Annons

Canon 5D och Sigma 30/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Har ett Sigma 30/1.4 som jag oavbrutet använt på min förra kamera, som hade 1.6x, och det blev snabbt mitt absoluta favoritobjektiv. Låg bländare och skarpt som silver.

Nu har jag en Eos 5D, och vill gärna använda objektivet. Jag vet att mitt 50mm/1.8 ersätter brännvidden åtminstone, så det blir ju nästintill likvärdig på min 5d, men det innebär ju inte att jag vill skrota idén med mitt Sigma.

Men problemet är att jag får vinjettering när jag använder det. Är det något som går att komma runt? Hur bra fungerar en mellanring för ett sådant ändamål?

Detta går inte att lösa. Objektivet klarar bara fylla ut ytan av en sensor i APS-C-storlek, och eftersom sensorn i 5D är större så blir det områden i kanterna som inte får något ljus och blir mörka.

vad som händer om du sätter på en telekonverter vet jag inte. Men då förlorar du ju både skärpa och ljusstyrka, så det känns ganska meningslöst hursomhelst.

Objektivet är inte avsett för 24x36-formatet och tecknar således inte ut en bildcirkel som täcker hela sensorn. Det är inget du kan göra något åt, annat än om du vill beskära dina bilder så att vinjetteringen försvinner.

Såhär såg det ut när jag provade polarns 30/1,4 på min D700: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/test/DSC_3841.jpg

Vid korta fokusavstånd så minskar vinjetteringen, men hela FF-sensorn fylls aldrig.

Om du vill ha liknande karaktär hos ett objektiv för FF så kan jag rekommendera Sigma 50/1,4. Det ger samma bildvinkel som 30/1,4 på EF-S, men du kan vänta dig bättre skärpa i mitten av bilden och en bra bit utåt kanterna. För att inte tala om ännu kortare skärpedjup:)

Tillägg: En mellanring ger möjlighet till kortare fokusavstånd, och med en sådan så funkar säkert 30/1,4 på 5D. Men det är antagligen inte alls vad du vill åt, eftersom du inte kan fokusera på större avstånd då.

ANNONS
Götaplatsens Foto