Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EF Dilemma
- Trådstartare F3ud_F1st
- Start datum
Photocon
Aktiv medlem
Du vet ju att det kan skilja från ex till ex, men 85/1.8 ger för mig ett skarpare intryck samtidigt som det vid full öppning ger en skönare osakrp bakgrund.
Jag har nyligen testat båda och är helt inne på att skaffa 85:an.
Hårda fakta ville du ha och det är det enda jag kan komma med. jag struntar i objektivtester o dyl i fackpressen för det mesta och tittar istället på resultaten ett objektiv ger mig.
Okej 85/1.8 är skarpare på full öppning. Men det kan ju skilja på exemplaren.
Jag har nyligen testat båda och är helt inne på att skaffa 85:an.
Hårda fakta ville du ha och det är det enda jag kan komma med. jag struntar i objektivtester o dyl i fackpressen för det mesta och tittar istället på resultaten ett objektiv ger mig.
Okej 85/1.8 är skarpare på full öppning. Men det kan ju skilja på exemplaren.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Detta borde inta vara nåt dilemma. Skillnaden är uforsumbar, iflg. de flesta tester. Se Photozone eller denna:F3ud_F1st skrev:
Vilket objektiv är bäst, EF 85/1.8 eller EF 100/2 ?
Ta inte hänsyn till vad man ska ha den till, bara hårda fakta.
http://www.the-digital-picture.com/...118&FLIComp=0&APIComp=0&Camera=9&CameraComp=9
mvh Erik J
Photocon
Aktiv medlem
F3ud_F1st skrev:
Tack hörni, det verkar läskigt det där med kvalité från ex till ex... Jag var ändå inne på att införskaffa 85:an, det är lättare att använda på frihand (är skeptisk till stativ). Frågan är hur det står sig mot 50/1.4 i skärpa?
Mycket bra står det sig faktiskt. 50/1.4 usm är inte märkbart bättre än 50/1.8 trots att det är mer än 3 ggr så dyrt. Däremot är det väl lite mindre plastigt. Om du nu inte söker en 50 mm är 85:an väldigt mycket mer användbar, anser jag. Det är dessutom välbyggt.
Se bara till att du får testa objektivet. Ska du skicka efter det så se till att det finns returrätt. Men jag tror inte risken är stor för måndagsexemplar. 85:an har en väl beprövad konstruktion (liksom 100mm).