Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon D60 vs Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)
Adde skrev:
Jag tillhör den lyckliga skara som vet att D60 är bäst;) Vore kul att tjafsa lite om ovanstående kameror,väga fördelar/nackdelar mot varandra osv. [/url]
Jag tillhör den lyckliga skara som får min D100 snart. Kommer knappast att sitta inomhus och tjafsa här på Fotosidan då;-)

D60's bildkvalitet äger verkligen, en mycket kompetent kamera. Synd bara att actionfoto är min "grej" ..

vi får se snart!

från dpreview-

I don't normally do this but in the last few weeks I've received so
many emails on this subject I thought I'd clear things up. I'm
currently working on four reviews, the Nikon D100, Fujifilm S2 Pro,
Nikon Coolpix 4500 and Coolpix 5700. The first two are about 50%
done, the last two about 25%. As with all my reviews I have no
immediate planned publication date, the reviews will be posted when
I feel they are complete (a typical SLR review can take up to three
weeks). Please DO NOT email me and request specific tests or
comparisons, anyone who has read my reviews will know they will not
be lacking in detail.

Varför ska vi också ägna oss åt sådan här längdpinkning? Använd kamerorna till att göra bra bilder, sitt inte hemma och jämför prestanda! Är Saab bättre än Volvo, Nikon bättre än Canon, Macintosh bättre än allt annat? Suck!

Varför ska vi också ägna oss åt sådan här längdpinkning? Använd kamerorna till att göra bra bilder, sitt inte hemma och jämför prestanda! Är Saab bättre än Volvo, Nikon bättre än Canon, Macintosh bättre än allt annat? Suck!
-----------------------
Vi gör det för att det är intressant!

Men för att ge dig svar på dina frågor, (ironi)
Nej, volvo är bättre än saab
Nej, Canon är bättre än Nikon

Och till sist "Sorry Mac" ;-)

Kanån skrev:
-----------------------
Vi gör det för att det är intressant!

Men för att ge dig svar på dina frågor, (ironi)
Nej, volvo är bättre än saab
Nej, Canon är bättre än Nikon

Och till sist "Sorry Mac" ;-)

självklart för att det är intressant. Speciellt för en köpare som inte har några delar alls i ett system och ska välja märke.
Jag är inte nöjd med min D60 pga att jag missar snygga bilder jag kunnat knäppa med bättre AF. Sådant kan vara kul att jämföra med en D100 t.ex.

hur ska jag svara på det? :)
Klart längre tid än en "bra" systemare, typ eos 3.
Förutom att den tar längre tid på sig att låsa så är det ofta som man kommer hem i hopp om kanonbilder för att sedan se att skärpan t.ex. ligger en meter bakom motivet och motivet är oskarpt. Obs, pratar om rörliga bilder nu med AI Servo AF.

I "vanlig" fotografering fungerar autofokusen för det mesta klart tillfredsställande.

Då finns det ingen anledning att byta från en 7i då ;-) tack för svaret.
mvh/Kim

Re: Min D100

Jonasborg skrev:
Min D100 funkar utmärkt jag funderade inte ens på att köpa en d60...

Hallo! Har du bilder att visa? Jag skulle vilja se bilder tagna av fotograf som vet hur en SLR skall hanteras. Jag har sett så mycket dåliga bilder på nätet från D100 så jag börjar tveka.

Hälsning
Johan
www.motljus.com

Kim7i: allt utom autofokusmässigt är det säkert värt att byta :)

iaf bildkvalitetsmässigt helt klart.

Senast ändrad:
Endast bildkvalités mässigt..kan inte hitta några andra fördelar.
bildkvalitén på 7i räcker mer än väl för mig iaf.

Senast ändrad:
batteritiden är mycket bra på 7i, brus fixar man i neatimage vid behov, färgåtergivningen är i toppklass.

Missa bilder??

herman_1d skrev:

självklart för att det är intressant. Speciellt för en köpare som inte har några delar alls i ett system och ska välja märke.
Jag är inte nöjd med min D60 pga att jag missar snygga bilder jag kunnat knäppa med bättre AF. Sådant kan vara kul att jämföra med en D100 t.ex.

Missa bilder med D60. Var ute och fotade action (folkrace) rullningar, bilar som gåt upp på 2 hjul. Jag tycker att AF fungerar bra anmärkningsvärt få suddiga kort. vad har du för optik? Använder själv ett Canon 70-200 som är super. Har dessutomett Sigma men där har jag de problemen du prtar om

Jan

Re: Missa bilder??

jansta skrev:

Missa bilder med D60. Var ute och fotade action (folkrace) rullningar, bilar som gåt upp på 2 hjul. Jag tycker att AF fungerar bra anmärkningsvärt få suddiga kort. vad har du för optik? Använder själv ett Canon 70-200 som är super. Har dessutomett Sigma men där har jag de problemen du prtar om

Jan

Japp, missa bilder med D60. Testa använda AI Servo med saker som kommer mot dig, gärna mindre saker än en folkrace bil som är lätt att sikta på ;)
Testa fota en fotbollsmatch eller liknande, inte helt lätt att få bilder på spelare i fokus (tänker då på 3-500mm).
Testa ta kort på en hund som sakta springer mot dig på några meters avstånd med ett objektiv kring 100mm (t.ex. 85/1.8USM) med kort skärpedjup, det går inte alls bra för kamerans fokusering.. :(

Det går bättre när man lärt sig lite teknik, typ att ofta trycka ner avtryckaren halvvägs för att få autofokusen att svara bättre, om man bara håller nere avtryckaren så är fokuseringen alltför avvaktande.

Har fotat med bl.a. ett EF 70-200/2.8. Om jag jämför bilderna jag fått med 300/4IS så har helt klart en större andel varit i fokus jämfört med bilderna från 70-200 objektivet. Kan tänka mig att fokuseringen tvekar extra mycket när man ändrar brännvidd samtidigt som kameran har fullt upp med att ställa in skärpan.
Obs, andelen skarpa bilder berodde ej på IS eftersom man tydligt ser skärpeplanet framför eller bakom motivet på de "kassa" bilderna.

Enligt mina erfarenheter så fungerar AFen på D30/D60 klart bättre med objektiv med fast brännvidd.

Själv satsar jag på en eos 1d istället, äntligen slipper man bli begränsad i sin kreativitet pga en kamera vars autofokus ej passar mina ändamål.

I övrigt så rockar D60 :)

ANNONS
Götaplatsens Foto