Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon EF 400/2.8L USM (MK1) -Prestanda

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Vad jag kommer ihåg så var det storlek och vikt som var problemet. Skärpan är grym.

Reservdelar är ett problem på vissa modeller. Exempelvis M/AF-knappen till 80-200/2,8 eller autofokusmotorn till vissa gamla supertelen. Slut till 200/1,8 trots att den tillverkades fram till 2004. Också slut på motljusskydd till den.

Jo,, många säger som du och jag tror att både du och jag har uttryckt våra meningar här i forumet tidigare. Jag inbillar mig att jag är 100% säker på vad jag läste.. har försökt hitta den gamla tidningen men utan framgång.

Men man skall ju inte tro allt man läser så det kan ju vara fel i den text jag läste.

Jag var nämligen själv på gång att söka ett sådant tele eller en 600 f/4 en gång i tiden. Då vände jag mig snabbt bort ifrån 400 2,8 MKI eftersom jag läste det jag läste.

MVH Niclas,

Det var intressant att läsa! Hoppas att jag någon gång kan lägga ut några bra bilder som jag då har plåtat med 400/2.8L

Jag skulle gärna vilja ha en typ 500/4.5L eller 400/5.6L

ja 500 4,5L USM är ett fantastiskt objektiv.. tyvärr problem med service där också, det är ju onekligen ett rejält minus.

Om jag var ute efter beggat supertele så skulle jag inte se servise av lameller eller fokusmotor (olikn.) som ngt pluss. Många skryter ju om det i annonserna/auktionerna. Jag är helt hundra på att objektiv som krånglat en gång snart krånglar igen! Egen erfarenhet..

500 4,5L USM upplevs som betydligt lättare än 500 4L IS. Inte för att det skiljer så mycket utan för att det både är lägre vikt samt nättare format.

500 4,5 är liksom som en förlängd 300 2,8 :)

Klivet från ett 300 2,8 till ett 500 4L IS är ett långt längre tillvänjningskliv:)

Okey!

500/4.5L tror jag skulle ha varit en kul optik att ha! Jag skulle nog ha valt en sådan med tanke på andrahandsvärdet också.

Jag skulle gärna även ha en Eos 1D MKIII, på den kan man ju själv kalibrera AF. Hoppas verkligen att detta är något som dom skall utveckla så att man kalibrera fler än en brännvid/optik. Kanske 3st; vidvinkel, tele och mitt emellan.

Niclasfoto skrev:
ja 500 4,5L USM är ett fantastiskt objektiv.. tyvärr problem med service där också, det är ju onekligen ett rejält minus.

Om jag var ute efter beggat supertele så skulle jag inte se servise av lameller eller fokusmotor (olikn.) som ngt pluss. Många skryter ju om det i annonserna/auktionerna. Jag är helt hundra på att objektiv som krånglat en gång snart krånglar igen! Egen erfarenhet..

500 4,5L USM upplevs som betydligt lättare än 500 4L IS. Inte för att det skiljer så mycket utan för att det både är lägre vikt samt nättare format.

500 4,5 är liksom som en förlängd 300 2,8 :)

Klivet från ett 300 2,8 till ett 500 4L IS är ett långt längre tillvänjningskliv:)

Den stora nackdelen med 500/4,5 istället för 500/4 förutom att det inte har IS, är just f/4,5. Det innebär att du inte kan använda någon extender med AF på t.ex. en 40D. Och endast 1,4x extendern med 1D eller 1Ds kamerorna.

Betacam_SP skrev:
Okey!

500/4.5L tror jag skulle ha varit en kul optik att ha! Jag skulle nog ha valt en sådan med tanke på andrahandsvärdet också.

Jag skulle gärna även ha en Eos 1D MKIII, på den kan man ju själv kalibrera AF. Hoppas verkligen att detta är något som dom skall utveckla så att man kalibrera fler än en brännvid/optik. Kanske 3st; vidvinkel, tele och mitt emellan.

Det kan du ju redan göra :)
Du kan kalibrera AF på 20st olika objektiv

Han menar på ett och samma objektiv. Det kan man inte idag. Man kan kalibrera upp till 20 olika objektiv, men zoomobjektiven får man kalibrera på den brännvidd där man tycker det gör mest nytta.

Lars Johnsson skrev:
Den stora nackdelen med 500/4,5 istället för 500/4 förutom att det inte har IS, är just f/4,5. Det innebär att du inte kan använda någon extender med AF på t.ex. en 40D. Och endast 1,4x extendern med 1D eller 1Ds kamerorna.

Jo det är sant.. men fy tusan vilket kompetent objektiv det är när man studerar bildresultaten..

MVH Niclas,

apersson850 skrev:
Han menar på ett och samma objektiv. Det kan man inte idag. Man kan kalibrera upp till 20 olika objektiv, men zoomobjektiven får man kalibrera på den brännvidd där man tycker det gör mest nytta.

Hur mycket kalibrering tror ni att det behövs egentligen :) Jag har både 1Dmk3 och 1Dsmk3 och använder i princip aldrig funktionen. Bra att den finns men att möjligheten att ändra 20 olika objektiv skulle vara för lite. Är också säker på att införde Canon tre kalibrerings-möjligheter per objektiv så klagar folk på att där inte är fem eller tio stycken..........

En fin fördel med de äldre supertelena är ju att de har en funktion där man manuellt kan välja mellan olika uväxlingar för den manuella fokuseringen.

Dessutom så har de ju en helt annan konstr. vad gäller fokuseringen. Där är det ju fokuslameller som överför de manuella signalerna elektroniskt till USM-motorn som så styr linselementen. Detta gav en helt magiskt suverän manuell fokus (känslan).
Tyvärr ngt som kan krångla rejält, ngt jag själv har dyra erfarenheter av.

Ett äldre tele som fungerar prickfritt är ett supertele helt klart!

Tyvärr har jag haft stora problem med min utrustning, när det gäller AF-avstånd osv. Så jag skulle verkligen behöva en kamera med kalibreringsmöjligheter. Tyvärr kostar en MkIII lite kulor..

Något som jag stör mig på hos Ef 400/2.8 är ju just då man focuserar manuellt, ett elektroniskt ljud som uppstår då. Det kan vara lite irriterande.

Det är synd att 500/4.5 ej klarar 2x extender. (om man nu skulle ha behov att använda en sådan).

Betacam_SP skrev:
Tyvärr har jag haft stora problem med min utrustning, när det gäller AF-avstånd osv. Så jag skulle verkligen behöva en kamera med kalibreringsmöjligheter. Tyvärr kostar en MkIII lite kulor..

Något som jag stör mig på hos Ef 400/2.8 är ju just då man focuserar manuellt, ett elektroniskt ljud som uppstår då. Det kan vara lite irriterande.

Det är synd att 500/4.5 ej klarar 2x extender. (om man nu skulle ha behov att använda en sådan).

Ja det är ett ljud frå vissa av de stora äldre supertelena.. skriver vissa eftersom många telen uppvisar långt mindre ljud än andra.

Här en tråd där just ljud disskuteras. Jag tillhör de som menar att USM-motorns ljud helt klart hörs av många djur..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18638&highlight=USM+utter

Som regel så justerar man ju endast ngr mm eller cm på fokusringen så ngr stora problem borde det ju inte skapa tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto