Annons

Canon EOS 1D MkIV

Asså ert förbannande spekulerande om nya modeller hela tiden går en på nerverna... (men de är kul som f-n å läsa, så fortsätt ni) hehe
 
Om nu Canon gör som jag tror och imorgon på presskonferansen går ut med att en Eos 1d MkIIIn är påväg, hur lång tid kan man då räkna med innan den finns att köpa i butikerna ?


//Peter
 
Om nu Canon gör som jag tror och imorgon på presskonferansen går ut med att en Eos 1d MkIIIn är påväg, hur lång tid kan man då räkna med innan den finns att köpa i butikerna ?


//Peter

Hej

När 1d MkIIn kom ut på hösten 2005 så var den riktigt svår att få tag på. Fick min i typ februari 2006.

Hur det blir med nästa n? blir ju svårt att säga.

Man kan nog säga att alla Canon proffskameror tar lite tid att få.

Mvh

Omar
 
Hej

När 1d MkIIn kom ut på hösten 2005 så var den riktigt svår att få tag på. Fick min i typ februari 2006.

Hur det blir med nästa n? blir ju svårt att säga.

Man kan nog säga att alla Canon proffskameror tar lite tid att få.

Mvh

Omar


Okey, har iofs inte mer brått än att jag kan vänta men vänta är joooobigt heheh.

Undrar vad dom skall göra med alla MKIII ingen kommer väl att köpa dom sen hmm

//peter
 
Undrar vad dom skall göra med alla MKIII ingen kommer väl att köpa dom sen hmm //peter

Just det! Alla MkIII:eek:rs (sålda som osålda) kretsar har ett "missnöjeschip" som aktiveras så snart MkIV presenterats.

Tänk så många gånger vi har varit med om detta. En ny kamera aviseras och varje gång blir den upphausad (kanske mest under väntetiden). Det konstiga är bara att bilderna på FS aldrig blivit bättre av att nya modeller aviserats.

Sedan 2004 då 1DmKII kom har kameran "förbättrats" 3 gånger och är nu inne på den 4:e, men det syns inte på bilderna.

Jag skulle vilja att man gjorde ett chip jag kunde svälja och bli en bättre fotograf istället.

Mvh/Lennart
 
Jag vet vad du menar Lennart men jag tror att Peter säger detta då just 1DMk3 har haft vissa problem med autofokusen.
De flesta har säkert inte märkt något, inklusive jag, men då det finns en del som har skrivit mycket negativt om detta så är det inte så konstigt om många tvekar att köpa en sån. Oavsett om de som skrivit har rätt eller fel.

Däremot tror jag inte att det är så många som kommer att skrota eller sälja sina 3:eek:r väldigt billigt när nästa modell kommer.
 
Jag vet vad du menar Lennart men jag tror att Peter säger detta då just 1DMk3 har haft vissa problem med autofokusen.
De flesta har säkert inte märkt något, inklusive jag, men då det finns en del som har skrivit mycket negativt om detta så är det inte så konstigt om många tvekar att köpa en sån. Oavsett om de som skrivit har rätt eller fel.

Däremot tror jag inte att det är så många som kommer att skrota eller sälja sina 3:eek:r väldigt billigt när nästa modell kommer.

AF submirror var felaktiga på en del ex och garantireparerades. I övrigt har 1DMkIII en ganska hög träffprocent på sin AF. Precis som sin föregångare.

Tror mycket av missnöjet kom sig av att många under lång väntan framför sig såg en kamera som skulle ha idiotsäker AF. Alltså, bortsett från submirrorn tror jag att det var förväntningarna det var "fel" på.

Många testade till vansinne AF i hög sekvens utan att ta sina egna begränsningar med i tänkandet. Det fordras faktiskt bra teknik för att hantera AF på rörliga föremål i hög sekvens.

Dra en parallell till Nikon D3 som är ruggigt snabb också. Den är ju känd för att vara extremt brusfri vida höga iso. Aldrig innan har det plåtats så många bilder i 6400 iso även om 400-800 iso hade räckt.

Mycket handlar alltså, enl min mening, om att tänja gränser till det yttersta på materialet. Men tyvärr förbli oelastisk i sitt eget kunnande/teknik.

Jag är inte motståndare till nya kameror. Tvärtom! Men det har gått inflation i uppdateringar samtidigt som optikerna inte alls utvecklas i samma takt för att matcha exv de (inte alltid nödvändiga) extra megapixels som pressas in med skohorn på sensorerna.

Jag tycker mig också märka en tendens att det är kameraskrället som ska fixa det hela. jag tror för övrigt inte att det finns många som hunnit lära sig utnyttja hela 1DMkIII:s potential ännu.

Ska säga som det är: Jag lever inte precis som jag lär, men jag inser att det ligger något snett i övertron på nya kameror.

Mvh/Lennart
 
AF submirror var felaktiga på en del ex och garantireparerades. I övrigt har 1DMkIII en ganska hög träffprocent på sin AF. Precis som sin föregångare.

Tror mycket av missnöjet kom sig av att många under lång väntan framför sig såg en kamera som skulle ha idiotsäker AF. Alltså, bortsett från submirrorn tror jag att det var förväntningarna det var "fel" på.

Många testade till vansinne AF i hög sekvens utan att ta sina egna begränsningar med i tänkandet. Det fordras faktiskt bra teknik för att hantera AF på rörliga föremål i hög sekvens.

Dra en parallell till Nikon D3 som är ruggigt snabb också. Den är ju känd för att vara extremt brusfri vida höga iso. Aldrig innan har det plåtats så många bilder i 6400 iso även om 400-800 iso hade räckt.

Mycket handlar alltså, enl min mening, om att tänja gränser till det yttersta på materialet. Men tyvärr förbli oelastisk i sitt eget kunnande/teknik.

Jag är inte motståndare till nya kameror. Tvärtom! Men det har gått inflation i uppdateringar samtidigt som optikerna inte alls utvecklas i samma takt för att matcha exv de (inte alltid nödvändiga) extra megapixels som pressas in med skohorn på sensorerna.

Jag tycker mig också märka en tendens att det är kameraskrället som ska fixa det hela. jag tror för övrigt inte att det finns många som hunnit lära sig utnyttja hela 1DMkIII:s potential ännu.

Ska säga som det är: Jag lever inte precis som jag lär, men jag inser att det ligger något snett i övertron på nya kameror.

Mvh/Lennart


Bra inlägg, jag håller med !
Har haft en mk3 med problem, det tog dock ett bra tag innan jag fullt var säker på min sak då jag som du beskriver var rädd att det var mina begränsningar som var problemet.
Nu är den ok och trots att jag vet att jag inte "kan" den fullt ut och att den kommer att räcka för mig i många år så luras man in i hysterin ang. brus, snabbhet och upplösning när man egentligen borde lägga den kraften på att vara ute och fota, öva och utvecklas...!

Lars
 
Idag lanserade Canon eos 50D, vet inte om det är bra eller dåligt att Canon inte släppte en MKIIIn eller IV , men när dom kommer lär dom ju ha ganska mycket bättre specar än sin föregångare i alla fall om man skall gå efter dom specar som 50D har.

Nu är det bara att vänta tills den 22 sep .



//Peter
 
Vad man kunde förstå av vad Canons representanter sa på releasen av 50D så kommer Canon att släppa 1 DSLR till i höst. Då 5D hängt med nästan 3år så tror jag inte chansen är så stor att det är 1Dmk3 som får en uppdatering i år. Mitt förslag är Mars -09.
 
Vad man kunde förstå av vad Canons representanter sa på releasen av 50D så kommer Canon att släppa 1 DSLR till i höst. Då 5D hängt med nästan 3år så tror jag inte chansen är så stor att det är 1Dmk3 som får en uppdatering i år. Mitt förslag är Mars -09.
Jag hoppas ju jag har fel.....det kan ju faktiskt vara så att de släpper en 550D...skulle iallafall inte överraska mig???
Mvh Thomas
 
Canon släppte nog 50D pågrund av att 40D ej blev någon storsäljare vilket representanter för Canon ställde sig undrande inför då 40D var(är) en mycket bra och prisvärd kamera.

Nu har Canon två kameror som dom måste försöka matcha eller överträffa för att inte tappa kunder och dessa är Nikon D700 och D3.

Eftersom det dröjt så länge sedan 5D kom ut så tror jag knappast att det går att kalla den mk II det vore lite smått komiskt tycker jag med så lång tid mellan modellerna, snarare kommer en 3D eller liknande i stället för 5D.


Canon eos MkIII måste också snabbt ersättas om man vill vara med i racet.

//Peter
 
Canon släppte nog 50D pågrund av att 40D ej blev någon storsäljare vilket representanter för Canon ställde sig undrande inför då 40D var(är) en mycket bra och prisvärd kamera.

Nu har Canon två kameror som dom måste försöka matcha eller överträffa för att inte tappa kunder och dessa är Nikon D700 och D3.

Eftersom det dröjt så länge sedan 5D kom ut så tror jag knappast att det går att kalla den mk II det vore lite smått komiskt tycker jag med så lång tid mellan modellerna, snarare kommer en 3D eller liknande i stället för 5D.


Canon eos MkIII måste också snabbt ersättas om man vill vara med i racet.

//Peter

Delar uppfattningen att Canon lanserar en FF-kamera istället för en MkIV. Ganska säkert för att möta upp mot den ganska billiga (tja, allt är relativt) D700. Alltså blir det 5D som ersätts.

Sedan går det ju alltid att diskutera om 1DMkIII ligger så långt efter D3, egentligen. Men jag tror inte vi får se en MkIV utan en MkIIIn efter årsskiftet. Eller också blir det relativt snabbt både 1DMkIV och 1DsMkIV, båda med utökade pixelantal och nya bildprocessorer.

Fast egentligen tycker jag att alla dessa uppdateringar är onödiga. Bortsett från att 5D ersätts, alltså. Hoppas den får ett väderskydd liknande D300/D700 samt att man inte klämmer in för många pixlar i den, rappare AF, 100% täckning i sökaren samt AF micro adjustment.

Alla andra uppgraderingar känns för mig som "prestigeuppgraderingar" som egentligen inte är riktigt förankrade hos kunderna. Dessutom pekar det mesta på att världen går in i en konjukturnedgång och den kommer att dämpa lusten betydligt hos konsumenterna att skaffa en ny dslr. Isynnerhet de som förra året eller ganska nyligen köpte en 40D eller 1DMkIII.

Men ssv, det är vad jag personligen tror och anser.

Mvh/Lennart
 
Ganska lugnt i denna tråd, kanske är det inte så många som faktiskt väntar på en uppgradering eller nya modell av 1D även om 50D med sina fina specar kommit.

//Peter
 
ja då får väl jag komma o röra om lite i grytan ;)

Det verkar som folk tror att Canon sitter med representanter på Nikons utvecklingscenter. Inse att marknaden svänger och utvecklingen dras fram av olika inovatörer och tekniker.

10D var unik i sitt slag
300D likaså
20D var också en milstolpe
350D var storsäljaren och breddade upp för den stora masssan
1Ds var unik med Fullformat
5D var unik med fullformat i mindre förpackning och pris.

Även Nikon har haft sina stunder, men hur många var inte trötta på D2H och D2X, tog väl en evighet innan dessa uppdaterades??

1Ds Mark III är väl fortfarande en av de absolut bästa småbildskamerorna du överhuvudtaget kan köpa?? Även D3:an är superb, so what?

1D Mark III är väl även den enormt kompetent? jag fattar faktiskt ingenting av hur folk resonerar... tidsnog kommer uppdateringen, men varför tro att det skall komma sekund eller nästan samma som Nikon släpper det dom har lyckats trolla fram? Hade jag pengar och lust skulle jag lätt kunna köpa en 1Ds Mark III dagen efter lanseringen av efterföljaren. Jag gjorde så med 20D, köpte fasten jag visste att 30D skulle komma vilken dag som helst. har fortfarande inte bytt ut min 20D

Utvecklingen svänger. ena dagen "leder" Nikon, andra Canon... Canon tycker ialla fall jag har lett utvecklingen ganska länge på den digitala eran... Vore konstigt och onaturligt om inte Nikon skulle leda också...

AMD tillverkar proccesorer, dom säljer fortfarande samma processor typ som när jag köpte min dator för snart fyra år sedan! visst lite högre frekvenser osv, men ingen större utveckling... idagarna kom deras nya värsting.

Näe... sitt o var nöjda med det ni har... Inte brusar era sensorer mer idag än igår bara för att ni vet att en annan tillverkare har något mindre brus på ett visst ISO?
Inte går väl kameran långsammare bara för att någon annan skrämt upp dom i mer än 10/s? Dög det igår så duger det gott fram till nästa kamera kommer och tro mig, det kommer en uppföljare...

Ja... man undrar hur folk kunde plåta innan kamerorna tog 10/s och utan motorstycken... Inte lyckades då jag ta mer än 1 bild/s med framdragning av film och knäppning... men bilder fick jag endå...
 
ANNONS