Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark

Produkter
(logga in för att koppla)

josefin.fo

Medlem
Jag är intresserad av 5D Mark.

Vad är skillnaden mellan I och II samt III?

Har kollat på blocket, p.g.a. att plånboken inte är så stor... Men vad rekommenderar ni?

Har själv mark II och III, har haft mark I på lån. III är en fantastisk kamera, snabbare och bättre autofokus än II. Samtidigt är II rätt billig begagnad och ger mycket bra resiúltat. Mark I känns omodern.

Har du begränsad budget, köp en begagnad mark II.

EDIT: Men vill du absolut ha en ny kamera, titta också på 6D, Billigare och i några avseenden modernare än en ny 5D mark III

10000 kr är för mkt! Folk som annonserar har inte koll och är överdrivet optimistiska. Du kan köpa en ny 6D i Sverige för 14000 kr, från Tyskland ännu billigare. Pruta!

10000 kr är för mkt! Folk som annonserar har inte koll och är överdrivet optimistiska. Du kan köpa en ny 6D i Sverige för 14000 kr, från Tyskland ännu billigare. Pruta!

Ytterligare en fråga bara..

(Jag har aldrig varit särkilt duktig på teknik)

Vad är skillnaden mellan dessa "D:n", alltså såg någon som hette 1D mark. Vad är det?

1D är Canons toppmodeller, mest tänkta som arbetsverktyg för de som har fotografering som yrke. Mkt rejäla, stora, tunga, snabba, bra ergonomiskt (om än konservativt byggda...ej ändrade mkt ergonomiskt på 15 år).

5D/6D serien är bättre lämpade för hobbyfotografer anser jag. Likvärdig bildkvalitet som 1D-serien men smidigare hus, enklare (bättre!?) hantering, enklare autofokus (5D Mark III undantaget) mm :)

Jag är ingen expert, men ungefär:

EOS är en hel serie kameror från Canon, introducerade 1989 och med en ny objektivfattning

Siffran i modellbeteckningen står för hur "proffsig" kameran är, ju högre tal, desto mer konsumentinriktad. Grovt sett är 1/5/6/7 tänkta som"proffsmodeller" eller för avancerade amatörer.

D efter siffrorna står för digital (Den första Canon EOS 1 var alltså en proffskamera för vanlig film)

Mark I, II etc står för version, EOS 1D mark II var således en uppdaterad EOS 1D

1D är Canons toppmodeller, mest tänkta som arbetsverktyg för de som har fotografering som yrke. Mkt rejäla, stora, tunga, snabba, bra ergonomiskt (om än konservativt byggda...ej ändrade mkt ergonomiskt på 15 år).

5D/6D serien är bättre lämpade för hobbyfotografer anser jag :)

Om jag förstod det rätt, så har 1D bättre teknik? Såg nämligen en 1D för 2,9, är det ett bra pris?

Nej. Om det är den ursprungliga 1D (dvs Mark I) är den över 10 år gammal. Autofokus, sökarkvalitet, byggkvalitet mm är på topp...men sensorteknik brutalt frånsprungen i dagsläget.

Tänk på att 1D introducerade för läääänge sedan. Gammal kamera!

1D-serien är tunga proffskameror, mest för sport och sådant. Behöver man inte den extrema robustheten, vädertätningen och den snabba serietagningen är det fel kamera. De flesta proffs jag känner som använder Canon för t ex bröllop, natur eller mäklarfoto använder 5D mark II eller III.

Jag är ingen expert, men ungefär:

EOS är en hel serie kameror från Canon, introducerade 1989 och med en ny objektivfattning

Siffran i modellbeteckningen står för hur "proffsig" kameran är, ju högre tal, desto mer konsumentinriktad. Grovt sett är 1/5/6/7 tänkta som"proffsmodeller" eller för avancerade amatörer.

D efter siffrorna står för digital (Den första Canon EOS 1 var alltså en proffskamera för vanlig film)

Mark I, II etc står för version, EOS 1D mark II var således en uppdaterad EOS 1D

Tack så mycket för hjälpen!

Tänk på att 1D introducerade för läääänge sedan. Gammal kamera!

1D-serien är tunga proffskameror, mest för sport och sådant. Behöver man inte den extrema robustheten, vädertätningen och den snabba serietagningen är det fel kamera. De flesta proffs jag känner som använder Canon för t ex bröllop, natur eller mäklarfoto använder 5D mark II eller III.

Jag är inte insatt i tekniken, så kan inte alls mycket om det.

David har helt rätt! Vill du ha fullformat och Canon...är 5D Mark II prisvärda i nuläget...men 10000 kr är för dyrt som sagt. Vill du kolla på Nikon fullformat letar du efter en fin D700...också en bra och i nuläget prisvärd kamera :)

Kameror kostar så mycket som folk vill sälja dem för. Lycka till med att hitta en fin 5D2 för 6000. Aldrig i livet att jag skulle sälja min för det. Då behåller jag den hellre som andrahus, och så resonerar de allra flesta. Man kan möjligen hitta ett rejält slitet hus för småslantar men det är ändå ett antal tusingar.
Försök hitta ett fint exemplar för lite mer pengar istället, alternativt en ny eller beg. 6D

ANNONS
Götaplatsens Foto