MikaelKreutz
Aktiv medlem
Tänkte köpa ett av dessa objektiv till min 400D och undrar om det är värt de extra ca 2000 kronorna för 1,4 och USM.
MVH Mikael
MVH Mikael
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mattias Andersson skrev:
1.4 och 1.8 tar i stort sett lika bra bilder, men 1.4 är ganska bra byggd medans 1.8 är rena skämtet. Vet du med dig att du kommer att zooma mycket manuellt så hade jag satsat på 1.4....
Men vill du ha bra bildkvalitè för lite pengar så är det 1.8 som gäller...
theseal skrev:
Fokusera manuellt menas nog, det är ju fot-zoomen so gäller dessa fasta glas.
Har själv en 1.8, och som sägs, så är det ett skämt när det kommer till byggkvalitet, men den leverarar helt magiska bilder, Svårt att se att 1.4 skulle leverera så mycket bättre bilder att den skulle vara värd 2000kr till.
Jag har tappat både en 17-40/4L och en 50/1.4 (dock inte samtidigt), fallen skedde från midjehöjd och bägge objektiven klarade sig med smärre kosmetiska skador i höljet. Optiskt fungerar de lika bra som tidigare.laan skrev:
Det här med att tappa objektiv, klarar tex ett 17-40 4l som exempel ett fall?
jag har aldrig tappat ngt på ett sådant sätt, men håller verkligen dyrare objektiv?
OBS att 50/1.4 inte har ring USM; men en micro motor som är nästan lika snabb, men mycket sårbar för stötar mot objektivfronten. Optisk skiljer dom inte mkt. från varandra; men 8-blads lukkare mot 5-blad gär en bättre bokeh. Men...2,5K för detta är ju en individuell vurdering. Jag har 50/1.4, ett riktig bra portrettobjektiv på APS-C i trånga utrymmen........hostklint skrev:
Jag köpte först 1.8'an, hann äga den några veckor sen
blev det två objektiv av den efter ett fall på 4dm.
Nu har jag 1.4, har inte falltestat den (än) men den känns f.n så mycket stabilare.
Skillnaden mellan bländare 1.8 och 1.4 känns försummbar och bildtekniskt
är jag inte kvalificerad nog för att se någon skillnad.
Så är du försiktig av dig ta 1.8.
Ett annat problem var att 1.8'an var svår att få tag på.