** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sigma 30/1.4 Art till Canon EOS 6?

Produkter
(logga in för att koppla)

knossen

Medlem
Hej, jag vill göra mig av med mitt 24-105/4 och sätta på något lättare.
Det lutar åt en fast glugg.
Vilka är era känslor för Sigma 30/1.4 Art till en EOS 6:a?
Vilka är era känslor generellt för Sigma 30/1.4 Art?

Tack :)
 
Det låter inte som en bra idé eftersom 30/1,4 DC Art är anpassad för en mindre sensor (aps-c). Du kommer bara att kunna använda halva bildytan.

35/1,4 DG Art är däremot anpassad för småbildssensorer (fullformat) och fungerar fullt ut med Eos 6D. Dessutom är 35/1,4 DG Art ett enastående bra objektiv. Men också rätt tungt.
 
Motsvarigheten hos Canon, är det svindyra 35/1.4?
Något annat mer prisvärt objektiv i liknande (fast) brännvidd som du känner för?





Det låter inte som en bra idé eftersom 30/1,4 DC Art är anpassad för en mindre sensor (aps-c). Du kommer bara att kunna använda halva bildytan.

35/1,4 DG Art är däremot anpassad för småbildssensorer (fullformat) och fungerar fullt ut med Eos 6D. Dessutom är 35/1,4 DG Art ett enastående bra objektiv. Men också rätt tungt.
 
Motsvarigheten hos Canon, är det svindyra 35/1.4?
Något annat mer prisvärt objektiv i liknande (fast) brännvidd som du känner för?

Canon EF 35/2 IS USM är ett lättare och billigare alternativ som presterar bra redan på full bländaröppning. Bildstabiliseringen kompenserar till viss del för skillnaden i ljusstyrka.

Jag använder själv detta objektiv och är mycket nöjd.
 
Hej, jag vill göra mig av med mitt 24-105/4 och sätta på något lättare.
Det lutar åt en fast glugg.
Vilka är era känslor för Sigma 30/1.4 Art till en EOS 6:a?
Vilka är era känslor generellt för Sigma 30/1.4 Art?

Tack :)

5 gram är vad som skiljer till Sigmans fördel :)

Canon 24-105 /4 IS USM 670g
Sigma 35/1,4 DG HSM Art 665g
 
5 gram är vad som skiljer till Sigmans fördel :)

Canon 24-105 /4 IS USM 670g
Sigma 35/1,4 DG HSM Art 665g

Just Sigmas Art-objektiv är väl till större delen byggda i metall, och därav ganska tunga? Däremot kanske tyngdpunkten flyttas lite närmare kameran.

Canon gör väl ett väldigt respektabelt 50mm 1,8 objektiv, som kan fås väldigt billigt? 159g borde väl vara en bra vikt också, om syftet är att få ner totalvikten?
 
35mm art'en är fantastisk o även om den väger lite så är konstruktionen jättebalanserad. Så personligen är det inget problem alls med vikten.

Men om fokus är på att det inte ska väga för mycket...
Outside of the box tänk. Det finns ju 40mm pankaka objektiv om du vill ha något som är väldigt lätt o under 50mm. Kan inte uttala mig om det själv om pankaka objektiven för aldrig testat dom men det finns och tror det är rätt billigt oxå.


50mm 1.8 STM är väldigt bra objektiv för pengarna och väger inte någonting alls nästan.
 
Just Sigmas Art-objektiv är väl till större delen byggda i metall, och därav ganska tunga? Däremot kanske tyngdpunkten flyttas lite närmare kameran.

Canon gör väl ett väldigt respektabelt 50mm 1,8 objektiv, som kan fås väldigt billigt? 159g borde väl vara en bra vikt också, om syftet är att få ner totalvikten?

Tack, den har jag koll på. Men jag känner att 50 mm är lite för tajt brännvidd för mig.
 
35mm art'en är fantastisk o även om den väger lite så är konstruktionen jättebalanserad. Så personligen är det inget problem alls med vikten.

Men om fokus är på att det inte ska väga för mycket...
Outside of the box tänk. Det finns ju 40mm pankaka objektiv om du vill ha något som är väldigt lätt o under 50mm. Kan inte uttala mig om det själv om pankaka objektiven för aldrig testat dom men det finns och tror det är rätt billigt oxå.


50mm 1.8 STM är väldigt bra objektiv för pengarna och väger inte någonting alls nästan.

Tack! Pannkaka-gluggen skulle vara spännande att prova. 50 mm känns lite för tajt tycker jag. Tack igen!
 
40/2.8 är ett mycket prisvärt objektiv som leverar hög skärpa i ett extremt kompakt format. Finns hos Elgiganten för 1390 kr just nu. Ett klipp! :)
 
Säljer du en 24-105/4L IS begagnad bör du få tillräckligt med pengar för att kunna köpa en 35/2 IS.
 
Säljer du en 24-105/4L IS begagnad bör du få tillräckligt med pengar för att kunna köpa en 35/2 IS.

Den låg ute på Blocket för en tid sedan, men jag var nog för dyr (6000 kr).
Det är ju ett jättebra objektiv. Men lite väl klumpigt för att alltid släpa med kameran.
 
Köp ett 50 1.8 stm eller 40 2.8 endast dessa gör kitet smidigare att bära.
Har själv en 6D med 35 1.4, funkar bra! 50 stm gör den jättelätt och smidig. 6D är inte speciellt tung med tanke på storleken.
 
Sigma-objektivet är inte gjort för att vara lätt eller litet så om det är ett viktigt mål är det knappast ett bra val

EF 35 f2 IS USM är mycket bra i alla avseenden, betydligt lättare än sSigman, men kanske ändå inte så lätt och litet som man i den bästa av världar önskar. Särskilt med Motljusskyddet på växer det en del.

EF 40 och EF 50 STM är båda otroligt lätta och smidiga och ger oöverträffat bra bildkvalitet för pengarna.

Det finns också EF 35 f2 utan IS (föregångaren) som inte är riktigt lika vass, men mindre, och Yongnuos klon av det som skulle kunna vara bra alternativ
 
Yongnuos 35:a är inte direkt en klon av Canons objektiv. Det ser inte likadant ut, till att börja med. Yongnuoobjektivet liknar mer Canon EF 50mm f/1.8 II, vilket kanske inte är så konstigt eftersom Yongnuo gjorde en 50/1.8 som är rätt likt Canonobjektivet (mer klonvibbar där). Det var väl enklast att använda samma/liknande form för 35:an.

Yongnuo 35/2 tror jag kan vara ett prisvärt alternativ. Det kostar inte mycket, men har fått hyfsade recensioner av en del testare.
 
ANNONS