Felix82 skrev:
först och främst, tack för svaret!
Visst har du rätt med batteriet, men hur ligger det till egentligen? Slutar tillverkarna göra batterier efter ett tag? Tar batterierna verkligen slut osv? Är det värt att satsa på en kamera med "vanliga" batterier, i mitt fall Canon A70?
Jag tror,precis som Janne, inte att risken att dessa "specialbatterier" tar slut/slutar tillverkas är särskilt stor. Du kommer att kunna ha din kamera i många år innan dess. Däremot får man ju fyra uppsättningar batterier till en A70 för samma pris som ett batteri till Coolpixen. Köper du riktigt billiga R6-celler så får du 8 uppsättningar för samma pris.
Givetvis får man ju räkna in priset för en laddare åxå. Den följer ju med till Nikon:en. Om man inte måste ha en snabbladdare kommer man undan med under 200kr för en laddare där 4 laddningsbara R6-celler följer med.
Jag tycker att det är smidigt att kunna använda vanliga batterier, då dessa går att få tag i överallt.
Nu har jag inte någon egen digitalkamera ännu, förvisso, jag har betsällt en nyligen som inte kommit ännu, men jag kan dra paralleller med min MD-spelare som har ett laddningsbart specialbatteri som sitter i den, men även en liten adapter man kan skruva fast som man kan sätta en vanlig R6-cell i. Jag brukar alltid ha ett batteri eller två extra med mig för att slippa ta med mig laddaren, när jag är utomstads. Och tar de slut är det lätt att köpa eller kanske "låna" av någon.
Men det beror ju åxå på hur man kommer att använda kameran. Kommer den att tas med till dendär festen och sedan ligga tills det är dags för semesterbilderna så är kanske inte behovet av möjlighet till fler uppsättningar/vanliga batterier så stor som om man har den med sig lite överallt.
Allt detta med reservation för att det går att hitta batterier till coolpixen billigare än på den ställen jag kollade som hastigast.