Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur man än vänder sig har man ändan bak.

När Canon släppte 1D mark II fick de kritik för att bilderna blev för oskarpa direkt ur kameran, vilket berodde på ett kraftigt filter som motverkar moare.

Nu tar Canon till sig av kritiken och byter filtret, vilket då kan resultera i moare. Men bilderna kräver mindre uppskärpning.

Sen kan man ju fråga sig om bara en faktor avgör kameraköp.

Jag har plåtat 2500 bilder hittills utan någon moaré och är supernöjd med bildkvalitén.

Förstod inte vilken bild du menade att man skulle titta på Bengt, "silosen i digitalfoto"?

MVH
Magnus

Jag har tagit 14 000 bilder med Eos 5D under testet till Kamera & Bild och har inte haft problem med moare. Men jag vet att det kan uppstå.

Västa morékamerorna är Nikon D70 och Kodaks 14MP-modell.

froderberg skrev:
14 000 bilder är väl inte mycket på en dryg månad... :)

Vi antar att man har fotojobb ute på fältet 20 dagar per månad. Varje arbetsdag är 8 timmar. Hälfen av denna tid åtgår till att åka till och från fotojobb, arrangera bilder, äta lunch och så vidare. Detta gör att antal minuter med kameran till ögat under en månad är 20 dagar * 4 timmar * 60 minuter/timme = 4800 arbetsminuter.

Med denna takt så innebär det ca 3 bilder per minut, eller om man så vill en bild var 20:e sekund.

Jag kan dock inte bestämma mig om detta är mycket eller lite...?

//JonasL

Jag har inte riktigt koll på när jag fick kameran, men det är kanske nästan två månader. Och då blir det ju nästan inte alls många bilder... :)

PS. Du glömmer att jag fotograferar 7 dagar i veckan och mer än 8 timmar. Jag plåtar både i jobber och på fritiden.

Har aldrig haft nöjet att fota på riktigt med någon DSLR, så jag uttalar mig i rollen som "äkta" novis.

Jag hade nöjet att kunna klämma och känna på Canon olika DSLR-modeller på Fotomässan i Sollentuna i helgen som gick, däribland 5D. Allt jag kan säga är att hade jag råd så skulle jag inte tveka ett ögonblick att köpa den. Det är en av de absolut skönaste kameror jag har känt på.

Vad gäller bildkvalitén så överlåter jag det åt experterna. Å andra sidan så har jag svårt att tänka mig att 5D skulle kunna producera bilder av dålig kvalitét.

Jag vill definitivt ha en!!!

Ska först säga att jag är ingen proffs direkt på kameror.
Men tycker folk i största allänhet har väldigt höga krav på dagens kameror. Visst dagens kameror klarar förmodligen inte att ta den perfekta bilden. Alla har sin nackdel.
Sen så är det vesäntlig skillnad vad de kostar med. Tycker att 5D är en superb kamera för det priset. Finns det någon likvärdig fullformat som skulle vara bättre för det priset? Visst finns det bättre men så kostar det där efter med. Allt är en fråga om pris och kompromiss och vad man ska ha kameran till. Jag har en 20D som jag tycker tar jättebra bilder för mitt ända mål.
Tycker bara att man inte kan kräva att en "billig" kamera ska vara helt perfekt.

Majo75 skrev:
Jag har plåtat 2500 bilder hittills utan någon moaré och är supernöjd med bildkvalitén.

...

Jag har tagit runt 1200 bilder och har faktiskt inte heller sett någon moiré av betydelse.

Jag är förvånad?!?!?!?

Men visst, ALLA digitalkameror kan uppvisa moiré vid rätt (fel) detaljfrekvens. Möjligen att nån gammal 2Mpixlare med usel optik inte kan det men då kvittar det ju iofs..

Men om det är ett problem, skicka på ett softfilter och låt det sitta ;)

MVH /Micke

Amadeus4 skrev:
Sen så är det vesäntlig skillnad vad de kostar med. Tycker att 5D är en superb kamera för det priset. Finns det någon likvärdig fullformat som skulle vara bättre för det priset?

Helt rätt!

För de flesta seriösa fotografer är det andra faktorer som spelar in. Det skulle väl möjligen vara en modefotograf som skulle tycka att moare var otroligt viktigt och då välja 1Ds mark II istället.

De flesta väljer 5D för den stora sensorns skull. Och då är konkurrensen inte stor. Man kan tycka olika om 5D, men någon allvarlig miss har inte kameran. Den funkar till det mesta.

ANNONS