Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon DPP - vill se ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har nyligen konverterat till Canon DPP eftersom min version av Bridge/ACR inte sväljer 7D's RAW-filer och dessutom inte verkar kunna konvertera dom riktigt bra ännu. Tycker DPP är ganska trevligt så här långt men saknar vissa saker.

En sak jag vill se i DPP är ISO. Om jag i "Main Window" väljer "View thumbnail with information" ser fönstret ut som bild 1 nedan. Där finns ISO och lite annan grundläggande EXIF.

Men sen, när jag väljer "Edit Image Window" (bild 2 nedan) så hittar jag inget sätt att enkelt se grundläggande EXIF. Det går att trycka Alt-I och ta fram EXIF bild för bild, men jag skulle vilja se den utan att klicka extra. Någon som vet ifall det går?

Bilagor

• dpp1.jpg
    dpp1.jpg
    58.8 KB · Visningar: 401
  • dpp2.jpg
    dpp2.jpg
    68 KB · Visningar: 402
Senast ändrad:
kan inte uttala mig om programmet men i senaste CR (5.4) som finns för nedladdning finns enligt uppgift 7D med...

/p

Om du dubbelklickar direkt på bilden du vill jobba med istället för att trycka på knappen "Edit image window", så får du upp bilden i ett separat fönster som du kan flytta runt lite så att du (beroende på hur du lägger dina fönster) om du har en någorlunda stor skärm fortfarande kan se Exif i det bakomliggande huvudfönstret.

Men jag håller med dig. Jag saknar också möjligheten att se information om bilden utan extra tryckningar i DPP. I Canon Zoombrowser EX som jag använder för gallring av bilder kan man välja till informationen och den syns sedan för varje bild man tittar på vilket jag tycker är mycket bättre. Det är samma sak med visningen av AF-punkter i ZB, när man slagit på det syns det på alla bilder tills man stänger av funktionen.

Ser inget problem med att ha det så här. Trycker ctrl+i en gång, och sedan stannar rutan kvar om jag inte stänger ned programmet.

Bilagor

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    92.7 KB · Visningar: 330
Ser inget problem med att ha det så här.
Då får vi hoppas att trådstartaren är nöjd med att du inte ser några problem med detta :)
Trycker ctrl+i en gång, och sedan stannar rutan kvar om jag inte stänger ned programmet.
Nej skämt åsido, det var ett jättebra tips. Har inte ens tänkt på att det fönstret skulle uppdateras när man bytte bild. Jag förutsatte att eftersom det är ett separat fönster med en stor stängningknapp så var informationen statisk. Informationsfönstret är onödigt stort och tar därmed mycket skärmyta men funktionen är precis den jag också ville ha.

Man lär något nytt varje dag. Tack!

Tack! Minsann, inforutan stannar ju kvar även om jag väljer ny bild :). Dessutom kan man lägga rutan över miniatyren i nedre högra hörnet, då är den inte ens ivägen. Tack för svar alla!

En bra sak med DPP tycker jag är att det är så snabbt. Det går väldigt fort att se 100% förstoring och skilja ut skarpa bilder från mindre skarpa. Men det gör man ju i "Edit Mode" och där verkar det som man inte kan radera bilder. Eller?

I "Main window" kan jag radera men då missas ju själva sållningspoängen (om man som jag vill se 100%). Jag har en (o-)vana att ta rätt många bilder på samma motiv. Hur gör ni andra, sållar ni någon annanstans, eller finns det något smart sätt i DPP?

Zoombrowser känns inte aktuellt, det kräver extraklick och är överlag inte vad jag vill ha (även om jag bara testat - inte arbetat med det). Känns onödigt med ett extraprogram när nu DPP verkar ligga så nära något bra...

En bra sak med DPP tycker jag är att det är så snabbt. Det går väldigt fort att se 100% förstoring och skilja ut skarpa bilder från mindre skarpa. Men det gör man ju i "Edit Mode" och där verkar det som man inte kan radera bilder. Eller?

I "Main window" kan jag radera men då missas ju själva sållningspoängen (om man som jag vill se 100%). Jag har en (o-)vana att ta rätt många bilder på samma motiv. Hur gör ni andra, sållar ni någon annanstans, eller finns det något smart sätt i DPP?

Zoombrowser känns inte aktuellt, det kräver extraklick och är överlag inte vad jag vill ha (även om jag bara testat - inte arbetat med det). Känns onödigt med ett extraprogram när nu DPP verkar ligga så nära något bra...
Alt+3 för de bilder jag inte är nöjd med. Därefter ut i main window, ctrl+alt+3 och välj delete.

Jag kan också acceptera vissa kompromisser gällande funktionen för att få allt i ett program men om ett annat program är klart bättre för ändamålet så använder jag det. Visst kan man hamra med en skiftnyckel men av flera olika skäl går det bättre med en hammare.

Jag har aldrig sett DPP som ett bra gallringsverktyg och är därför van vid att använda ZB till det. Framförallt möjligheten att se två, tre eller fyra bilder bredvid varandra för jämförelser tycker jag är oerhört användbar i ZB. Men du har rätt i att om man måste titta i 100 % så är DPP mycket snabbare.

Förhoppningsvis kan DPP få gallringsfunktioner från ZB någon gång. Innan det fanns brusreducering och "Stamp tool" i DPP var man ju tvungen att använda separata program för det också.

Tack igen!

Och Pelle, jag håller med på många sätt. Kompen är viktig - och skärpa. Och det ena är jättebra kolla med några bilder bredvid varandra, medan det andra "kräver" 100% (eller åtminstone 50%). Får nog köpa en skärm stor som en filmduk snart, det hjälper ju inte precis att kameran har 18MP dessutom ... :eek:)

ANNONS
Götaplatsens Foto