acke
Avslutat medlemskap
0,00000000 sekunders fördröjning i sökarbilden.Finns det någon fördel med DSLR kontra spegellöst? (Mer än den gamla fattningen då.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
0,00000000 sekunders fördröjning i sökarbilden.Finns det någon fördel med DSLR kontra spegellöst? (Mer än den gamla fattningen då.)
Jag har svårt att svara på det, väldigt mogen teknik kontra nya innovationer? Den första EOS R verkade framstressad men nu är det utan tvekan att spegellöst är framtiden...Finns det någon fördel med DSLR kontra spegellöst? (Mer än den gamla fattningen då.)
0,00000000 sekunders fördröjning i sökarbilden.
Jag har svårt att svara på det, väldigt mogen teknik kontra nya innovationer? Den första EOS R verkade framstressad men nu är det utan tvekan att spegellöst är framtiden...
Så om jag tolkar dig rätt Magnus så är sannolikheten för en 5D markV som använder teknik från 1DX III inte längre troligt och att Canon övergett tanken på en DSLR-uppföljare överhuvudtaget? Hela trögheten med brist på R-EF adaptrar är en flaskhals som gör att iallafall jag drar mig för att byta i nuläget, kanske också i väntan på att Sigma och Tamron kommer med RF-fattning som nämns ovan i tråden.
Finns det någon fördel med DSLR kontra spegellöst? (Mer än den gamla fattningen då.)
Den enda fördelen med DSLR är ju att de fortfarande har betydligt bättre batterikapacitet. Sen kan väl förvisso en optisk sökare ha en fördel i vissa situationer. Utöver dessa grejor dock så är ju spegellöst helt överlägset.
Spegelreflextekniken är cirka 150 år gammal och den form och funktion som dagens spegelreflexkameror av småbildstyp har idag etablerades för ungefär 60 år sen (kombinationen av prismasökare, automatiskt återgående spegel och inbyggd ljusmätare är de viktigaste egenskaperna). Så det är en väldigt mogen teknik, ja.Jag har svårt att svara på det, väldigt mogen teknik kontra nya innovationer?
Spegelreflextekniken är cirka 150 år gammal och den form och funktion som dagens spegelreflexkameror av småbildstyp har idag etablerades för ungefär 60 år sen (kombinationen av prismasökare, automatiskt återgående spegel och inbyggd ljusmätare är de viktigaste egenskaperna). Så det är en väldigt mogen teknik, ja.
Tekniken för spegelfria digitala systemkameror är dock inte purfärsk. De första sådana kameror kom för 12-13 år sen, vilket är en rätt lång tid i digitalkamerasammanhang.
Att se exakt vad sensorn ser, det kan vara både en fördel och en nackdel, beroende på tycke och smak. I en spegelfri kamera finns det ju möjlighet att korrigera för olika objektivdefekter direkt i sökarbilden, t.ex. vinjettering och bildfältskrökning. Det ser åtminstone jag som en fördel med spegelfritt.Om det är en fördel eller ej är upp till användaren men med en spegelreflex ser du ju direkt vad ditt objektiv ser utan att ha sensor och bildprocessor som mellansteg, det kommer aldrig kunna göras med ett spegellöst system.
edit. Oj, det fanns visst en sida till med svar. Tokigt!
Är det inte så enkelt att R5 är motsvarande 5DmkV. Den ligger i ungefär samma prissegment (en ny 5D hade blivit dyrare än föregångaren) och klarar allt som en 5D klarar och lite till. Tänker speciellt på att den har ganska grym AF.
Att Canon ska hålla liv i fler linjer än nödvändigt blir bara kostsamt.
Om det är en fördel eller ej är upp till användaren men med en spegelreflex ser du ju direkt vad ditt objektiv ser utan att ha sensor och bildprocessor som mellansteg, det kommer aldrig kunna göras med ett spegellöst system.
edit. Oj, det fanns visst en sida till med svar. Tokigt!
Ja, jag personligen avskyr alla sökare oavsett om de de är optiska eller elektroniska, jag har väldigt svårt att fokusera och se bekvämt i de, är ingen vän av kikare eller mikroskop heller. Har samma bekymmer där, så för mig är sökare mest en onödig funktion som drar upp priset på kameran. Men jag tycker nog ännu mer illa om elektroniska än optiska ändå. Det ser lite märkligt ut på något vis, men annars är de nog bättre för det är nog bättre att se det kameran ser än hur det ser ut genom objektivet. För det är det kameran ser som hamnar på fotot.
Ja, jag personligen avskyr alla sökare oavsett om de de är optiska eller elektroniska, jag har väldigt svårt att fokusera och se bekvämt i de, är ingen vän av kikare eller mikroskop heller. Har samma bekymmer där, så för mig är sökare mest en onödig funktion som drar upp priset på kameran. Men jag tycker nog ännu mer illa om elektroniska än optiska ändå. Det ser lite märkligt ut på något vis, men annars är de nog bättre för det är nog bättre att se det kameran ser än hur det ser ut genom objektivet. För det är det kameran ser som hamnar på fotot.