Annons

Canon 7D - DPP fortf. mkt bättre än ACR?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har testat ta fram lite RAW med PS CS4 (fulluppdaterad) och tycker fortfarande DPP gör ett mycket trevligare jobb. Skärpa, klarhet, brus, jag tycker allt ser bättre ut i DPP hur jag än tweakar i ACR (är dock ingen expert). Det jag tittat på är mest bilder tagna i vettigt ljus - inga mörkerjämförelser eller högISO prov alltså.

Eller är det någon som tycker ACR börjat bli bra på 7D?

Ni som har testat Camera Raw 6 - hur tycker ni det är på att hantera brus på höga ISO jämfört med Canon DPP, men även fristående program som Noise Ninja och Neat Image?

Nu skall jag delvis svara på min egen fråga... Jag har köpt CS5 och testat brusreduceringen på RAW-filer från 5D2. Jag är imponerad! Det allra mesta av de fula färgfläckarna går att få bort, och det tycker jag är det viktigaste. Luminansbruset går att reducera en hel del också, men är svårt att få bort helt, ja då pratar jag mycket höga ISO. Det gör inte så mycket, för det bruset är ganska snyggt, i synnerhet i jämföresle med färgbruset.

Tidigare har jag sett 12800 och 25600 som nödlägen eller möjligen för svartvitt. Med de här resultaten tycker jag att de lägena är klart användbara, och torde tåla att göra förstoringar av om man accepterar lite luminansbrus.

Jämförelser med DPP återstår...

ANNONS
Götaplatsens Foto