Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 200mm f/2.8L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på väg att köpa ett beg 200/2,8 obj. Är det någon som har erfarenhet av denna optik som vill dela med sig av sin kunskap? Behöver lite motiveras lite, känner jag! :)

Jul hälsningar Fredrik

Jag har haft EF 200/2,8L USM mk I som optiskt är samma objektiv. Den enda skillnaden är att II:an har fått ett rejält vändbart motljusskydd till skillnad från I:an som hade ett fjuttigt utdragbart som med filter på var skrattretande.

Objektivet är kompakt, relativt lätt och ruskigt skarpt. Dessutom till ett rimligt pris. Att man kan använda orginal konvertrar är också ett plus.

Jag bytte in min därför att jag håller på reportage och blev knäckt på att missa bilden i bytet mellan 85:an, 200:an och 300:an. Men jag saknar kopmpaktheten och lättheten.

Mycket bra optik. Vad skall du plåta med den?
Om du skall ta porträtt så rekommenderar jag
EF 135 f/2,0. Den är mer lagom för porträtt och får ej bakhuvudet att växa till en badbolls storlek. : - )
Skall du plåta blandat skulle jag nog trots allt rekommendera en EF 70-200 f/2,8L då man ibland kan irritera sig på fasta brännvidder och då speciellt de av modell längre.

Men den är SKARP !

mvh
Patrik,Canon

Eftersom jag gillar att fota natur så tyckte jag att det kunde vara ganska trevligt med ett bra ljusstarkt tele. Med en 2* converter blir det desto trevligare!

Jesper: Ja, den kostar ju ganska mycket!

//Fredrik

Menar du att du vill fota djur med den? Då passar en 300/4 med 1.4TC bättre. Har själv Nikons motsvarande 180/2.8, visst går det att fånga kritter med den, men det är bra sällan man kan komma tillräckligt nära. Ska byta den mot en 300/4 så snart jag anser mig varit snäll tillräckligt länge för att förtjäna den. Förhoppningsvis blir det innan min Yellowstoneresa i maj...

Man brukar se Canons 300/4 begagnad ganska ofta, du kanske skulle titta efter en sådan?

/Martin

Får hålla med..då är EF 300/4L + 1.4x ett bättre alternativ, dels ger det helt klart bättre skärpa än ett 200 med 2x converter och dels så är det bara ett helt underbar glugg.. minst lika underbar som 200:at.

Men jag tänker nog inte hosta upp 4500:- för en 1.4x EF converter utan köpa en Sigma EX 1.4x och se om den ger mig kvalité nog. (Gav 6000:- för mitt EF 300/4L, så jkag känner inte att jag vill ge 4500:- för en EF 1.4x).

Men nu halka vi in på en annan glugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto