Annons

Canon 5D mark V - dags snart men vad.

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Men jag tror ändå att Canon lägger pengarna där de ger mest utväxling - i R-systemet. Det nya systemet lockar befintliga kunder att köpa nya objektiv och inte bara ett nytt kamerahus. Marginalen är dessutom större på objektiv än på hus.
Så kan vi förmoda att Canon 5d mark IV kommer att fortsätta att tillverkas några år till? Vad tror ni om det?
 

Tims

Aktiv medlem
Jag har fram tills förra året aldrig ägt en egen kamera med sökare, jag har bara haft enkla kompakt kameror och fotat med mobilen så har jag "inte haft något val" annat än att komponera bilden med kamerornas skärm. Så kanske det kan bidra? Jag har alltid haft problem med att titta i kikare och mikroskop som jag nämnde tidigare och de problemet kom tillbaka direkt när jag började testa sökare.

Sedan ska väl det nämnas att jag fotar nog bara 10% av mina bilder utomhus, även om jag börjat ta upp det mer. Men annars är jag som regel i dåligt ljussatta miljöer och där ser man skärmen bättre. Men jag kan absolut se värdet i att kunna använda sökaren en solig dag ute. Men jag har än så länge klarat mig bra även ute med skärmen, oftast ställer jag kroppen i någon vinkel som skuggar skärmen lite.
Ja, så är det ju ofta. Olika preferenser helt enkelt. Är man i en studio tex kan man ju till och med hooka upp kameran mot en dator/laptop tror jag. Sett några klipp på nätet om det. Det är ju fantastisk utveckling tycker jag.
Kanske gått länge, vet inte.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så kan vi förmoda att Canon 5d mark IV kommer att fortsätta att tillverkas några år till? Vad tror ni om det?
Det kan vara en enorm tidsskillnad på tillverkning och försäljning. Jag vet Canon-produkter som sålts 7 år efter tillverkning. Canon tillverkar i omgångar och lägger i lager. När produkten är mogen gör de en sista omgång som säljs tills laget är slut.
 

martley

Aktiv medlem
Den där spegeln är väl egentligen en förlegad konstruktion. Innan hade man i bästa fall en sökare med egen optik vid sidan av objektivet, och man fick ta hänsyn till parallaxfel, och spegeln var då en klar förbättring. Syftet med spegelkonstruktionen var att man i sökaren skulle kunna se exakt vad som hamnar på filmen när man trycker på avtryckaren. Detta är dock inte helt sant eftersom det förlöper en viss tid från det att spegeln börjar vikas upp tills bilden exponeras (utom i min defekta EOS 600 som öppnar slutaren innan spegeln hunnit vikas upp), och det kan hinna hända saker med motivet under tiden. En mera korrekt avbildning av vad sensorn ser i en digitalkamera är därför EVF, även om den har en viss fördröjning av visningen. Frågan är förstås vilken av dessa frödröjningar som är längst, men med ständig utveckling av elektroniken med allt snabbare processorer finns det störa möjligheter att den elektroniska fördröjningen blir allt kortare. Att man dessutom med spegellöst har rationaliserat bort ytterligare lite mekanik som kan kärva (som i min 600) så ser jag det också som en fördel. Nästa steg blir att lyckas rationalisera bort den mekaniska slutaren också.
Med ovanstående resonemang så tror jag att 5D-eran tyvärr nått vägs ände, och att det är R-serien som tar över.
 

Tims

Aktiv medlem
Den där spegeln är väl egentligen en förlegad konstruktion. Innan hade man i bästa fall en sökare med egen optik vid sidan av objektivet, och man fick ta hänsyn till parallaxfel, och spegeln var då en klar förbättring. Syftet med spegelkonstruktionen var att man i sökaren skulle kunna se exakt vad som hamnar på filmen när man trycker på avtryckaren. Detta är dock inte helt sant eftersom det förlöper en viss tid från det att spegeln börjar vikas upp tills bilden exponeras (utom i min defekta EOS 600 som öppnar slutaren innan spegeln hunnit vikas upp), och det kan hinna hända saker med motivet under tiden. En mera korrekt avbildning av vad sensorn ser i en digitalkamera är därför EVF, även om den har en viss fördröjning av visningen. Frågan är förstås vilken av dessa frödröjningar som är längst, men med ständig utveckling av elektroniken med allt snabbare processorer finns det störa möjligheter att den elektroniska fördröjningen blir allt kortare. Att man dessutom med spegellöst har rationaliserat bort ytterligare lite mekanik som kan kärva (som i min 600) så ser jag det också som en fördel. Nästa steg blir att lyckas rationalisera bort den mekaniska slutaren också.
Med ovanstående resonemang så tror jag att 5D-eran tyvärr nått vägs ände, och att det är R-serien som tar över.
Det tror jag med, vilket är glädjande, då DSLR fortfarande är fantastiska. Väldigt bra för begagnatmarknaden om en skulle vara på jakt efter en bra kamera.

Finns där Canon spegellös med APC-C sensor ännu? Vore lite spännande att veta om de kör en egen fattning till dessa i så fall. Har inte stött på något sådant dock.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Finns där Canon spegellös med APC-C sensor ännu? Vore lite spännande att veta om de kör en egen fattning till dessa i så fall. Har inte stött på något sådant dock.
Det har funnits länge, Eos M-systemet, med EF-M-fattning.

Eos M50 har under en lång period varit världens mest säljande spegelfria systemkamera.

Det verkar dock som att Canon tänker fasa ut Eos M-systemet. Det har inte hänt något inom det systemet de senare åren.

Ryktena säger att Canon ska komma med Eos R-kameror med APS-C-fattning, men inga APS-C-anpassade RF-objektiv. Istället gör de vissa objektiv som är tänkt att funka för båda sensorformaten, plus att man kan använda EF-S och EF-objektiv med adapter.
 

martley

Aktiv medlem
Det har funnits länge, Eos M-systemet, med EF-M-fattning.

Eos M50 har under en lång period varit världens mest säljande spegelfria systemkamera.

Det verkar dock som att Canon tänker fasa ut Eos M-systemet. Det har inte hänt något inom det systemet de senare åren.

Ryktena säger att Canon ska komma med Eos R-kameror med APS-C-fattning, men inga APS-C-anpassade RF-objektiv. Istället gör de vissa objektiv som är tänkt att funka för båda sensorformaten, plus att man kan använda EF-S och EF-objektiv med adapter.
M6 Mk2 kom för bara två år sedan, det är i alla fall betydligt nyare än 5DMkIV. Men med krympande marknad så finns det säkert en risk/möjlighet att Canon koncentrerar sig enbart på R framöver.

Till M-systemet finns också adaptrar för EF-optik.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Förr eller senare kommer dagen man måste gå över till EOS R. Jag valde att gå över nu. Jag bytte från 5D4 till EOS R (inte R5 som är för dyr eller R6 som har för liten upplösning, jag vill ju inte gå tillbaka i upplösning när man är van ha ha upplösning att beskära av) och för mig kändes det som en uppgradeing. Himla trevligt att kunna se i sökaren hur resultatet kommer att bli.
Behåller dock min 6D mark II för den får man väl inte så mycket för, byter kanske ut Den när vettigt alternativ finns.
 

mikoto

Aktiv medlem
EOS-Ms framtid känns väldigt dyster. Canon har ju släppt några modeller och de verkar även sälja väldigt bra. Men systemet känns ganska "menlöst", för tittar man på objektiv till systemet så ser det ganska deprimerande ut. Antalet EF-M objektiv från Canon själva är skrämmande lågt och det återspeglar sig en del i de youtube videos jag ser om systemet där folk gärna pratar gott om kamerorna men ofta inte ens nämner att ha något annat EF-M objektiv än det som följer med kameran utan full fokus är på att köra adapter och köra EF objektiv på kamerorna.

Vilket är helt ok såklart men vad är det då för vits med fattningen?

Nej, då systemet är så pass "gammalt" nu med och det fortfarande inte fått någon fart känns det som EOS-M kamerornas tid är förbi. Då borde Canon istället vara mer fokuserade på att göra en billigare RP kamera eller liknande om deras kunder ändå vill använda fullformats optik. Eller göra som Nikon och Sony och introducera en APS-C sensor på EOS-R kameror.
 

martley

Aktiv medlem
Vilket är helt ok såklart men vad är det då för vits med fattningen?
Precis samma vits som med RF-fattningen, dvs att man kan utnyttja möjligheten att placera objektivet närmre sensorn för det ger en massa konstruktionsfördelar. Fast med adaptern och ett EF/EF-S så är det ju jämförbart med att fotografera med spegeln ständigt uppvikt på en spegelreflexkamera, men man har då ingen sökare annat än skärmen.
 

Tims

Aktiv medlem
Förr eller senare kommer dagen man måste gå över till EOS R. Jag valde att gå över nu. Jag bytte från 5D4 till EOS R (inte R5 som är för dyr eller R6 som har för liten upplösning, jag vill ju inte gå tillbaka i upplösning när man är van ha ha upplösning att beskära av) och för mig kändes det som en uppgradeing. Himla trevligt att kunna se i sökaren hur resultatet kommer att bli.
Behåller dock min 6D mark II för den får man väl inte så mycket för, byter kanske ut Den när vettigt alternativ finns.
Hade inte du en 5D en gång i tiden? Minns jag träffade dig på Lidingö och avundades ditt 24-70 f/2.8 på en 5D om jag inte är helt ute och cyklar?
Det var runt 2009/2010 någon gång.

E: Det är bra om jag läser ordentligt haha. Du skriver ju du har/haft en 5DIV. My bad.
 

mikoto

Aktiv medlem
Precis samma vits som med RF-fattningen, dvs att man kan utnyttja möjligheten att placera objektivet närmre sensorn för det ger en massa konstruktionsfördelar.
Jo så klart, jag kanske ska formulera såhär istället då:

Vad är det för vits med att behålla EF-M fattningen nu när RF finns?

Om de ändå inte orkat producera några EF-M objektiv(har de ens släppt ett objektiv om året sedan EF-M fattningens introduktion?) och de nu har en ny fattning som faktiskt är omfamnad av foto världen.
 

martley

Aktiv medlem
Jo så klart, jag kanske ska formulera såhär istället då:

Vad är det för vits med att behålla EF-M fattningen nu när RF finns?

Om de ändå inte orkat producera några EF-M objektiv(har de ens släppt ett objektiv om året sedan EF-M fattningens introduktion?) och de nu har en ny fattning som faktiskt är omfamnad av foto världen.
M-serinen fyller väl lite ut glappet mellan fullstor systemkamera och kompaktkamera med tanke på de nätta dimensionerna. Men det kan handla om ekonomi och nedskärningar.
 

Tims

Aktiv medlem
M-serinen fyller väl lite ut glappet mellan fullstor systemkamera och kompaktkamera med tanke på de nätta dimensionerna. Men det kan handla om ekonomi och nedskärningar.
Jag har alltid trott (felaktigt) att det är en efterträdare till Canon Powershot G-serie. (som jag förövrigt haft några ut och som hade riktigt fin optik vill jag minnas)
 

StaffanW

Aktiv medlem
... En mera korrekt avbildning av vad sensorn ser i en digitalkamera är därför EVF, även om den har en viss fördröjning av visningen. Frågan är förstås vilken av dessa frödröjningar som är längst...
Vet att Sony hade en kompaktkamera, där man kunde ställa in "fördröjningen" +/- 1 sekund.
Kameran tog egentligen bilder hela tiden. Så var man långsam och visste att man alltid var 1/2 sek för sen på avtryckaren när katten hoppade förbi, kunde man ställa in att bilden skulle tas 1/2 sekund INNAN man tryckte på avtryckaren.

Kameran sparade då bilden som redan var tagen 1/2 sekund innan man tog bilden.

Så tekniken finns för att inte få någon fördröjning alls.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har alltid trott (felaktigt) att det är en efterträdare till Canon Powershot G-serie. (som jag förövrigt haft några ut och som hade riktigt fin optik vill jag minnas)
Canons G-serie hörde väl till dom finaste på den tiden, den långa tiden med den då jätte-lilla sensorn som var så vanlig. Canon kom också med 1 tums sensor efter Sonys RX100, ersättare kanske finns att söka där, Sony var tidiga med sin Nex-serie som överraska med APS-C sensor, somliga trodde den var av ett annat märke, med toppmodellen Nex 7 innan A6000 gjorde entré.
 

atotowi

Aktiv medlem
M6 Mk2 kom för bara två år sedan, det är i alla fall betydligt nyare än 5DMkIV. Men med krympande marknad så finns det säkert en risk/möjlighet att Canon koncentrerar sig enbart på R framöver.

Till M-systemet finns också adaptrar för EF-optik.
Och vi ska inte glömma bort M50 mk 2 som ganska oväntat kom tidigare i år.
Men som nämnts det för en lite tynande tillvaro och det ser inte så ljust ut med nya objektiv för M-fattningen. Dessutom finns ingen adapter för RF - M.
Canon själva har väl sagt att en %D mk V kan vara tänkbar om marknaden finns för det. Men fokus är R serien.
 

martley

Aktiv medlem
Och vi ska inte glömma bort M50 mk 2 som ganska oväntat kom tidigare i år.
Men som nämnts det för en lite tynande tillvaro och det ser inte så ljust ut med nya objektiv för M-fattningen. Dessutom finns ingen adapter för RF - M.
Canon själva har väl sagt att en %D mk V kan vara tänkbar om marknaden finns för det. Men fokus är R serien.
JAg missade M50:an, jag är tyvärr inte så värst insatt i M-seriens alla modeller. Det är i alla fall inte så konstigt att det inte finns en adapter för RF-M, eftersom skillnaden i registeravstånd mellan RF och EF som kan utnyttjas för att få plats med en adapter mellan kamerahus och objektiv är minimal eftersom M borde ha ungefär samma registeravstånd som RF, om inte till och med lika, så det skulle behövas en adapter med nån sorts optik i.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Hade inte du en 5D en gång i tiden? Minns jag träffade dig på Lidingö och avundades ditt 24-70 f/2.8 på en 5D om jag inte är helt ute och cyklar?
Det var runt 2009/2010 någon gång.

E: Det är bra om jag läser ordentligt haha. Du skriver ju du har/haft en 5DIV. My bad.
Jag hade 5D2 då.
 
ANNONS