Annons

Canon 70-200 1.4??

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Tyckte mig se en 70-200/1.4 när jag var på en fotoaffär för nån dag sedan. Har inte läst om någon sådan. Finns den eller hallunicerade jag?!

Troligen en hallunication.
En sådan zoom skulle vara så dyr att köpa att ingen fotoaffär har råd med att ha den på lager. Du kan jämföra med Canons ED-200/1.8 tele som få om ingen fotoaffär har i lager.

Tyckte det dtod 1.4 på den men då var det kanske något annat värde. Den såg ut som den med f/4!

förmodligen stod det 1:4 på paketet, inte 1.4.

Knappast lönt att tillverka en zoom med 1.4 i ljusstyrka..

1:4 är bara ett annat sätt att skriva f4 eller bländare 4 som största öppning. Det visar objektivets ljusinsläpp i en skala.

1:1 är ju då lika mycket ljus som det är - lika mycket ljus fastnar på filmen

1:4 är då 25% av ljuset "fastnar på filmen" lite enkelt sagt. Detta är ju inget som man prator om i dagligt tal. Utan det bara är så.

Bländarskalan är 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 etc, så bländare 4 borde bli ca 6 % av bländare 1.0, då varje steg minskar med hälften, sen finns det ju objektiv som har största bländare 0,95 också!

Hur menar du då ?

Du fotograferar väl inte med hela bländarsteg hela tiden, iallafall inte med diafilm.

Eller menar du att du kör Eos 1:an med halvsteg istället, för det går väl att välja på den troro jag.

jag vet inte om det går att ändra. Är inte så haj på teknik. Det är sällan jag kör med halva steg på bländarskalan. Jag brukar nästan alltid justera det med tiden eftersom jag tycker skärpedjupet är viktigast i de flesta bilder jag tar.

Ok, det var jag som var lite trångsynt eftersom jag själv mest är beroende av att tiden är den rätta, och bländaren får bli vad den blir.

Så blir det när det finns så många olikatyper av fotografer här. Jag har stativ och tar oftast bilder på stillastående motiv.. Det är sällan tiden har betydelse!

Tillbaka till ursprungsfrågan...

NiklasK:

Det råkade inte vara Expertbutiken i Gallerian på Hamngatan i Sthlm som du såg det misstänkta objektivet i? De har nämnligen ett 70-200/4 som de har skrivit en egen lapp på med den sensationella texten:

"Ljusstyrka 1.4!!!"

Enligt dem en helt otrolig ljusstyrka (vilket det skulle vara om det vore sant...:)).

Har funderat på att gå in och fråga vad de menar, men har inte orkat bry mig...:)

NiklasK skrev:
Det är sällan jag kör med halva steg på bländarskalan. Jag brukar nästan alltid justera det med tiden eftersom jag tycker skärpedjupet är viktigast i de flesta bilder jag tar.
Öh, va?
Jag vill liksom du ha koll på skärpedjupet, men då ställer jag oftast in BLÄNDAREN själv och låter kameran ställa tiden... (tidsautomatik)
Jag förstår inte "problemet" med halvsteg...Har ni kameror med särskild spärrknapp för halvstegen...eller :)??

ANNONS
Götaplatsens Foto