Jorik
Aktiv medlem
PMD skrev:
Ja, det fanns L-objektiv i FD-serien.
PD
Tack för svaret!
Mvh
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PMD skrev:
Ja, det fanns L-objektiv i FD-serien.
PD
Jeppe skrev:
Hmm.. Nja.. EF 28-70/2.8L kan man knappast beteckna som oskarp. Det är ett av de skarpaste zoomarna..
@ 70mm f2.8 utsnitt från hörnet i 100%...
Så, nej, du har nog blandat ihop det med ett annat..
Uppmätt MTF på 3.9
Naturligtvis har utvecklingen gått framåt, så jag tror nog att EF-objektiven håller lite högre kvalité. Men det gäller ju bara om vi jämför jämnbördiga objektiv. Därmed inte sagt att FD-serien skulle vara dålig på något sätt.
PMD skrev:
Ja, men bara tre som är aktuella: EF 50/1.8 II, EF 50/1.4 USM och EF 50/2.5 Macro.
EF 50/1.8 och EF 50/1.0 USM är båda utgångna.
PD
PMD skrev:
Jag har både FDn 50/1.4 och EF 50/1.4 USM. Jag tycker inte att EF-versionen är extremt plastig i jämförelse. Den består nog av lite mer plast än FD-versionen, men båda har mycket plastmaterial i konstruktionen och båda känns gedigna. FD-versionen har av naturliga skäl en trevligare fokuseringsring (och fokuseringskänsla).Metall är inte alltid ett bra material. Det är mjukt och blir lätt buckligt. Armerad plast tål ofta hårdare stötar.
Saknar du ring-USM mycket i EF 50/1.4? Fokuserar den mycket långsammare än objektiv med ring-USM (som t.ex. 85/1.8 eller 28/1.8) eller varför saknar du det?
PD
Ja, om jag inte minns fel så är EF 85/1.2 USM långsammare än 85/1.8 USM. Är det månne så att de EF-objektiv som har helelektronisk fokusering (dvs där den manuella fokuseringsringen driver fokuseringsmotorn) överlag är långsammare?Lars Johnsson skrev:
Den fokuserar långsammare än 85/1,8.
Men det är inte om den har ring-USM som avgör om den är snabb eller inte. Det finns ju både mycker snabbare och mycket långsammare objektiv som har ring-USM
PMD skrev:
Ja, om jag inte minns fel så är EF 85/1.2 USM långsammare än 85/1.8 USM. Är det månne så att de EF-objektiv som har helelektronisk fokusering (dvs där den manuella fokuseringsringen driver fokuseringsmotorn) överlag är långsammare?
Men jag blev inte riktigt klok på varför du saknar ring-USM i EF 50/1.4. Låter den mer eftersom den har mera mekaniska kopplingar än vad en ring-USM har?
Jag har EF 50/1.4, men jag har inte jämfört ljudet av den med något annat USM-objektiv.
PD
Jorik skrev:
400/5,6 L USM tillhör supertelena som har ring-usm med världens snabbaste AF?
Vad jag förstår av diskussionen är 85:an också det fast att den arbetar lite långsammare eftersom den just har lång väg att flyttas mellan macro och teleläge, eller?
Skulle som Jeppe säger inte rekommendera detta eftersom du får blända ner manuellt när du ställt in skärpan. Och du måste hitta en adapter. Och du måste leva med att adaptern innehåller ett glaselement som påverkar bildkvaliteten något. Och adaptern fungerar som en svag telekonverter.Jon Jakobsson skrev:
en dum fråga kanske men anyway...
Fungerar dom gamla F objektiven på en Canon 350D?
Jorik skrev:
Vad jag förstår av diskussionen är 85:an också det fast att den arbetar lite långsammare eftersom den just har lång väg att flyttas mellan macro och teleläge, eller?
Jeppe skrev:
om du syftar på EF 85/1.2L, ja. Det är dels för den höga utväxlingen, samt att det är lite mer glas att flytta på (ja okej då.. mycket mera glas då).
Jorik skrev:
Den är ju jättesnabb! Det säger bara svisch! Och supertele är den!
Do-400:an är inte lika bra optiskt (vad angår "glasbitarna") - inte lika snabb, har jag för mig (att jag läste).
Jorik skrev:
Kolla testen. Du hann skriva före min ändring på förra inlägget!
www.luminous-landscape.com/reviews
Jorik skrev:
Den är ju jättesnabb! Det säger bara svisch! Och supertele är den!
Do-400:an är inte lika bra optiskt (vad angår "glasbitarna") - inte lika snabb, har jag för mig (att jag läste). Diffractiv optics som det heter ger i motljus mer ströljus och skärpan är inte lika krispig, sägs det.
Vad skall man säga om det? Kolla testen på www.luminous-landscape.com/reviews