Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix82

Ny medlem
Har sedan tidigare en systemkamera, men tänkte nu komplettera förrådet med en lite enkel digital sak, typ för fester och liknande. Har tittat på Canon A70 och Nikon CoolPix 3500. Skillnaderna jag har upptäckt är att Nikonen saknar optisk sökare (men har grymt batteri) och saknar samma filmmöjligheter (i stort sett obefintliga). Prisskillnaden är dessutom 1400 spänn!! Vad tycker ni, är det värt 1400:- för dessa funktioner och kan man överhuvudtaget ha kul med en film från en stillbildskamera. Tacksam för alla synpunkter.

Min erfarenhet är att film tagen med en stillbildskamera mest är en "kul grej" som inte går att använda till så mycket egentligen. Det verkar inte gå något vidare att göra en kamera som är bra på båda sakerna. Om man vill fånga när "Nicklas" trär på en kondom på huvudet på festen (eller nåt) så funkar det ju men...
Provfilm från A70:n finns på http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a70-review/

Ang "grymmebatteriet" på nikonen, så är det väl så (rätta mig om jag har fel) att man bara kan använda just den typen av lithiumjon-batterier, vilket ju kan vara en nackdel, då dessa kostar betydligt med än vanliga R6-celler om man vill skaffa en extra uppsättning eller behöver köpa ett nytt när det gamla är på väg att ge sig.

På Coopix:en har du ju inte mycket möjlighet till manuella inställningar, om du är intresserad av det.

Det jag har använt digitalkameror så har jag i stort sett inte alls använt den optiska sökaren. Finns ingen anledning om man inte vill spara på batterierna. Tittar man runt lite på olika tester av digitala kompaktkameror så ser man att den optiska sökaren är ganska snäv och visar i många fall bara 80-90% av bilden. Så just det är ingen anledning att välja Powershoten iaf.

Kort sagt: Är det filmmöjligheterna och den optiska sökaren som får dig att fundera på A70:n så ser jag ingen anledning att välja den.

Jag vet inte om du blev klokare av detta, men det är mina funderingar.

först och främst, tack för svaret!

Visst har du rätt med batteriet, men hur ligger det till egentligen? Slutar tillverkarna göra batterier efter ett tag? Tar batterierna verkligen slut osv? Är det värt att satsa på en kamera med "vanliga" batterier, i mitt fall Canon A70?

Onekligen är det så att den film du kan ta med en digital kamera intet på något vis kan mäsa sig med den kvalitet du kan få i t.ex. en digital videokamera, men jag vill dock påstå att den är långt mer än en plojgrej. Den kan användas kreativt. En kost filmsekvens kan komplettera stillbilder på ett lysande sätt, speciellt om den som A70 även tar upp ljud - då får du en möjlighet att på ett annat sätt fånga den atmosfär som rådde vid fototillfället.

På nätet finns gott om program som låter dig redigera din filmsnutt och lägga på annat ljud, kommentarer etc. och andra program som låter dig bränna in dem till VCD/SVCD/DVD. Jag använder själv Uleads produkter och är nöjd med dem...

Vad batterier gäller är ju fördelen med vanliga AA-batterier att de kan köpas var som helst om de uppladdningsbara man har laddats ur.

Jag tror dock inte att tillverkarna slutar göra batterier av en viss sort efter ett tag - det skulle vara alltför dålig PR och skada kundernas förtroende till dem. Men jag föredrar "tillverkarbatterier" eftersom min erfarenhet av dem är att de pallar mer än AA...

mvh Janne

Felix82 skrev:
först och främst, tack för svaret!

Visst har du rätt med batteriet, men hur ligger det till egentligen? Slutar tillverkarna göra batterier efter ett tag? Tar batterierna verkligen slut osv? Är det värt att satsa på en kamera med "vanliga" batterier, i mitt fall Canon A70?

Jag tror,precis som Janne, inte att risken att dessa "specialbatterier" tar slut/slutar tillverkas är särskilt stor. Du kommer att kunna ha din kamera i många år innan dess. Däremot får man ju fyra uppsättningar batterier till en A70 för samma pris som ett batteri till Coolpixen. Köper du riktigt billiga R6-celler så får du 8 uppsättningar för samma pris.
Givetvis får man ju räkna in priset för en laddare åxå. Den följer ju med till Nikon:en. Om man inte måste ha en snabbladdare kommer man undan med under 200kr för en laddare där 4 laddningsbara R6-celler följer med.

Jag tycker att det är smidigt att kunna använda vanliga batterier, då dessa går att få tag i överallt.
Nu har jag inte någon egen digitalkamera ännu, förvisso, jag har betsällt en nyligen som inte kommit ännu, men jag kan dra paralleller med min MD-spelare som har ett laddningsbart specialbatteri som sitter i den, men även en liten adapter man kan skruva fast som man kan sätta en vanlig R6-cell i. Jag brukar alltid ha ett batteri eller två extra med mig för att slippa ta med mig laddaren, när jag är utomstads. Och tar de slut är det lätt att köpa eller kanske "låna" av någon.

Men det beror ju åxå på hur man kommer att använda kameran. Kommer den att tas med till dendär festen och sedan ligga tills det är dags för semesterbilderna så är kanske inte behovet av möjlighet till fler uppsättningar/vanliga batterier så stor som om man har den med sig lite överallt.

Allt detta med reservation för att det går att hitta batterier till coolpixen billigare än på den ställen jag kollade som hastigast.

Loj skrev:
Onekligen är det så att den film du kan ta med en digital kamera intet på något vis kan mäsa sig med den kvalitet du kan få i t.ex. en digital videokamera, men jag vill dock påstå att den är långt mer än en plojgrej. Den kan användas kreativt. En kost filmsekvens kan komplettera stillbilder på ett lysande sätt, speciellt om den som A70 även tar upp ljud - då får du en möjlighet att på ett annat sätt fånga den atmosfär som rådde vid fototillfället.

Man bör kanske lägga in en fotnot om att man får plats med ungefär 2 minuter film på ett 128MB-kort.

6 resp 16 minuter på de lägre kvalitetslägena. 320x200 (6min) är ju tillräckligt för att man ska se vad sakerna på filmen föreställer, men inte mycket mer.

dumbo skrev:
Man bör kanske lägga in en fotnot om att man får plats med ungefär 2 minuter film på ett 128MB-kort.

6 resp 16 minuter på de lägre kvalitetslägena. 320x200 (6min) är ju tillräckligt för att man ska se vad sakerna på filmen föreställer, men inte mycket mer.

Jag känner inte till A70:n närmare, men på en av de kameror jag haft kunde man få in 15 sek film i 320x240 oavsett minnekort - det var kamerans interna minne som begränsade. Men rätt använt räcker det alldeles utmärkt. Kvaliteten var helt OK, och den lär inte ha försämrats på de nyare kamerorna...

Vad jag förstått det så kan man i 640x480 göra klipp som är max 30s långa (i de lägre upplösningarna 3min per tagning), per tagning. Tiden per tagning begränsas av kamerans buffert. Annars är det kortet som begränsar.

ANNONS
Götaplatsens Foto