Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon DSLR vägrar starta efter en tids inaktivitet

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
För inte så länge sedan läste jag här på FS om Canon 300D och 5D (har jag för mig) som plötsligt vägrat starta efter att inte ha använts under en tid. Nu har en kompis råkat ut för samma sak, och jag tänkte leta reda på diskussionen/diskussionerna för att ev. hitta tips. Men jag lyckas inte hitta tråden, eller om det nu var två trådar. Någon som råkar veta var de finns?

Ja, jag har provat sökfunktionen. Den hittade inte heller...;-)

Startar den om han laddar batteriet?
Det kan vara så att batteriet är utslitet. Eller att kameran har börjat dra för mycket ström.

Prova med ett annat batteri i kameran och se om den beter sig lika.
Prova det nuvarande batteriet i en annan kamera.

För inte så länge sedan läste jag här på FS om Canon 300D och 5D (har jag för mig) som plötsligt vägrat starta efter att inte ha använts under en tid. Nu har en kompis råkat ut för samma sak, och jag tänkte leta reda på diskussionen/diskussionerna för att ev. hitta tips. Men jag lyckas inte hitta tråden, eller om det nu var två trådar. Någon som råkar veta var de finns?

Ja, jag har provat sökfunktionen. Den hittade inte heller...;-)

Kan inte peka på något men spånar lite: 300D har ett backupbatteri också förutom det vanliga, kan det vara det som är slut?

Tack för snabba svar! Prova med annat batteri har han gjort. Det där med backup-batteri låter intressant. Var hittar man det?

Tack för snabba svar! Prova med annat batteri har han gjort. Det där med backup-batteri låter intressant. Var hittar man det?

Öppna batteriluckan, titta mellan gånggärnet och det stora batteriet. Där står "CR2016 3V", det är locket/hållaren. Du måste ta ur stora batteriet för att komma åt.

Problemet är löst. Det var minneskortet som ställde till det. Utan kortet monterat startade kameran -och meddelade att kort saknas. När kortet sattes tillbaka dog kameran långsamt. Med annat kort fungerade den åter.

Bra att veta! Alltför ofta ser man trådar med frågor om problem som lämnas olösta. Tack för informationen!

ANNONS
Götaplatsens Foto