Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

canon A,F,T

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som det finns autofokus optik även för fd-bajoneten.

Någon som vet hur dessa fungerar?

Bilden föreställer en Canon FD AF AC 50/1,8 glugg.

Edit: hittade den på tyska ebay. "Köp nu" priset är 125 euro.

Bilagor

• canonaf50.jpg
    canonaf50.jpg
    18.1 KB · Visningar: 213
Darren skrev:
Verkar som det finns autofokus optik även för fd-bajoneten.

Någon som vet hur dessa fungerar?

Bilden föreställer en Canon FD AF AC 50/1,8 glugg.

Edit: hittade den på tyska ebay. "Köp nu" priset är 125 euro.

Passar till ovan nämda t-80 . knölen på sidan är motorn & användningsområdet utöver t-80 torde vara rätt begränsad .
Borde väll gå att andvända till övriga med fd fattning men blir som synes ofantligt klumpig .

jimh skrev:
Aha, de hade också en motsvarighet till missfostret F3AF alltså :)

På tal om F3missfoster, kolla in F3-digital!

För övrigt så tycker jag att T90 är en underbar kamera, leta gärna efter en sådan men var noggrann med att kolla upp skicket.

Larsa

Bilagor

• nikon f3-digital101x80.gif
    nikon f3-digital101x80.gif
    4.4 KB · Visningar: 197
Canons museum är en mycket bra källa för information om Canons samtliga kameror och objektiv.

Jag skulle inte byta ut en EOS-kamera mot en FD-kamera. Däremot kan de kompletera varandra bra. För en liten summa kan du få ett bra kamerahus och ett gäng mycket bra fasta objektiv.

F1 är proffskameran och är byggd som en stridsvagn och håller och håller. Jag har haft min på service en gång under de senast 22 åren och det var för att en blixt sabbade syncen.

Med de halvautomatiska husen tycker jag att du missar lite av poängen med dessa gamla kameror. EOS är överlägsen på automatiken. Snabbare mm. Däremot erbjuder FD kamerorna den manuella charmen och eftertanken. Bara användandet av fasta objektiv drar ju ner på takten i fotograferandet.

Glömde en viktig detalj. Alla Canons F-kameror förutom New F1 använder kvicksilverbatterier, vilka inte får säljas mer. Detta gör att ljusmätaren blir mindre exact och kamerorna kan inte rekomenderas för diafotografering.

Detta skall också gälla EF som jag har förmig använder hela två kvicksilerbatterier, vilken impfaktor 1973.

A-serien använder en vanliga batterier.

berga skrev:
Glömde en viktig detalj. Alla Canons F-kameror förutom New F1 använder kvicksilverbatterier, vilka inte får säljas mer. Detta gör att ljusmätaren blir mindre exact och kamerorna kan inte rekomenderas för diafotografering.

Detta skall också gälla EF som jag har förmig använder hela två kvicksilerbatterier, vilken impfaktor 1973.

A-serien använder en vanliga batterier.

Så det är inte kvicksilver i knappbatterierna ?
Det visste jag inte .
Men vad är skillnaden ?
strömstyrkan borde väll vara den samma ?
Jag bara undrar .

"Jag skulle inte byta ut en EOS-kamera mot en FD-kamera. Däremot kan de kompletera varandra bra. För en liten summa kan du få ett bra kamerahus och ett gäng mycket bra fasta objektiv."

okej..för egen del så känns det som att antingen gör jag mig av med eossystemet och går över till nåt äldre system, att ha både och ser jag inte riktigt poängen med.
att köra manuellt kan jag ju göra med eosen också, vilket jag gör ofta. och autofokusen använder jag i princip aldrig. däremot tycker jag det är bra att det finns. och jag använder mig ofta av att ställa in bländare och så bestämmer kameran tiden. sen behöver man ju inte gå slaviskt efter vad den säger men jag tycker det är en bra grej

av vilken anledning tycker du hellre att man ska ha båda systemen? vad har ett äldre systemen som inte min eos 300 har? ( förrutom att nån av modellerna har spotmätning)

skägga skrev:
Så det är inte kvicksilver i knappbatterierna ?
Det visste jag inte .
Men vad är skillnaden ?
strömstyrkan borde väll vara den samma ?
Jag bara undrar .

Det finns silveroxidbatterier som substitut för de gamla kvicksilverbatterierna. Tyvärr har de lite lägre strömstyrka, men det går att kalibrera mätaren. Däremot så blir mätaren mindre exackt. Detta gör inget med negativ film, men kan ge problem med dia.

A-serien har vad jag vet inga knappbatterier, utan ett större i handtaget. Har dock aldrig använt A-seriens kamror så jag kan inte garantera 100%.

ariadne skrev:
[Bav vilken anledning tycker du hellre att man ska ha båda systemen? vad har ett äldre systemen som inte min eos 300 har? ( förrutom att nån av modellerna har spotmätning) [/B]

När jag "finfotograferar" använder jag min F-1:a med fasta objektiv. Jag trivs mycket bra med den och bilderna blir tekniskt mycket bra. (Det konsnärliga får andra bedöma.)

Fördelen med EOS-systemen är att de är bättre för vardagsfotografering. Bättre blixtsystem, evaluerande exponeringsautomatik som ger bättre exponeringar snabbare än de gamla manuella och automatkamrorna. EOS-kamrorna har också hyffsade zoomar, speciellt i jämförelse med FD-zoomarna.

Jag fotograferar just nu mycket småbarn, eller ett småbarn, och där märker jag föredrar jag EOS just för att jag kan koncentrera mig på motivet och inte på att följa fokus och justera bländare när han flyttar sig från ljus till mörker.

För mig kompletterar systemen varandra, jag använder F-1:an när jag har tid att ta det lugnt och koncentrerar mig på fotograferingen. Jag använder EOS när det är tiden är kort och motiven snabba och när jag behöver använda blixt.

En annan liten fördel med EOS är autofokus vilket gör att även om man börjar se lite sämre så fixar sig fokus. Å andra sidan är F1:an bättre att använda när du vill använda manuellt fokus tack vara mattskivan. (Finns som tillbehör till vissa EOS-modeller).

Anna, om jag får komma med en helt osaklig iakttagelse så tror jag att just du skulle trivas med ett gammalt manuellt system med tanke på dina filosoferingar kring begränsningar och att du verkar föredra att ha färre men genomtänkta prylar hellre än många bara för sakens skull. Jag tror inte du kommer att ångra dig.

Men jag kastar ändå in en sak till att tänka på. FD-grejerna är riktigt bra och begagnatmarknaden är stor så du kommer nog inte att ha några problem att hitta det du behöver och mer därtill. Men på lång sikt kan det vara bättre att investera i en levande bajonett. Det kan ju vara svårt att veta hur framtiden ser ut. Kanske till och med du vill bli digital någon gång? Då kan det kännas skönt att inte börja från början igen.

Det går att bygga precis lika trevliga manuella system med Pentax och Nikon t ex och då har du en bajonett som det säljs prylar till idag och i framtiden. Någon invänder säkert att många moderna Nikonhus kräver elektroniska objektiv för mätningen, vilket är helt korrekt, men med en extern ljusmätare kan man använda även objektiv från 60-talet på de nyaste digitalarna (vilket är en metod som passar exempelvis mig utmärkt men passar oerhört dåligt för många andra som behöver kunna jobba lite snabbare och inte vill lägga energi på sådana saker).

Det behöver ju inte vara viktigt för dig men jag tänkte väcka frågan i alla fall.

"Det går att bygga precis lika trevliga manuella system med Pentax och Nikon t ex och då har du en bajonett som det säljs prylar till idag och i framtiden. Någon invänder säkert att många moderna Nikonhus kräver elektroniska objektiv för mätningen, vilket är helt korrekt, men med en extern ljusmätare kan man använda även objektiv från 60-talet på de nyaste digitalarna (vilket är en metod som passar exempelvis mig utmärkt men passar oerhört dåligt för många andra som behöver kunna jobba lite snabbare och inte vill lägga energi på sådana saker)."

det låter ju bra. med andra så ord så kan jag med tex pentax och nikon blanda gammalt och nytt som jag inte kan med canon? vad heter beteckningen för tex pentax och nikons bajonett och hur länge har de levt? och verkar det som att de kommer att leva ett bra tag till? :)
jag vet inte så mkt om bajonettbyte. men canon har tydligen bytt, så mkt vet jag.

grejen är att det är skillnad på tanke och praktik. jag vet inte hur jag i praktiken gillar att stå där med mina begränsningar och lös ljusmätare:)

men om jag ska byta system så ska jag definitivt ha med detta i mina beräkningar.jag tackar för det!

ariadne skrev:
med andra så ord så kan jag med tex pentax och nikon blanda gammalt och nytt som jag inte kan med canon? vad heter beteckningen för tex pentax och nikons bajonett och hur länge har de levt? och verkar det som att de kommer att leva ett bra tag till? :)
Nikons heter F och Pentax heter K. Nikons har hängt med sen 1959. De objektiv som tillverkades under de första tjugo till tjugofem åren eller så måste filas lite för att passa på ett modernt hus men efter det är det i princip full kompatibilitet om vi bortser från de senaste åren av elektroniska snedsteg.

Det finns inga tecken på att Nikon skall överge sin bajonett men det verkar som om de kommer att överge den manuella bländarringen.

Objektiv utan bländarring går inte att använda på äldre hus. Och moderna hus som är anpassade till objektiv utan ring slår av ljusmätningen om man monterar ett manuellt objektiv. Nikons yrkeshus funkar dock fint med manuella objektiv. Det senaste, D2h, funkar bättre än någonsin.

Pentax historia har jag sämre koll på. De började med en skruvfattning och gick senare över till bajonett. De äldre gängade objektiven skall dock funka till nyare bajonetthus med en adapter.
ariadne skrev:
grejen är att det är skillnad på tanke och praktik. jag vet inte hur jag i praktiken gillar att stå där med mina begränsningar och lös ljusmätare:)
Helt sant. För de allra flesta är det förmodligen roligare att ha tillgång till de senaste tekniska landvinningarna, men man upptäcker så småningom om man hör dit själv eller inte.

För den ambitiöse fotografen som inte är bekväm av sig är FD-systemet guld. Utbudet av bra högkvalitativa objektiv är mycket större än i Eos-systemet. Det finns massor av fasta gluggar i alla möjliga ljusstyrkor. Dessutom är de både kompakta, billiga och snygga.

Canon hade fyra 50:eek:r, tre 24:eek:r, tre 135:eek:r, fyra 200:eek:r, fyra 300:eek:r osv...

Våga köpa Canon FD, men köp inte för dåligt hus.

Satsa på en F1-New

Har ägt/äger F1N, F1 old, A-1, AV-1, Ftb och jag tycker att prisskillnaderna numer är så liten så att du borde satsa på en F1New, då får du ju löjligt mycket kamera för pengarna. T-90 är på många sätt en väldigt bra kamera, men nu när de börjar bli lite äldre så kan elektroniken börja krångla, den är inte alls lika robust som F1:an. F1:eek:rna är ju knappt inkörda än :) Angående automatiklås för exponeringen så håller jag med om att det vore bra med automatiklås, i alla fall då man kör med diafilm i kameran, men om man kör Sv/v eller färgneg så spelar inte exponeringen lika stor roll. Med en sökarskiva med centrumvägd mätning så blir det ändå tillräckligt exakt exponerat. Om man bestämmer sig för en F1 så bör man tänka på att det redan idag är svårt att hitta batterier till F1-old, vilket talar för F1-New. Sök upp en F1-New, skruva på en glugg med den gamla kromringen (FD) och kullagrad bländarstomme. Fokusera, ställ bländaren och slutartiden, exponera. mata fram filmen, vilken känsla!

satsa på en F1New, då får du ju löjligt mycket kamera för pengarna

Tror inte det finns något system som är större än Canons FD system. Till dessa kameror finns en uppsjö av tillbehör och framför allt otroligt bra gluggar, kanske de bästa på marknaden.

Att ha en kamera i väskan som fungerar utan batterier räddar många gånger bilder som inte skulle blivit annars. Och att kunna byta sökare är ovärderligt, en chaktsökare är guld, man slipper många onda ryggar av den. Jag har inte det i dag, anväder A kameror men känner att en F1 måste till av den orsaken. Det finns vinkelsökare men den förminskar och är svår att ställa skärpan med.

Men finns det chaktsökare till F1new? eller måste man ta den gamla F1:an? Jag ser annars ingen anledning till att köpa EOS då det inte verkar finnas lika mycket objektiv tex. Ts objektiv. Ljusmätningen går dessutom bättre med lös mätare.

ANNONS
Götaplatsens Foto