Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ef-s 60mm macro + mellanring + extender

Produkter
(logga in för att koppla)

vannar

Medlem
Jag har följande fråga.

Canons efs 60mm är ju ett trevligt objektiv.

Men jag skulle ibland behöva lite mer fleksibilitet.

Därför hade det varit fint att kunna montera en 2,0X extender på objektivet. Nu går ju inte detta men om man monterar en canon mellanring på obketivet och därefter monterar extendern då fungerar det.

Nu är frågan vad kan man förvänta sig av en sådan operation?

Vad händer?

Jämförelse med ett 100mm macroobjektiv?

så fort du sätter dit en mellanring kommer du förlora möjligheten att fokusera på oändlighet, ju fler/tjockare ringar desto närmare objektivet hamnar "längst-bort"gränsen, (fjärrgräns?). Med lite otur "inuti" objektivet... Samtidigt kommer även närgränsen att krypa närmare vilket är själva poängen.

Tror det fins någon artikel som beskriver detta här på sidan faktiskt.

Jodå men eftersom jag är intresserad av att fota så små objekt som möjligt (därav extender, kräver antagligen en diopter med) är detta inget problem.

Att bara slänga på en mellanring gör ingen större skillnad för jag har inte möjlighet att komma närmare objektet jag fotar...

Med en 2x extender kommer du att få 1:1 vid ett längre arbetsavstånd, eller 2:1 vid närgränsen. Mellanringen gör väl att du kommer ytterligare en aning närmare men...
Jämfört med en "riktig" 100mm kommer du ju att få sämre skärpa, tack vare telekonverten.

ANNONS
Götaplatsens Foto