Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark

Produkter
(logga in för att koppla)
Klokt val. Du bör kunna hitta nån skaplig för runt 6000-8000 kr :)

Kan dela med mig lite av min prisjämförelse :)
Antecknade i oktober månad begagnatpriser för 5D MKII och kände att jag fick en ganska bra bild av läget.
För 6000 får man kanske en som gått över 100.000 exponeringar.

Av de 8 traderaauktioner som avslutades var den billigaste 7700kr och den dyraste 9500kr, men då ingick batterigrepp i den dyra.

Av de cirka 20 annonser som låg på fotosidan då kostade den billigaste 6000kr, men den hade gått 176.000 exponeringar. Näst billigast 6900kr och den har gått 80.000 exponeringar.
Därefter flera för 7500 kr.

Fotosidan är en sämre indikation på priset eftersom man inte kan veta vad de säljs för. Men tradera talar ju för att priserna generellt ligger högt.
Blocket jämförde jag också men det var allt för många som sålde inkl objektiv och satte ett paketpris.

Här har vi en som har koll på verkligheten...och senaste tidens prisdropp på nya 6D har tryckt ner priserna lite ytterligare :)

Här har vi en som har koll på verkligheten...och senaste tidens prisdropp på nya 6D har tryckt ner priserna lite ytterligare :)

Håller inte helt med om prisdropp senaste tiden. 6D har däremot hoppat väldigt i pris och såldes väl redan i somras stundtals för 14", eller tex Cyper som i juni sålde den för 14.995:- inklusive blixten 430EX värd drygt 2000:-. Så droppet/droppen kom nog redan i juni.

Billigast nu enl prisjakt 13.995:- på Rajala (i och för sig första gången jag ser pris under 14". Mycket kamera för pengarna, och håller med ovan, 7-8.000:- borde man kunna hitta beg 5DII i bra skick för. Och det är ettriktigt bra köp om man inte behöver bra AF i tex sport mm.

Håller inte helt med om prisdropp senaste tiden. 6D har däremot hoppat väldigt i pris och såldes väl redan i somras stundtals för 14", eller tex Cyper som i juni sålde den för 14.995:- inklusive blixten 430EX värd drygt 2000:-. Så droppet/droppen kom nog redan i juni.

Billigast nu enl prisjakt 13.995:- på Rajala (i och för sig första gången jag ser pris under 14". Mycket kamera för pengarna, och håller med ovan, 7-8.000:- borde man kunna hitta beg 5DII i bra skick för. Och det är ettriktigt bra köp om man inte behöver bra AF i tex sport mm.

Jag köpte min 6D från Rajala. Har tidigare kännt ett visst mått av motstånd att handla därifrån och i stället "kört på säkra kort" som ScandinavianPhoto, Cyberphoto och Hegethorns. Jag beställde huset i söndags och tänkte att det kanske blir strul och inte levereras innan jul osv. Men redan i tisdags var 6D:n levererad till mitt utlämningsställe - d.v.s. det tog i praktiken ett dygn (ett arbetsdygn) från det att jag la ordern till dess att jag kunde hämta ut paketet kan man säga. Det tycker jag är bra och effektivt jobbat av Rajala.

ANNONS
Götaplatsens Foto