Re: Missa bilder??
jansta skrev:
Missa bilder med D60. Var ute och fotade action (folkrace) rullningar, bilar som gåt upp på 2 hjul. Jag tycker att AF fungerar bra anmärkningsvärt få suddiga kort. vad har du för optik? Använder själv ett Canon 70-200 som är super. Har dessutomett Sigma men där har jag de problemen du prtar om
Jan
Japp, missa bilder med D60. Testa använda AI Servo med saker som kommer mot dig, gärna mindre saker än en folkrace bil som är lätt att sikta på

Testa fota en fotbollsmatch eller liknande, inte helt lätt att få bilder på spelare i fokus (tänker då på 3-500mm).
Testa ta kort på en hund som sakta springer mot dig på några meters avstånd med ett objektiv kring 100mm (t.ex. 85/1.8USM) med kort skärpedjup, det går inte alls bra för kamerans fokusering..
Det går bättre när man lärt sig lite teknik, typ att ofta trycka ner avtryckaren halvvägs för att få autofokusen att svara bättre, om man bara håller nere avtryckaren så är fokuseringen alltför avvaktande.
Har fotat med bl.a. ett EF 70-200/2.8. Om jag jämför bilderna jag fått med 300/4IS så har helt klart en större andel varit i fokus jämfört med bilderna från 70-200 objektivet. Kan tänka mig att fokuseringen tvekar extra mycket när man ändrar brännvidd samtidigt som kameran har fullt upp med att ställa in skärpan.
Obs, andelen skarpa bilder berodde ej på IS eftersom man tydligt ser skärpeplanet framför eller bakom motivet på de "kassa" bilderna.
Enligt mina erfarenheter så fungerar AFen på D30/D60 klart bättre med objektiv med fast brännvidd.
Själv satsar jag på en eos 1d istället, äntligen slipper man bli begränsad i sin kreativitet pga en kamera vars autofokus ej passar mina ändamål.
I övrigt så rockar D60