Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon borde bygga en vattentät kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag minns mycket väl att canon har haft vattentäta kameror varför gör dom ingen digital vattentät för.
Jag hadde en vattentät canon när jag var liten och den fungerade bra.
canon har ju blivit omkörda av pentax och olympus på vattentäta kameror.
vattentät canon

Fast denfår inte kosta mer än 4000 kr, om den kostar under 4000 så kommar massor av barnfamiljer vilja ha den är min teori.

Jag är sugen på Olympus mju 770SW efter att min gamla kompakt havererade på resa! Tål fall från 1,5m, vattentät till 10m, krossäker 100kg, fryssäker -10. Den ska väl överleva att följa med i ryggsäck eller ficka för jämnan oavsett vad man kommer på för dumma idéer...

/Pontus

Vattentät som i "man kan ha den i fickan när det regnar" eller vattentät som i "man kan ha den på dyk till 40m"?

En Ixus kan man köpa undervattenshus till för en rimlig penning. På min senaste dyksemester lånade jag en Ixus 750 under ett par dyk och bilderna blev oväntat bra.

Men en regntålig vore kanon till fisketurer och fjällvandring...och nu när jag tänker på det skulle det vara utmärkt till i stort sett alla utomhusaktiviteter.

Håkan

Jag kom på varför dom inte bygger en alla vattentäta digitalkameror har inga utstickande objektiv men alla Canons kompakter har utstickande objektiv så Canon borde först försöka bygga en kamera med objektiv i huset.

Jag har sökt en allvädersskyddad kompakt för användning vid resor men hittar inget märke som har optisksökare finns dom inte kvar på marknaden eller måste man leta reda på en begagnad

hw-tph skrev:
Vattentät som i "man kan ha den i fickan när det regnar" eller vattentät som i "man kan ha den på dyk till 40m"?
Om jag minns rätt tål den ett par timmar på 10m djup, vilket är rätt imponerande.

/Pontus

Robin Gyllander skrev:
Jag kom på varför dom inte bygger en alla vattentäta digitalkameror har inga utstickande objektiv men alla Canons kompakter har utstickande objektiv så Canon borde först försöka bygga en kamera med objektiv i huset.
Jo, precis. Men nackdelen med objektivet i huset är att det blir svårt att få ett stort bländaromfång. De flesta kompakter utan utstickande objektiv kan inte bländas ner särskilt mycket, vilket kan vara en nackdel när man behöver skärpedjup för t ex landskap. Allt har för och nackdelar.

/Pontus

Canons kompakter

Canons kompakter - kan ni tänka er en kompakt lite större än G7 men inte lika stor som Leica M8 med FF-sensor?

Jag var in till en av de större fotohandlarna i Stockholm och hade ett litet samtal om olika märken.

Han råkade då säga något om Canon och kompakter med FF!

Därmed inte sagt att de finns på hyllorna till hösten utan här var det mer att utveckling pågår för att ta fram FF-kompakter.

Nu blir jag sugen / Jan-Olof

Pongu skrev:
Jo, precis. Men nackdelen med objektivet i huset är att det blir svårt att få ett stort bländaromfång. De flesta kompakter utan utstickande objektiv kan inte bländas ner särskilt mycket, vilket kan vara en nackdel när man behöver skärpedjup för t ex landskap. Allt har för och nackdelar.

/Pontus

Jag tycker att kompakters skärpedjup räcker gott och väl vid minsta bländare.

Hallå, finns det någon här på FS Forum, som arbetar på utvecklingsavdelningen vid Canon Cameras & Optics i Japan?
Du är den enda som kan reda ut, varför Canon inte har en vattentät kompakt, ännu.
De övriga bara spånar och drömmer ....

Robin Gyllander skrev:
Jag tycker att kompakters skärpedjup räcker gott och väl vid minsta bländare.
Jag håller med. Men för vissa användare och för vissa tillämpningar kan det säkert upplevas som handikappande.

/Pontus

Är det värt att köpa ett mjukt undervattenshus till en A710IS, håller dom dom mjuka husen?

ANNONS
Götaplatsens Foto