Annons

Canon EF-S 17-18 IS USM, funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är sk CA ( kromatisk abberation ). Uppstår i områden med starka kontraster. Förkommer mest på billigare objektiv. Går att rätta till till en viss del i Photoshop om du har en nyare version ( Lens Correction ).

Hej,

Klassas ett EF-S 17 - 85 IS Usm som ett billigt objektv?

Eller är detta exemplar defekt?

Mvh
Johan

joso10 skrev:
Klassas ett EF-S 17 - 85 IS Usm som ett billigt objektv?
Det du betalar för är inte i första hand dess optiska egenskaper utan omfånget, IS:en och USM-motorn.

I praktiken är det oftast inte ett jätteproblem om du inte har kraftig CA över hela bilden. Precis som Per skriver går det till viss del att korrigera i flera program (bl.a Photoshop och Bibble).
Beställer du 10x15-bilder till ett fotoalbum så skulle det förvåna mig om du ser det. Man tittar sällan på bilder på det sätt man gör på datorn när man ställer bildbehandlingsprogrammet på 100% så att en bildpunkt är en skärmbildspunkt.

Utan att ha läst någon större mängd tester av just den där gluggen skulle jag tro att det är vad man kan förvänta sig.

Det var bla CA problemen som fick mig att sälja den gluggen efter en vecka, ett annat problem med den är oskärpa i hörnen i vidvinkelområdet.

Som sagt, det är inte dom optiska egenskaperna man betalar för på den gluggen, på det området är den inte bättre än kitgluggen.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto