Annons

Canon EOS 1D MkIV

Riktigt fin! Hur nära är du när du tar en sådan bild? Hur mycket crop är det?

Jag jobbar på att få till fågelbilder men jag tycker aldrig jag är tillräckligt nära. :(

Hej

Jag gick fram till denna skäggmes i vassen, enligt exif är avståndet 6.5m, själv vet jag inte men mitt gamla objektiv skall inte kunna ge rätt avstånd, ibland står det 70m i exif, så den är lite knasig.

Den är croppad, kanske till hälften.

Brukar ju vara svårt att komma nära, men ibland är man för nära så man kapar vingen

Brunkärrhök

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/125163826/original

Mvh

Omar
 
Riktigt fin! Hur nära är du när du tar en sådan bild? Hur mycket crop är det?

Jag jobbar på att få till fågelbilder men jag tycker aldrig jag är tillräckligt nära. :(

Håller helt med!
Träning, träning, träning och sen gärna en aning tur också...

Jag ger mig tusan på att Omar (och kameran) är maskerad.
Ungefär som en prickskytt i Amerikanska marinen. Massor med vass i håret och sjögräs i skorna :D :D

Skämt åsido Omar. Jag gillade framförallt den första bilden på fasanen, mycket vacker! thumbup.gif
 
Deb här rödhaken kom jag förhållandevis nära. Kanske var 4 meter ifrån. Ändå blev det bara 2 megapixlar kvar när jag beskurit. Den blev jag nöjd med men oftast blir det som sagt bara små prickar. Det är nog tålamodet det är fel på!
 

Skäggmesen tycker jag är extra bra, när jag tittar på Fasanens ögon så är det lite läbbigt, den ser närmast död eller uppstoppad ut, vad kommer sig det av, är det hård skärpa eller förstoring, man ser ju sällan annars småfåglar supernära och 400:dra optiken är skarpare än många ögon, man får en koncentration som egna ögat inte riktigt klarar, skäggmesen ger ett något mjukare intryck mera levande, men det måste kanske bli så, när jag tittar vid fågelbordet så rör sig talgoxen oavbrutet, med små kvicka rörelser, men fotot fryser bilden, fina bilder i alla fall.

//Bengt.
 
Normalt

Skäggmesen tycker jag är extra bra, när jag tittar på Fasanens ögon så är det lite läbbigt, den ser närmast död eller uppstoppad ut, vad kommer sig det av, är det hård skärpa eller förstoring, man ser ju sällan annars småfåglar supernära och 400:dra optiken är skarpare än många ögon, man får en koncentration som egna ögat inte riktigt klarar, skäggmesen ger ett något mjukare intryck mera levande, men det måste kanske bli så, när jag tittar vid fågelbordet så rör sig talgoxen oavbrutet, med små kvicka rörelser, men fotot fryser bilden, fina bilder i alla fall.

//Bengt.

Jag tycker fasanens öga ser helt normalt ut. Kanske är det ovanan av att se ett fasanöga som gör att du tycker det ser konstigt ut?!
 
Bengf;1581266 när jag tittar på Fasanens ögon så är det lite läbbigt sa:
Hej

Får erkänna att två polare som jag känner kastade en uppstoppad fasan mellan sig som jag fotade i "flykten" mellan dem:)

Lite skämt:) så inte sant, skrattar lite:)

Fasanens ögon blev bara så i solljuset.

De flesta flygbilder jag har på fasan är bakifrån men här fick jag nästan i profil.

Mvh

Omar
 
allt käns lite uppstoppat idag med canon i jmf med N.....
uj uj
jävligt snygga bilder som alltid
 
Senast ändrad:
Jag tycker fasanens öga ser helt normalt ut. Kanske är det ovanan av att se ett fasanöga som gör att du tycker det ser konstigt ut?!

Under åren har jag bläddrat i många fågelböcker, men där är det sällan sådana närbilder som Omar visar, kamera och optik verkar ju vara av högsta klass, våra ögon är också lite olika, när jag som ung man sköt med luftgevär från 7-8meter (vinden) såg jag varje kulhål om det bröt mellan 8-9:an som äldre såg ja inte hålen, bilderna är hur bra som helst, men jag gjorde en reflektion, man fryser faktiskt bilden, för att få det hela skarpt, personligen fattar jag inte hur Omar kan ta dessa bilder.

//Bengt.
 
Vad skulle ni säga är ett rimligt begagnatpris för en halvår gammal 1D MkIV i mycket bra skick?
 
Under åren har jag bläddrat i många fågelböcker, men där är det sällan sådana närbilder som Omar visar, kamera och optik verkar ju vara av högsta klass, våra ögon är också lite olika, när jag som ung man sköt med luftgevär från 7-8meter (vinden) såg jag varje kulhål om det bröt mellan 8-9:an som äldre såg ja inte hålen, bilderna är hur bra som helst, men jag gjorde en reflektion, man fryser faktiskt bilden, för att få det hela skarpt, personligen fattar jag inte hur Omar kan ta dessa bilder.

//Bengt.

håller med, imponerande
/Rogge
 
Jag körde tidigare med 5Dmk2, men tyckte att den var lite kort för det jag fotograferar mycket (flyg) och tyckte även att AF var lite i segaste och oroligaste laget. Jag bytte till 7D, men blev lite besviken på bildkvalitén. Visst, man når längre och bra AF o.s.v., men orena bilder trots LR3. Jag tycker att det mesta ser bättre ut med 5:an.
Men, tråden handlar om 1DmkIV... Kan man någorlunda uttala sig om hur ren bild man får med en 1DmkIV jmfr med 5Dmk2 (och iofs 7D)? Någon som kört med båda och kan uttala sig om bildkvalitén hos båda?
Frågan är alltså om man hos mkIV har en gyllene kombination av actionkvalité och bildkvalité.
 
Jag körde tidigare med 5Dmk2, men tyckte att den var lite kort för det jag fotograferar mycket (flyg) och tyckte även att AF var lite i segaste och oroligaste laget. Jag bytte till 7D, men blev lite besviken på bildkvalitén. Visst, man når längre och bra AF o.s.v., men orena bilder trots LR3. Jag tycker att det mesta ser bättre ut med 5:an.
Men, tråden handlar om 1DmkIV... Kan man någorlunda uttala sig om hur ren bild man får med en 1DmkIV jmfr med 5Dmk2 (och iofs 7D)? Någon som kört med båda och kan uttala sig om bildkvalitén hos båda?
Frågan är alltså om man hos mkIV har en gyllene kombination av actionkvalité och bildkvalité.

Du har lite synpunkter här i en tråd om fullformat kontra 1DMKIV.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128743
Nu har jag bara en 1DMKIIN och en 5DMKII men visst skulle jag vilja ha en 1DMKIV med 5 ans sensor om jag fick önska något av tomten i Japan.
 
ANNONS