Annons

Canon EF Dilemma

Produkter
(logga in för att koppla)
Du vet ju att det kan skilja från ex till ex, men 85/1.8 ger för mig ett skarpare intryck samtidigt som det vid full öppning ger en skönare osakrp bakgrund.

Jag har nyligen testat båda och är helt inne på att skaffa 85:an.

Hårda fakta ville du ha och det är det enda jag kan komma med. jag struntar i objektivtester o dyl i fackpressen för det mesta och tittar istället på resultaten ett objektiv ger mig.

Okej 85/1.8 är skarpare på full öppning. Men det kan ju skilja på exemplaren.

Tack hörni, det verkar läskigt det där med kvalité från ex till ex... Jag var ändå inne på att införskaffa 85:an, det är lättare att använda på frihand (är skeptisk till stativ). Frågan är hur det står sig mot 50/1.4 i skärpa?

F3ud_F1st skrev:
Tack hörni, det verkar läskigt det där med kvalité från ex till ex... Jag var ändå inne på att införskaffa 85:an, det är lättare att använda på frihand (är skeptisk till stativ). Frågan är hur det står sig mot 50/1.4 i skärpa?

Mycket bra står det sig faktiskt. 50/1.4 usm är inte märkbart bättre än 50/1.8 trots att det är mer än 3 ggr så dyrt. Däremot är det väl lite mindre plastigt. Om du nu inte söker en 50 mm är 85:an väldigt mycket mer användbar, anser jag. Det är dessutom välbyggt.

Se bara till att du får testa objektivet. Ska du skicka efter det så se till att det finns returrätt. Men jag tror inte risken är stor för måndagsexemplar. 85:an har en väl beprövad konstruktion (liksom 100mm).

ANNONS