afe
Aktiv medlem
Jag tror inte att det är någon större skillnad i AF-hastighet mellan 1DX och 5DIII. Det son skiljer är nog bara kamerornas skillnad i datorprestanda och slutaren kapacitet naturligtvis.
Låter rimligt - bara påhitt från Canon alltså?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte att det är någon större skillnad i AF-hastighet mellan 1DX och 5DIII. Det son skiljer är nog bara kamerornas skillnad i datorprestanda och slutaren kapacitet naturligtvis.
The DIGIC 4 processor utilizes a new 100,000-pixel RGB Metering Sensor for enhanced exposure accuracy with color and face detection, and works together with the camera’s new EOS iTR (Intelligent Tracking and Recognition) AF.
EOS iTR AF: Intelligent Tracking and Recognition Enhances AF Performance
The Canon EOS-1D X features incredible new EOS iTR (Intelligent Tracking and Recognition) AF options ideal for wedding and event photography as well as sports and photojournalism. The default AF mode for the EOS-1D X uses phase detection AF information, while a new second option uses Face Detection technology to track recognized faces in addition to color information, ideal when shooting events such as tennis or dancing where facial recognition of the original subject will help keep that person in focus throughout the scene.
Exposure Control
For the first time in a Canon DSLR camera, a DIGIC processor is used exclusively with the metering sensor for fast, accurate exposure control. The Canon DIGIC 4 processor takes advantage of the EOS-1D X’s 100,000-pixel RGB Metering Sensor and utilizes 252 zones for general metering or 35 zones for low-light metering to help ensure accurate evaluative ambient or flash exposure. The new subject recognition capabilities enhance nearly all of the camera’s automatic functions, helping to adjust exposure, autofocus, Auto Lighting Optimizer and Automatic Picture Style to the scene being captured for enhanced image quality.
Till 1DXs fördel är den även medveten om ansikte och färg tack vare detta, den utnyttjar detta för att låsa och följa ett mål medans 5Dns AF agerar som på 1D Mark IV (dock uppdaterad på många sätt).
Det är inte för AF utan för att Autoläget (grön ruta) ska välja motsvarande porträttläge tror jag.
5D har face detection till viss del, bla i liveview.
Hur som helst finns det ju ingen anledning att utrusta en kamera med ett AF system som är snabbare än vad kameran kan ta bilder. Kan förstå om 1Dx behöver mer resurser för att hinna med i 10 bilder/sekund eller vad den klarar.
Hur länge tror ni Canon och Nikon fortsätter med DSLR? Är det de sista modellerna vi ser nu? Påverkas de om en konkurrent kommer med en FF-kamera som tar 20 fps i 24Megapixel med exakt kontinuerlig AF under tiden, eller kommer den självklara reaktionen bli "det behövs inte mer än 10-12".
Ni proffs, hur snabb fps "behövs"? Finns det någon nytta med ännu snabbare framerate än 10fps?
Vad händer om man fotograferar den där rallybilen med en 1DX jämfört med en 5DMkIII i serietagning? Blir det stor skillnad för att 1DX har dubbelt så hög serietagningshastighet?
Nu är jag inget proffs men när man börjar komma upp på 20-24fps så kan man lika väl filma.....
Det tror jag inte
Peter, ändrade du ditt inlägg efter mitt svar?
Filmning i full upplösning är ju samma sak, men då måste det till en annan lösning (som Sony är ensamma om idag) för att få AF under tiden. Det är det jag menar med att DSLR-tekniken inte räcker till.
Fröderberg nämne nyss att hans vision är spegellösa systemkameror som kan klara 20-30 fps.
Jag tror att spegellöst med fasdetektions-AF är långt borta och det enda som kommer att vara en fungerande lösning är just TMT-kamerorna och utvecklas till att ge så mycket fördelar att det sätter press på Canon och Nikon.
Vad är det du inte tror???
Om rallybilen voltar när den kommer emot dig i 200 km/h och du står en meter från vägkanten har du annat att bekymra dig om än att ta den perfekta bilden...
/Mats
Nej det gjorde jag inte(ändarde inlägget när du skrev)....menar givetvis att man filmar med sensorns på så sätt att man får ut en sekvens/bilder som motsvarar sensorns fulla upplösning...ett läge som kanske är begränsat till nån sekund...alltså inget vanligt filmläge vi använder oss av i dagsläget för långa filmklipp i tex full-hd.
Va inte det uppenbart...jag tror inte att det är Canons o Nikons sista DSLR-modeller vi ser här.
Allvarligt Mats jag vet inte men när jag fotar tex motorsport så brukar jag i princip alltid se till så att jag står på rätt sida/plats eller på behörigt avstånd för att just inte riskerar livet ifall något sådant skulle inträffa...
Nu är jag inget proffs men när man börjar komma upp på 20-24fps så kan man lika väl filma....tex Sony som har fullt fungerande fasdetekt AF-vid filmning...där kunde man ju lika väl kameran filma i 24fps i full upplösning o sedan så väljer man bara ut dom rutorna/den rutan man vill ha av den sekvensen.
Videokameror brukar dock inte ha drygt 20 megapixlar. 12Mpixlar är väl den högsta 4K-upplösningen hos videokameror, tror jag.
Så drygt 20 bilder per sekund i en småbildskamera slår vilken videokamera som helst. Åtminstone nu.
Hur länge tror ni Canon och Nikon fortsätter med DSLR? Är det de sista modellerna vi ser nu? Påverkas de om en konkurrent kommer med en FF-kamera som tar 20 fps i 24Megapixel med exakt kontinuerlig AF under tiden, eller kommer den självklara reaktionen bli "det behövs inte mer än 10-12".
Hoppsan...
Är det inte lite intressant att dom gör den här missen..
Borde det inte vara prio 1 med en kamera att den bara läcker in
ljus på därför avsett ställe??![]()