Annons

Canon EOS 10D - mina första intryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Efter att ha plåtat med analoga kameror sedan 1979 har jag köpt min första DSLR. Jag har knappt hållt i en sådan tidigare. Första intrycken efter några dagar:

- Den är tyngre, något större och av betydligt högre mekanisk kvalitet än jag var beredd på. Blixten är av plast och är det enda som sänker intrycket med en promille. Jag kunde inte hoppas på bättre...

- Med undantag av att den dröjer två sekunder efter påslag är den lika snabb som vilken SLR som helst. Jag tror inte det någonsin kommer att bli problem för mig.

- Sökarbildens storlek är förstås lite mindre men ändå något större än väntat och precis lagom stor. Man 'slipper' flacka runt med blicken för att ha koll på allt i bilden.

- AF är blixtsnabb och otroligt känslig med mina mått mätt. Det ska mycket till innan den helt tappar konceptet.

Det verkar som det är RAW som gäller och 16-bitars TIF-kovertering i dator om man vill få till bilden på bästa sätt. Bildkvaliteten har inte gjort mig besviken.

Steget från mina digitala kompaktkameror är lika stort som från Olympus My till EOS1V (minst!)
Jag är MYCKET nöjd...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Visst är det roligt Mats...

Jag funderade över D60, men drog örenen åt mig, delvis för priset men mest över den "dåliga" AF'en. När 10D dök upp började jag, (som vanligt) att läsa allt jag kunde hitta och insåg att detta nog var rätt DSLR för mig oxå.

Den ligger bra i handen och kvaliten är som jag väntade mig, dvs. bra. Inte så bra som min 1N men absolut helt okej. Det enda lilla jag märkt till att börja med är att bilderna blir något mjuka trots max skärpa från kameran... men tusan vilka bilder det blir.

Jag kör oxå med RAW och konverterar till TIF. Fast jag kommer att spara mina orginal som RAW tror jag...6MB istället för 18.
 

kaw

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det enda lilla jag märkt till att börja med är att bilderna blir något mjuka trots max skärpa från kameran...
Dags att ta del av den digitala råformatsvärldens valmöjligheter! Jag har visserligen bara erfarenhet av Canon G2, men principerna är nog desamma.

Med ett annat råfilskonverteringsprogam än Canons kan du få ut bilder med högre skärpa fast fulare pixlar. Jag använder gratisprogrammet PowerShovel som dessutom ger användbara hudtoner - något som Canons färgprioritering inte verkar riktat sig mot.

Full valmöjlighet för färgen blir det med ICC-profiler som några snälla personer delar med sig av (gjorda för en linjär bild från PowerShovel).

För den där speciella bilden tycker/tror jag det optimala är att slå ihop två bilder från PowerShovel - en med skarpa och en med utsmetade pixlar. På samma sätt som selektiv skärpning alltså.
 
ANNONS