Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 70-200 1.4??
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
1:4 är bara ett annat sätt att skriva f4 eller bländare 4 som största öppning. Det visar objektivets ljusinsläpp i en skala.
1:1 är ju då lika mycket ljus som det är - lika mycket ljus fastnar på filmen
1:4 är då 25% av ljuset "fastnar på filmen" lite enkelt sagt. Detta är ju inget som man prator om i dagligt tal. Utan det bara är så.
1:1 är ju då lika mycket ljus som det är - lika mycket ljus fastnar på filmen
1:4 är då 25% av ljuset "fastnar på filmen" lite enkelt sagt. Detta är ju inget som man prator om i dagligt tal. Utan det bara är så.
Fredrik H
Aktiv medlem
NiklasK skrev:
f/6.7 och 7.1 då? Är det bara halva steg?
Nja, 6.7 är ett halvt steg mellan 5.6 och 8.0.
Sen finns det kameror med 1/3 steg också och där hittar du 7.1.
5.6 - 6,3 - 7,1 - 8,0
ekequist
Aktiv medlem
Tillbaka till ursprungsfrågan...
NiklasK:
Det råkade inte vara Expertbutiken i Gallerian på Hamngatan i Sthlm som du såg det misstänkta objektivet i? De har nämnligen ett 70-200/4 som de har skrivit en egen lapp på med den sensationella texten:
"Ljusstyrka 1.4!!!"
Enligt dem en helt otrolig ljusstyrka (vilket det skulle vara om det vore sant...
).
Har funderat på att gå in och fråga vad de menar, men har inte orkat bry mig...
NiklasK:
Det råkade inte vara Expertbutiken i Gallerian på Hamngatan i Sthlm som du såg det misstänkta objektivet i? De har nämnligen ett 70-200/4 som de har skrivit en egen lapp på med den sensationella texten:
"Ljusstyrka 1.4!!!"
Enligt dem en helt otrolig ljusstyrka (vilket det skulle vara om det vore sant...
Har funderat på att gå in och fråga vad de menar, men har inte orkat bry mig...
Linmajon
Aktiv medlem
Öh, va?NiklasK skrev:
Det är sällan jag kör med halva steg på bländarskalan. Jag brukar nästan alltid justera det med tiden eftersom jag tycker skärpedjupet är viktigast i de flesta bilder jag tar.
Jag vill liksom du ha koll på skärpedjupet, men då ställer jag oftast in BLÄNDAREN själv och låter kameran ställa tiden... (tidsautomatik)
Jag förstår inte "problemet" med halvsteg...Har ni kameror med särskild spärrknapp för halvstegen...eller