Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon AE-1 - vilka objektiv passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Canon AE-1 eller något annat av Canons klassiska kamerahus. Men vad jag förstår kan jag inte som på Nikons gamla modeller använda modern optik utan det är FD-optik som gäller. Har jag förstått rätt?
Lite synd men jag tänkte nog nöja mig med ett objektiv: 50/1.8 FD.

När bytte Canon bajonett till EF förresten och vad var skälet?

Slowfinger skrev:
Har jag förstått rätt?

I stort sett. FL-optik passar också, men är ännu äldre och ger ingen automatik.

När bytte Canon bajonett till EF förresten och vad var skälet?

I samband med EOS-kamerahusen (1987 eller så), och skälet var väl att genom att skippa bakåtkompatibiliteten så kunde man göra en bättre "modern" fattning med helt elektrisk överföring av bländare/fokus etc.

/Andreas

Canon höll på med utvecklingen av EOS-systemet och när både Nikon (F-501) och Minolta (7000??) Hade kommit ut, så släppte Canon sin EOS 650 1987 (i samband med sitt 50-års jubileum).
Anledningen till bajonettbytet vill jag minnas var att signalöverföringen inte fick plats i FD-bajonetten. Canon ville, till skillnad mot Minolta och Nikon att objektivet skulle styras elektriskt från kameran. På detta viset kunde man ju anpassa elektroniken till varje objektiv. Något som man fick ta mycket kritik för i början, men som har gett utdelning på senare år. Vi ser ju att Nikon har gått den vägen nu också, med borttagandet av bländarringen och införandet av AF-S och VR.

EF-Bajonetten är som sagt större, och tillåter därmed också större bländaröppningar (EF 50/1.0L).

varför inte satsa på kvalitet. AE-1 är en ok kamera, men jag tror du får med ut av att köra analogt om du satsar på en kamera med mer kvalitetskänsla och bra manuella inställingmöjligheter.

Proffsmodellerna Canon F1 old och F1 new kan man få för mycket lite pengar. Det finns också en lillebror till F1 old som heter FTb. Jag har 4 sådana... :)

F1 new:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1n/index.htm

F1 old:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1/index.htm

Jag trivs ofta bäst med bara en FTb med 50/1,4 och kanske en 28:a i ficken. Poängen är att vara ett lätt och smidigt mekaniskt tilltalande alternativ till autofokuskamerorna.

Bland objektiven finns en en hel del gobitar. 35/2 , 50/1,4 och 85/1,8 är superfina objektiv som kostar nästan ingenting. 28/2,8 är lättatt få tag på, men är inte riktigt i klass med 35/2. 28/2 är däremot svårare att hitta.

Jag har en nästan oanvänd 200/4 med internfokusering som du kan få billigt eller en bra 35-70/4.

FD-bajonetten finns i två generationer. De äldre kallas FD och har en blank metallring som man vider om för att fästa objektivet. De nyare FDn är helt svarta. I annonser kan dock båda kallas FD.

Tack o ni historiskt bevandrade fotografer!

Tänkte inte gräva ner mig i det analoga utan ha det mer som kul komplement. Har en Nikon FM2n idag men retar mig på att jag som kollar med vänster öga i sökaren får frammatningsarmen i ögat. Den måste vara ute en bit för att strömsätta ljusmätaren.

Men som sagt - jag vill inte bygga upp ett nytt objektivsortiment byggt på gamla analoga Canonstandarden så en 50/1.8 eller en 35/2.0 får det bli. Kollade på LPfoto och såg att man får en fin Canon AE 1 med 50/1.8 för sisådär 1600 spänn.

Men Magnus: vad ska du ha för en F1 om jag ändrar mig ;-) Om du säljer förstås...

Slowfinger skrev:
Canon AE 1 med 50/1.8 för sisådär 1600 spänn.

Det lät dyrt. Du kan ju köpa en sådan kombo för 500:a på privatmarknaden. 1600 var dyrt även för 5 år sedan.

Men Magnus: vad ska du ha för en F1 om jag ändrar mig ;-) Om du säljer förstås...

FTb har jag. Min F1 new sålde jag för 500 kr som reservdel efter pajjat den. Har två trasiga kromade FTb och två fungerande svarta som jag nog helst behåller. Däremot har jag gluggar att sälja.

Skulle tro att det är billigast att handla på blocket eller tradera eller dagstidning. Den här typen av kameror är ju rätt vanliga och billiga.

Jag skulle dock avråda från A-serien som inte riktigt ger den manuella känslan. Möjligen kan mdu köpa ovanliga AT-1 som har manuell mätare. Automatkamerorna är inte gjorda för att ställa in manuellt och det går inte smidigt att ställa in rätt värden. Man vill ju ha varianten med ring och nål, det har FTB, TLB, F1 och AT-1.

T-serien är ännu värre än A-serien, förutom T90. Men den är ju en Eos 1-prototyp, och då är ju vitsen borta. Du kan till och med sätta en 580EX på en T90....

Så mitt främsta råd är att hitta en beggad F1 old. Den är inte dyr och håller.

Slowfinger skrev:
Ok - tack för tipset. Jag kollar vidare efter ett F1-hus...
En sak som jag verkligen uppskattade när jag hade F1-new (vet inte hur det är med old) är att den fungerade utan batteri på slutartider 1/60s och kortare.

Vet inte varför, men i synnerhet idag med alla digitalkameror och elektronik, är det rätt tilltalande att kunna använda en kamera helt utan batteri.
På något sätt ökar känslan av att verkligen fotografera.. fotografera på riktigt sas...

Oh - jag kan bara instämma. Jag hade F1 old när AE-1 lanserades och "gick på" reklamen och köpte ett av de första exemplaren. Jag minns fortfarande besvikelsen när jag insåg att AE-1 inte stämde riktigt med mitt sätt att fotografera.

Jag löste det genom att gå tillbaka till att enbart använda F1, för att ganska snart avyttra AE-1. Det blev en F1 new som komplement i stället. Invisningsnålen var så suverän - enkel och lättbegriplig.

Möjligen är mitt inlägg litet av trådstöld...

De här kamerorna som diskuteras använder PX28 batteri om jag minns rätt. I hur stor utsträckning behöver man beakta risken att sådana batterier slutar tillverkas?

PX28 har redan utgått ur tillverkning, eftersom det var ett kvicksilverhaltigt batteri. Ersattes av PX-28S som i stället baseras på silveroxid, men också är på väg ut, alternativt har utgått. Ersättningsprodukter är 4SR44 ( silveroxid ), 4LR44 ( alkaliskt ) resp. PX28L ( litium ). Det sker idag nyutveckling av medinteknisk utrustning baserad på dessa batterier, vilket borde indikera att tillverkningen kommer att fortsätta "ett tag till".

Senast ändrad:
F1 new funkar utan batteri mellan 1/125s och 1/2000s. FTb och F1 old är helt batterioberoende. Men givetvis är det bra att kunna mäta ljuset... :)

Jag har en F-1 new som jag tycker är mycket trevlig, och inte vill behöva se bli "oanvändbar".

Den nyutveckling av medicinsk utrustning som Lennart talar om indikerar emellertid att det under "ett tag till" inte lär finnas grund till någon större oro, och det gläder mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto