Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Är det så illa med reservdelar skulle jag inte köpa en 10d för några pengar i världen om den inte var nyservad med ny slutare.. Då skulle jag föredra 350d av alternativen.

Värt att kolla upp innan köp tycker jag.

Absolut! Har skrivit till Canon och frågat.

johnniedunberg skrev:
Hur är det med Tamrons och Sigmas vidvinkelzoomar? Funkar dessa på 10d? Tex Tamron SP AF 17-50/2,8 och Sigma EX 20-40/2,8 DG?

De skall funka. Det är bara EF-S fattningen som inte funkar och det är bara Canon som använder denna. De andra använder EF fattning till alla sina objektiv.

Jag har både en 10D och en 350D. 350:an använder jag nästan aldrig. Den har ingen ergonomi alls och känns som en lätt leksak, plus att sökaren är riktigt dålig.
10D tycker jag riktigt bra om. Har aldrig kunnat motivera ett uppköp till 30D eftersom fördelarna varit ganska små och för mig irrelevanta. Vi får väl se när 40D kommer...
Brus vid höga ISO har jag aldrig problem med eftersom alltid jag klarar mig med ISO 400 och lägre.
De enda relevanta nackdelarna är 2 sek. väntan vid uppstart och jobbigt långa buffringstider med RAW om man vill snabbkolla bilden på displayen.

Tack för reflektionerna Mats.

Aha.. nu är jag med vad gäller EF-S. Tamrons och Sigmas objektiv funkar bara till mindre sensorer men har EF-fattning.

10D

Jag kor 10D och det enda jag stor mig pa till och fran ar som redan sagt. Hatigheten pa processorn uppstart och bildvisning samt det enorma bruset med ISO1600. Iovrigt en mycket gedigen kamera som jag trivs utmarkt med, tanker inte byta ut i forsta taget da jag prioriterar objektiven.

Rekomenderas om du har lite talamod och inte ar van med nagon riktigt snabb kamera.

Som förstakamera hade jag valt 10D. Dock är jag precis på jakt efter en 350D som komplement till min 1D mkII, för "brännviddsförlängningen" och som backup. För mig är det bara en bonus att den är liten och lätt. Det är ett betydligt modernare hus, men som sagt, 10D är mer av ett arbetsredskap.

Beg digitalkameror väcker mycket känslor verkar det som. Jag kommer ihåg när jag sålde min 1D och fick arga mail om vilken skurk man var som kunde sälja en sådan värdelös kamera! Detta trots att jag noga redovisade alla nackdelar.

När jag letat efter beg 350D slås man av alla fantasipriser som sätts av folk som tror det kan få ut nästan mycket som när de köpte kameran för ett par år sedan. 7500kr är inte ovanligt som pris i annonserna och då hoppas man verkligen att ingen köper den...

/Pontus

Korrigering: 1D i inlägget ovan ska vara Nikon D1! Man har blivit förstörd av all Canon-användning... ;-)

/Pontus

Jag äger och använder flitigt min EOS 10D men har också flertalet gånger lånat en EOS 350D, och kan ju därför dela med mig av min syn på dem båda.

Som det också konstaterats tidigare i tråden är 10D mer av ett arbetsredskap - den är gediget byggd och man får en känsla av kvalitet när man håller i den. 350D är nästan skrattretande liten (mitt ring- samt lillfinger på högerhanden hänger "utanför"?!) och plastig. Dock känns 350D helt klart mer modern. Den har bättre ljusmätare, nyare CMOS-sensor och blixtsnabb starttid - med 350D kan man ta första bilden kring halvsekunden, med 10D är det mer mot tre sekunder.

Angående brus på ISO800 tycker jag att det inte är särskilt störande om man exponerar bilden rätt och inte behöver ändra för mycket i Photoshop efteråt.

Två bilder tagna med ISO800:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=914185&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=892996&target=_blank

Om du nu verkligen behöver fördelarna hos 350D och nackdelarna inte stör dig är kanske det ett bättre val? (Skulle i så fall dock rekommendera batterigreppet, 350D är verkligen väldigt väldigt liten...)

Jag valde och hade helt klart valt 10D igen, främst på grund av den mer tilltalande storleken samt kvalitetskänslan.

Tack för all info. Jag har nu köpt en 10D med batterigrepp och trivs bra med handhavandet, framförallt den ljusa, fina sökaren. Stör mig inte på att bilderna visas långsamt eftersom jag oftast inte tittar så mycket på dem i displayen. Däremot är den tröga uppstartstiden lite jobbig, också att väcka kameran från vila tar ju lite tid. Tror att jag kommer att komplettera med en 20d eller 30d senare och då ha denna som en utmärkt backupkamera.

johnniedunberg skrev:
Tack för all info. Jag har nu köpt en 10D med batterigrepp och trivs bra med handhavandet, framförallt den ljusa, fina sökaren. Stör mig inte på att bilderna visas långsamt eftersom jag oftast inte tittar så mycket på dem i displayen. Däremot är den tröga uppstartstiden lite jobbig, också att väcka kameran från vila tar ju lite tid. Tror att jag kommer att komplettera med en 20d eller 30d senare och då ha denna som en utmärkt backupkamera.
Bra val!

Låt dig inte luras av att EOS 10D inte tar EF-S-objektiv. Alla EF-S-objektiv kan modifieras för att fungera felfritt tillsammans med 10D, med undantag för EF-S 10-22. (Har för mig att den förstör spegeln i det vidvinkligaste läget, men kring 14 mm eller så fungerar det nog felfritt där med.) Det man gör är att man typ skär bort en bit längst bak på objektivet. Google har svaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto