsgivare, varav den ena uppdragsgivaren är en bildbyrå med inriktning mot sport som i sin tur redigerar bilderna och skickar dem sedan vidare till flera av landets största tidningar. Så rösstagning, och trådlösa sändare som inte riskerar att ställa till problem/vara opraktiska väger tungt för mig).
 

elbe

Avslutat medlemskap
Ingen fara :)
Själv är jag betydligt mer intresserad av hur bilderna ter sig i praktiskt bruk, dvs när de skrivs ut/trycks i tidningen.
Så som mina bilder används (dagspress och web) så är skillnaderna allt som oftast så små att du knappast kan se dem över huvud taget.

....
Tittar man på 5DIII, D4 och 5DII i 100% av respektive bildstorlek så innebär det samma som att titta på utskrifter motsvarande A0-format.

Nedan i tur och ordning 100% utsnitt av 5DIII på ISO 12800, D4 på ISO6400 och 5DII på ISO12800 i skärmsimulerade utskrifter i A1-format (Nerskalade till 4000 pixlar längs längsta sidan)

Hur "betafilerna" från 5DIII är internt behandlade i kameran vet jag inte.

Bilderna är lånade från Imagine Resource...
 

Bilagor

Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
vad är ett verkligt problem? Om man går in o kör flera 100% förstoringar på nätet kan man hitta mycket men det intressanta är att bilden visas sällan så.På internet så är bilderna oftast max 1600 bredd o då ska det mycket till för att se skillnad o jag tycker att en tryckt eller printad bild talar om ifall det verkligen är ett problem.
Syns det inte i tryck på A4-A3 så är det oftast inte ett problem. Idag så ger många kameror likvärdig kvalitet på A4-A3 o hur många här säger att dom kan se skillnad o säga vilken kamera (Nikon/canon) bilden som är tryckt i uppslag i A3 är tagen med?
Skulle ni kunna öppna kamera o bild o kolla på bilderna o kunna skilja o vad dom är tagna med?
Alla sådana här (hitta o leta lekar i 300%) syns enligt min mening sällan på print,tryck men nu kanske Nikon är överlägsna men jag ska jämföra när jag får min D800. Nu har jag visserligen bara 5D mark 2 men någon här på forumet kanske får en 5D mark 3 o vill jämföra o se vad som syns i (verkliga) livet.
 
ANNONS