Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 90-300/4,5-5,6 DC ?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
tycker ni att det är värt att betala 1300:- för den
jag är absolut ingen fotograf
tänkte att det kan vara kul ibland med massa zoom
så man kan fota månen ;)

har idag Signum 18-200
kanske ska lägga pengarna på blixt eller nåt
har säkert mer nytta av de

vad säger ni?

Jag vet inte hur den gluggen presterar, men jag skulle tro att den är rätt likvärdig med den sigma du har, fast kanske lite mindre CA och distortion.
Jag tycker definitivt inte du ska köpa den bara för att fota månen. De kommer inte så himla nära ändå. Om du inte känner något enormt behov av längre bränvidd i din "normala" fotografering skulle jag hellre lägga pengarna på något annat, eller spara dem och lägga dem på en ljusstarkare telezoom av högre kvalitet lite senare.

Gluggen ifråga är ingen höjdare, har den själv men använder den sällan. Fungerar ok på brännvidder från 90-200 och nedbländad till 8-11. På full öppning presterar den inte särskilt bra på nån brännvidd enligt mig. Konstruktionen är ok dock, och den fokuserar hyfsat snabbt. Men som sagt, den lider av en del optiska problem.

Låter väl kanske inte som om du har ett behov av ett tele om du samtidigt funderar på en blixt istället?

ANNONS
Götaplatsens Foto