Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 17-75 2.8 L, vad tror ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Ibland har jag lite för mycket tid tror jag.... :)

Fast jag borde gjort en större filterdiameter tror jag... för ljusstyrkans skull alltså. Eller?

Bilagor

• objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    38.9 KB · Visningar: 892
Haha, vilket jäkla monster det skulle bli för at klara de brännvidderna =) Men för att svara på din fråga: nej. Håller på och bygger upp en portfolio med olika grejer och om det bara är objektiv där så ser det nog lite trist ut =)

Det ser ut som om canon har börjat använda ett nytt (super?) material för sina bajonettfattningar, är det månne för att få ner vikten så mycket som möjligt?

BugEyes skrev:
Snyggt, kan du göra en 10-400 2,8L åt mig?

Javisst...

Problemet är att den skulle väga över 5 kg och ha en frontlins på runt 16 cm.. inget man släpar med sig som ett allt-i-allo objektiv..

För att inte tala om de optiska uppoffringar man måste göra...

Jeppe skrev:
Javisst...

Problemet är att den skulle väga över 5 kg och ha en frontlins på runt 16 cm.. inget man släpar med sig som ett allt-i-allo objektiv..

För att inte tala om de optiska uppoffringar man måste göra...

Låt oss ej heller tala om ekonomiska uppoffringar...

Ja, det har de. Men inte mot huset ;)

Det är bara de senast tillverkade gluggarna såsom:
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II

Övriga L är tätade, men alltså inte mot huset..

Hursomhelst, så tror jag man ger upp innan kamera/gluggarna gör det..

;)

(Ja, den är tätad och ja, den fungerar fortfarande)

Bilagor

• blöt.jpg
    blöt.jpg
    42.6 KB · Visningar: 347
Eftersom ni verkar ha häng upp er på materialet på bajonetten så tänkte jag att ni kan få en bättre bild på den. Kruxet är att det är högblankt stål vilket gör att med en ljus bakgrund (vit) så ser det lite konstigt ut.
Den här renderingen är från ett tidigare skede i arbetet och därför saknas hela underdelen. Men stålet ser bättre ut =)

Bilagor

• bajonett.jpg
    bajonett.jpg
    36.4 KB · Visningar: 297
Jeppe skrev:
Mjuk bajonettfattning??

Så att man kan tilta gluggen för bättre skärpedjup och bara "bryta" av den för snabbt objektivbyte?

:D

näää, det är den vita färgen som är mjuk, så det fungerar som stötdämpare OCH tätning ;))

ANNONS
Götaplatsens Foto