Annons

Canon EOS 10D lever ännu

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
chrizz.nu skrev:
Personligen tvivlar jag på att ersättaren till 10d kommer ha ett pris motsvarande dagens 10d, men om man inte bekymrar sig över det så är det ju inget problem...
Håpller med.. vopre vansinnigt att krympa avståndet ellan 10D och 300D i pris....

Jag tro botten är nådd på prisraset.... För en tid i alla fall...
Proffs >30 000 Sek
Prosumer Ca 15 000 Sek
Amatör ca 10-12 000 Sek

DÄREmot kommer det alltid att koma nya modeller.... Med er pixlar af och annat...
 

Maverick28

Aktiv medlem
En av sakerna som gjorde att jag köpte 10D var det enkla faktum att jag uppskatar husets robusthet....
RYltena tankarna att efterträdaren inte skulle vara lika robust avgjorde...

Helre ett hus man kan slå i spik med än 8 mp :)
 

Damocles

Aktiv medlem
Varför skulle det inte vara lika robust. Just nu är allting rena spekulationer. Kommer det en uppföljare lär dom ha någon form av metallhus.

Kollar du på den analoga delen är allting över Eos 300V byggt i metall till största delen, tror inte dom skulle tubba på det på den digitala sidan.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
gustavmårtensson skrev:
Jag måste ha en 10D före sommaren. Hur stor chans tror ni det finns för att ersättaren kommer före sommaren? Med tanke på att det är stora lev. problem med 10D, känns det viktigt att vara ute i god tid.

Tror ni vi kommer få några indikationer när ersättaren kommer på pressisen på måndag?
Imorgon kommer Canon att presentera en del nya modeller, är inte ersättaren 10D med bland dem så får du köpa en 10D.
 

Freddie

Aktiv medlem
Jag beställer min kamera direkt från Canon och har haft stora problem att få fram pris på 10D - nu fick jag just veta att 10D kommer att ersättas...väntar mer info efter lunch...dom hade fått någon förhandsinfo ang. denna.
 

Scheel

Aktiv medlem
Ja tänk vad vad lite rykten och spekulationer kan ställa till det =)

Nu gick Canon åt raka motsatta håll än vad många trott och satsar på nya analoga kamerer....

Spännande....
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Maverick28 skrev:
Skumt att de då inte släpper det på PMA om den kommer att släppas i närtid...

Tror mer på Photokina...
Det verkar som Canon har såmycket prylar på gång att de inte bara kan hålla sig till de stora mässorna. 300D kom ganska oväntat i tid som ett exempel.

Canon kan inte heller släppa två modeller som ligger nära varandra vid samma tidpunkt för att då får de mindre uppmärksamhet.
Volvo släpper ju S40 och V50 vid olika tillfällen för att få maximal uppmärksamhet fast att modellerna är konstruerade parallellt.

Givetvis kan ersättaren komma på Photokina, men den kan också komma i maj och en 3000D på Photokina.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Det verkar troligare att 10D´s efterträdare kommer i vår och en 3000D till hösten på t.ex. Photokina. Kanske får vi redan till helgen se en efterträdare till 10D, speciellt som 1D MK II redan är "ute" på markanden även om den ännu inte finns att köpa. Efterträdaren till 10D lär ju knappast konkurera med 1D MK II och kanske släpper Nikon en D200 på PMA mässan, det vore konstigt annars med tanke på att D100 är "gammal" nu. Och då bör nog Canon också släppa en motsvarande modell för att visa sig på styva linan.

Ja, det är väl bara att vänta och se vad som händer!
 

Maverick28

Aktiv medlem
Som jag sagt redan för 2 veckor sedan.. DET kommer en 10D.. MEN den kommer inte släppas officiellt nu....

Det har jag från en källa i Canon Europa...
Den info jag hade fått innan var rätt nära det som släppts på PMA och inför PMA..

Men skitsamma :) har fått min 10D och är nöjd med den så här långt JÄVLIGT nöjd ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Att ersättaren inte kommer till PMA är ju klart nu och stämde bra med Jonas info. Att det kommer en efterträdare är ju självklart.

Vad man vill veta är om det blir vår eller höst och lite om specifikationerna
 

jonasandersson

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Att ersättaren inte kommer till PMA är ju klart nu och stämde bra med Jonas info. Att det kommer en efterträdare är ju självklart.

Vad man vill veta är om det blir vår eller höst och lite om specifikationerna
Varför är det klart? För att Canon släppt 1D MK II och ett gäng digitla kompakter? Kanske vill de hålla på något till själva mässan, eller är jag helt fel ute?
 

Maverick28

Aktiv medlem
froderberg skrev:


Vad man vill veta är om det blir vår eller höst och lite om specifikationerna
Utan att lägga för mycket i vad som min kontakt sa utan att säga det så skulel jag gissa på sommaren eller Photokina (har för mig den är tidig höst??)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jonasandersson skrev:
Varför är det klart? För att Canon släppt 1D MK II och ett gäng digitla kompakter? Kanske vill de hålla på något till själva mässan, eller är jag helt fel ute?
Det är klart för att det inte är troligt att 10D är den sista digitalkameran i klassen som Canon kommer ut med. Så det är alltså bara en fråga om när.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Jag menade inte att det är den sista i klassen, självklart inte. Vad jag menade var att den mycket väl kan komma redan till helgen på PMA mässan för att Canon ska ha något helt nytt att presentera då. På ett av dina tidigare inlägg uppfattade jag det som om du menade att efterträdaren till 10D inte kommer på PMA utan senare, någon förklarning till varför du tyckte det framgick inte.

Undrar om Canon folket sitter och läser inläggen och gottar sig åt att vi alla spekulerar så mycket som vi gör ;-) De kanske till och med planerar hur stor priduktionen ska vara av den nya modellen ;-)
 

Freddie

Aktiv medlem
Min Canon kontakt var ute och cyklade gällande uppföljare till D10. Hon hade missförstått det *skratt* För att skapa lite mer oreda i ryktena.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jonasandersson skrev:
Undrar om Canon folket sitter och läser inläggen och gottar sig åt att vi alla spekulerar så mycket som vi gör ;-) De kanske till och med planerar hur stor priduktionen ska vara av den nya modellen ;-)
Att de läser inläggen är klart. När jag senast träffade Per Karlsson som är Canons yrkessäljare var han väldigt väl informerad om snacket på nätet. Jag tyckte t o m att han använde mina formuleringar vid något tillfälle.

Det enda som påverkas av vårt snack är att de ibland måste gå ut och möta en del påståeende - som att 10D skulle vara på väg ut eftersom den försvann från Canons svenska hemsida. När information läcker ut måste de också agera.

Om man ser ur Canon gjort tidigare så har de släppt nyheterna någon vecka innan PMA. Detta för att få stå ensam i rampljuset. Antar också att det lockar fler till mässan om folk i färväg vet vilka godsaker som de kommer att få titta på.
 
ANNONS