Annons

Canon 70-200/4 L med 1,4x extender?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders74

Aktiv medlem
Av inläggen på sidan att döma verkar det vanligare att kombinera 1,4x extender med 70-200/2,8, men några kanske har erfarenhet av 70-200/4 med extender. Hur väl fungerar denna kombination? Tappar man mycket i fokushastighet och skärpa? Blir utrustningen så framtung när objektivet flyttas ut en bit att stativfäste krävs om kombinationen ska fungera även på ett stadigt stativhuvud?

Tjena!
Använder ett 70-200/4 med en sigma extender. Focusen blir lite långsammare men skärpan är (såvitt jag kan se) oförändrad.
Tror iof inte att tyngdpunkten ändras så väldigt mycket av extendern men att fästa stativet i kameragängan (batterigreppet för min del) har jag gett upp för länge sedan. Har gjort ett eget stativfäste istället.

/erik.

Tack för synpunkterna!

Med tanke på Cash-back-kampanjen verkar en Canonextender värd pengarna. Utan extender är det på gränsen att mitt stativhuvud funkar, lätt att kameran tippar om man inte drar åt höjdleden ordentligt, men köper man senare ett 300/4 IS på sikt medföljer ju ett stativfäste som jag har för mig ska passa båda objektiven så kanske klarar jag mig tills dess om extendern inte gör så stor skillnad.

Japp, samma objektivfäste. Jag har 300/4 IS och kommer därför att köpa utan. Sannolikt blir det mest handhållna bilder med 70-200 för min del.

Kombinationen är välkänd för att fungera mycket väl. Läste i någon tråd att det fanns MTF-kurvor från Canon som stöder detta.

Jag har inte objektivet ännu, men med 300/4 är skärpeförlusten obetydlig. AF:en blir långsammare, men är fortfarande exakt (kameran saktar ner AF:en just för att bibehålla exaktheten).

/Pontus

Jeppe skrev:
Tyvärr så är det stativfästet till EF 300/4L (och EF 400/5.6L) som passar EF 70-200/4L och inte det som sitter på EF 300/4L IS..

Skit också...
OK, tack för informationen Jesper! Visste bara att jag kollat upp att stativfästet var detsamma, och så har de gått och bytt för IS-versionen... Fattar inte att man säljer en telezoom utan stativfäste...

/Pontus

Fast se det från den ljusa sidan.. Det sägs att det äldre är bättre än IS-versionen, pga. midre glas....

Jeppe skrev:
Fast se det från den ljusa sidan.. Det sägs att det äldre är bättre än IS-versionen, pga. midre glas....

Jo, fast jag har IS-versionen... Av exempelbilder att döma är den en aning mjuktecknande jämfört med gamla 300/4L, men det visste jag när jag köpte den. IS väger upp skärpeförlusten för min del eftersom jag köpte den för att handhålla. Vill jag ha knivskärpa på monsterstativ har jag ett Nikkor 400mm f/3,5!

/Pontus

Lås i objektivfattning på extender

Så här lite nämare köp av extender och stativfäste uppstår ytterligare en fundering som måhända låter lite dum för den som känt på prylarna, men...

Låses objektivet lika stadigt i extendern som i kameran?

Jag tänker mig att man fäster objektivet i stativet med Canons stativfäste, och kameran hänger en bit bakom i extendern. Finns det någon risk att man petar på fel switch när man t ex ställer om närfokusgräns och råkar låsa upp objetivfattningen (med tanke på att man ofta även vrider (tiltar) kameran vid panorering)? Eller är låsswitchen så placerad och konstruerad att man knappast behöver oroa sig för detta?

Nej, switchen för att lösgöra extendern från objektivet är mycket hårdare och desstom fjädrande. Så att koppla loss kamera + extender från objektivet av misstag är nog ganska omöjligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto