Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller sigma macro??

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Fotovänner. Är äntligen på gång att införskaffa mig ett macro-objektiv och skulle gärna vilja höra era meningar. Jag står i valet och kvalet att köpa Canon 180mm,3,5 eller sigmas 180mm,3,5.
Priserna varierar väldigt mycket mellan dessa objektiv, Eftersom jag reser till Bangkok kan jag få tag i ett canon 180mm för 10.300:- medans ett sigma här hemma kostar 7485:- på cyberphoto.
På sigmas objektiv medföljer stativ-fäste men ej canons. Hurivida kvaliteten mellan dessa objektiv vet jag inget. Vad skulle ni välja?

skiljer det så "lite" i pris så hade jag gått før en Canon..

Kænns bættre i handen, kan jag lova!

Mvh Niclas,

Såg att cyberphoto hade höjt priset på sigmas 180mm närmare 1500:-!!! Enligt scandinavian-katalogen står det 6200:- Undrar om det gäller ännu. Jo. Skulle tänka mig att canons objektiv känns gedignare och med tanke på en eventuell 1,4 konverter ochså är det nog värt det högre priset. Om man nu skall ha sigmas 180mm med 1,4konvertern kan man ej använda det till canons större objektiv,typ, 300mm,400,mm,500mm
Dock inget stativ-fäste. Det irriterar mig.

Båda håller antagligen väldigt hög kvalité både rent optiskt men också vad gäller byggkvalité. Canon är kanske snäppet vassare på sistnämnda. Autofokus torde ju fungera lika bra på båda då Sigma har HSM och Canon USM. Köpte själv ett Tamron 90mm macro nyligen och man saknar snabbheten hos USM-motorn när man jagar motiv med autofokus.
Tamron har ju också ett 180-alternativ med ingående stativfäste men jag antar att de inte har någon motsvarande ultraljudsmotor. Skarpt lär det vara så att det räcker och blir över i varje fall.
Det du nämner med telekonvertern kan ju vara något att fundera över också då 180 faktiskt kan få fin räckvidd med en 1.4x.

Ett test för samtliga objektiv finns på denna länk -> http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Jättestort tack Michael. Nu fick man lite större inblick i macro-objektivens värld. Visst är Canons 180mm bra men man kan ju fråga sig efter att ha läst filen/testerna du skickade om det verkligen är värt priset. Tack iallafall.

Inga problem! Jag var själv i samma sits som dig för bara några veckor sedan då jag inte kunde bestämma mig om jag ville ha Canon, Sigma eller Tamron. Eftersom alla är bra på olika saker, och totalt sett väldigt bra objektiv över lag, så blir det lite av en kompromiss. Men vad man än köper så får man ju kvalité för sina pengar. Men som du säger, 180L är högt prissatt.
Lycka till med köpet!

Tack Michael. Det brukar ju alltid ordna sig till slut. Jag skall försöka hitta lite mer jämnförelser-tester innan jag bestämmer mug definitivt.

solvargen skrev:
Såg att cyberphoto hade höjt priset på sigmas 180mm närmare 1500:-!!! Enligt scandinavian-katalogen står det 6200:- Undrar om det gäller ännu. Jo. Skulle tänka mig att canons objektiv känns gedignare och med tanke på en eventuell 1,4 konverter ochså är det nog värt det högre priset. Om man nu skall ha sigmas 180mm med 1,4konvertern kan man ej använda det till canons större objektiv,typ, 300mm,400,mm,500mm
Dock inget stativ-fäste. Det irriterar mig.
Hej tomas.
Du pratar om Canons macro med eventuell 1,4 konverter,canons orginal passar väl inte på detta optik eller har jag fel....???????
såg efter lite sökning att den inte passar på 100 macro om man inte använder en mellanring .Är det samma på 180 kanske

Senast ändrad:
Hej Owe.
Gunnar Johansson svarade mig att canons 1,4 konverter inte passar till sigmas 150mm resp 180mm Macro eftersom objektivens bakre lins skjuter ut utanför objektivfästet. Dessutom skjuter canons konvertrar ut utanför det främre objektivfästet. Kanske när det samma sak gällande canons 100mm macro?

Vill härmed ochså rätta mig själv. Påståendet att sigmas 1,4 konverter inte passar till canons större objektiv typ 300,400,500mm är med all säkerhet fel.Sigmas 1,4 konverter passar däremot inte på canons macroobjektiv. Iallafall inte till canons 180mm Macro

Varfør skulle inte Sigmas converter passa på EF180?

Jag ær tæmligen sæker på att både Canon,s och Sigma,s converter passar på EF180. Men sedan om resultatet ær bra skærpemæssigt vet jag inget..

Mvh Niclas,

solvargen skrev:
Svaret står ovan i mitt första tillägg på morgonen,

Hur kan det då komma sig att att Canon i sina tekniska specifikationer næmner EF1,4x & EF2x som kompatibla?

Jag har då inte sett ngt utskjutande linselement på EF180..

Men kanske ær jag før morgontrøtt nu før att minnas;)

MVH Niclas,

solvargen skrev:
Vi talar om canon 180mm macro-objektiv

Ja, det finns væl bara ett EF180 f3,5L USM eller har jag fel æven dær?;)

Den skall ta både Canons 1,4x och 2x converter, utan problem. Eftersom Sigmas convertrar "sticker ut" mindre (typ ingenting) så torde det inte heller vara ngt problem, så længe kontakterna och baj,fattningen stæmmer.

Mvh Niclas,

Varför inte Sigmas 150/2.8 istället. Skarpare, mindre,billigare och ljustarkare än 180 varianten. Kan det bli bättre?

Niklas. Det finns 1st Canon 180mm 3,5 Macro och mig veterligen inget mera efter att ha "checkat" på Cyberphoto och B&H photo New York. Ok. För att klargöra för mig själv eftersom du gör mig konfunderad. 1. Canons konverter 1,4 passar inte till Sigmas 180mm 3,5 macro. Hurivida canons 1,4 konverter passar till sigmas övriga objektiv vet jag inte. Hurivida sigmas konvertrar passar till canons objektiv vet jag inte. Påståendet att sigmas 1,4konverter inte passar till canons 180mm 3,5 Macro vet jag inte riktigt vad jag fick ifrån. När det gäller sigmas konvertrar vet jag inget om.

Mats. Enligt en test jag som Michael skickade verkade inte sigmas 150mm så övertygande. Naturligtvis är det med all säkerhet ett bra objektiv och man skall nog ochså läsa lite mera tester om alla dessa macroobjektiv

Ok. Jag ær tæmligen 100% sæker på att Sigmas convertrar och Canons convertrar passar alla på Canon EF180 3,5L.
Om kompabiliteten med convertrarna mot Sigmas 180mm vet jag inget men tror att iaf Sigmas egna fungerar.

/MVH Niclas,

Ok. Niklas. Hehe....jag är nog den som är mest morgontrött. Då har vi klargjort detta. Canons 1,4konverter passar ej till varken sigmas 150mm resp. 180mm macroobjektiv. I övrigt är jag endast intresserad av att ha en enda konverter och det lutar åt ett canon 180mm 3,5 Macro och i och med en senare tanke att övergå till en canon 300,400,500mm fast optik vill jag inte heller släpa runt på en sigma konverter ochså.

ANNONS
Götaplatsens Foto