Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 600 D med Speedlite 550ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlborn

Medlem
Jag har en Canon 600d och behöver en slavblixt till nattfoto. Köpte idag en beg Speedlite 550EX. Problemet är att jag behöver ställa blixten snett brevid kameran och hade inte räknat med att jag behövde en Transmitter också. I instruktionsboken skall jag ha en Speedlite ST-E2. Efter lite googel går dom knappt att få tag på nya. Och dyra var dom också.

Finns där någon annan transmitter att köpa? Avståndet mellan kamera och blixt kommer aldrig vara mer än 3 meter, och oftast kortare än så.

Hittade en Phottix Odin TTL Kit (mottagare + sändare) till Canon. Men vet inte om den passar och är vad jag behöver. Kan inte mycket om kameror, och än mindre vad TTL betyder
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har Phottix Odin liggande i skåpet men aldrig använder numera. 1 sändare och 2 mottagare.
Du kan få köpa dem billigt om du hör av dig.
 

Third eye

Aktiv medlem
Om du har några tankar på att ev utöka i mängd eller avstånd så kolla på Godox-systemet. Blixtarna är extremt prisvärda med sitt inbyggda styrsystem.

https://kaffebrus.com/produkt/godox-x1-ttl-trigger-1 Välj "set för canon" och du hamnar under 1000-lappen. Alternativt min favorit: https://kaffebrus.com/produkt/godox-xpro-ttl-hss-trigger och du köper lös mottagare och hamnar på runt 1200. Samma basfunktion men ännu lättare att styra och smart ttl till manuellt läge.

Det ger dig 100 meter (om du någon dag skulle behöva det), TTL och High Speed Sync. Lätta att styra och du ökar och sänker på sändaren.

Utöver ditt behov då såklart på max 3 meter och manuell setting så har det några fördelar att växa i. Jag fotar en del skymning och natt och har 7 ttl/hss-blixtar (5 speedlites och 2 portabla studio), dessa är canon och Godox. De är dessutom för Canon och Sony-kameror men det spelar ingen roll eftersom det går att blanda hej villt i Godox-systemet.
Nackdelen, du behöver en mottagare till din canonblixt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] och än mindre vad TTL betyder
Through The Lens ( om jag minns rätt).

Det är en automatik som skickar iväg en ”mätblixt” som läser av ljuset genom objektivet (alltså med kamerans inbyggda ljusmätare) sedan beräknas hur starkt blixten ska lysa under exponeringen. Allt på bråkdelen av en sekund.

Eller förkortat: exponeringsautomatik för blixt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Canon 600d och behöver en slavblixt till nattfoto. Köpte idag en beg Speedlite 550EX. Problemet är att jag behöver ställa blixten snett brevid kameran och hade inte räknat med att jag behövde en Transmitter också.
Det behöver du inte. Din EOS 600D kan styra externa blixtar trådlöst med sin inbyggda blixt.

I instruktionsboken skall jag ha en Speedlite ST-E2.
Det kommer inte att bli så värst mycket bättre med en sådan (eller någon annan IR sändare) jämfört med att använda den inbyggda blixten i din kamera. Med en radiosändare kan det gå bättre att ha blixten bredvid kameran, men då måste du köpa en radiomottagare till blixten också och det kan bli dyrt om du vill ha TTL-blixt.

En ST-E2 monterad på din kamera är lika mycket riktad rakt fram som den inbyggda blixten är.

Hur nära kameran behöver du placera blixten? Mottagarsensorn på blixten sitter framtill, men det går att vrida blixthuvudet ganska mycket så att blixtens mottagare är riktad mot kameran.

Om du behöver placera blixten mycket nära kameran så kan du väl lika gärna montera blixten på kameran? Om kameran inte behöver vara längre bort än drygt 1.5 meter så går det att använda en TTL-synksladd, t.ex. den här från Kaffebrus. Det finns längre kablar också (eller så skarvar man själv om man är händig).
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag snabbkollade (har aldrig haft någon 600D själv). Det finns ju ett särskilt kapitel i bruksanvisningen om användning av trådlös blixt. Där finns alla möjligheter som du skulle fått med ST-E2, och några till.
Om du behöver ha blixten rakt ut vid sidan om kameran, kan du behöva sätta en liten kartongbit snett framför kamerans blixt, för att studsa ut kommandoblixten till din slav. Men när du ändå inte använder den inbyggda blixten för att belysa motivet spelar det ingen roll.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har provat det på en av mina 7D. Det fungerar. Vill minnas att jag satte aluminiumfolie på kartongbiten också. Fast är slavblixten någorlunda nära lär det inte behövas. Jag hade den 3-4 meter bort, tror jag. Det är nog en åtta år sedan eller så, så jag minns inte exakt.
 
ANNONS