** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Tja, "klarar sig" ... visst blir det bilder, men jag ser inget direkt bra i att behöva nöja sig med halvbra sådana, för mig får gärna ISO-kriget fortsätta ett tag till.

För t.ex. närbilder under basketkorgen tog jag gärna f/4 och 1/1000s istället för f/2.8 och 1/500s om jag kunde välja det. :)

Jo, hade det inte varit konkurrens så hade vi absolut inte haft de kameror vid har idag till de priser vi har idag. Hade 1DIV eller D3s överhuvudtaget funnits så hade troligen kostat runt en halv miljon per st...minst.

Men en liten notering bara. Till f/4 och 1/1000 från f/2.8 och 1/500 vid samma ljussituation är två stegs skillnad på "iso-skalan"...
 
Jo, hade det inte varit konkurrens så hade vi absolut inte haft de kameror vid har idag till de priser vi har idag. Hade 1DIV eller D3s överhuvudtaget funnits så hade troligen kostat runt en halv miljon per st...minst.

Men en liten notering bara. Till f/4 och 1/1000 från f/2.8 och 1/500 vid samma ljussituation är två stegs skillnad på "iso-skalan"...

Ja precis, det är två steg, och är man på gränsen sedan tidigare så finns dom inte att ta till ... så jag tar gärna ännu bättre höga ISO.
 
Ja precis, det är två steg, och är man på gränsen sedan tidigare så finns dom inte att ta till ... så jag tar gärna ännu bättre höga ISO.

Jo men då kan du oxå köra 1/1000 och 300 mm bl 2,8 och få lika bild på en 1,3-crop med 1 steg lägre iso som 1/1000 och 400 mm bl 4 på en FF. Du kommer alltså att hela tiden ligga ett steg högre på iso-skalan med FF-kameran. Själva kameravalet, 1.3-crop eller FF, kvittar alltså i den aspekten...

Sen är det ju ingen som generellt protesterar mot bättre möjligheter.
 
Jag jämför i och för sig inte med FF, jag jämför med den 1.3x jag redan fotograferar med. Men det spelar ingen roll, ligger man på gränsen i dåligt ljus så är alltid mindre brus välkommet, så man kan välja slutartid och bländare efter "konstnärliga" behov, inte bara efter "högsta ISO som är tolerabelt pga dålig bildkvalitet".
 
Är det någon som har testat spot-AF?
Det står i white paper att det är långsamt om fokus ligger helt fel när man aktiverar det.

Och måste man trycka på stopp-knappen på teleobjektiven för att kunna aktivera det (C.Fn. III-6-7). Eller är detta bara en option och man kan ha det aktiverat hela tiden med något annat val?
 
Tja, "klarar sig" ... visst blir det bilder, men jag ser inget direkt bra i att behöva nöja sig med halvbra sådana, för mig får gärna ISO-kriget fortsätta ett tag till.

För t.ex. närbilder under basketkorgen tog jag gärna f/4 och 1/1000s istället för f/2.8 och 1/500s om jag kunde välja det. :)

Först, självklart får ISO-kriget gärna fortsätta, även för min del.
Vad jag ville ha sagt är att jag tycker att tråden snöar in alldeles för mycket på 100% crop på högsta möjliga ISO.

Sedan. f4 har jag full förståelse för.
Men 1/1000s? Är utifrån mina egna erfarenheter av sportfoto att 1/640s räcker alldeles utmärkt i det sammanhanget. Och att du knappast kommer att se någon som helst skillnad mellan 1/640s och 1/1000s.
Kombinationen f4 och 1/640s lär du ärligt talat fixa med 1D mkIV och få en fullt användbar bildkvalitet.
 
Och det är bl.a. därför jag tänker köpa 1D Mark IV. :)

Sedan vad som "räcker" i slutartid tycker jag är delvis en smaksak, vissa rörelser (händer, klubbor, boll) kan inte frysas på 1/640. Om det sedan är nödvändigt är som sagt en smaksak, det är ofta intressant med lite rörelse kvar, men det är ju inte dumt om man faktiskt kan få välja själv. På en pressbild kanske det inte spelar någon roll, men på en A2 syns det.
 
Tja, "klarar sig" ... visst blir det bilder, men jag ser inget direkt bra i att behöva nöja sig med halvbra sådana, för mig får gärna ISO-kriget fortsätta ett tag till.

För t.ex. närbilder under basketkorgen tog jag gärna f/4 och 1/1000s istället för f/2.8 och 1/500s om jag kunde välja det. :)

I de allra sämsta hallar jag plåtat i borde du klara dig på ISO 20.000, då har du 2,3 helsteg kvar till ISO 102.400.

Och det är bl.a. därför jag tänker köpa 1D Mark IV. :)

Sedan vad som "räcker" i slutartid tycker jag är delvis en smaksak, vissa rörelser (händer, klubbor, boll) kan inte frysas på 1/640. Om det sedan är nödvändigt är som sagt en smaksak, det är ofta intressant med lite rörelse kvar, men det är ju inte dumt om man faktiskt kan få välja själv. På en pressbild kanske det inte spelar någon roll, men på en A2 syns det.

Hmm.
Det där med att: "vissa rörelser (händer, klubbor, boll) kan inte frysas på 1/640." är ju en sanning med modifikation.
Jo, jag har faktiskt en viss aning vad jag pratar om här ;)
 
Är det någon som har testat spot-AF?
Det står i white paper att det är långsamt om fokus ligger helt fel när man aktiverar det.

Och måste man trycka på stopp-knappen på teleobjektiven för att kunna aktivera det (C.Fn. III-6-7). Eller är detta bara en option och man kan ha det aktiverat hela tiden med något annat val?

Jag har inte hittat något annat sätt än med knapparna på teleobjektivet. Skulle gärna ha Spot-AF med 85/1,2 för att få fokus på ögonen och inte på glasögonen.
 


Jag förstår inte alla dessa tester med allt inställt på 0.

Jag försöker optimera alla parametrar för att få bästa bild ur kameran!

Så varför inte jämföra med allt optimerat? Jag skiter i om det är världens bästa sensor eller världens bästa algoritm för brusreducerig i kameran.

Det jag vill ha är BRA bilder på minneskortet!!!!
 
Jag tycker också det är slutresultatet som är intressant, med bästa parametrar i kameran och efter all den bildbehandling man brukar göra, och på bästa tänkbara sätt för varje kamera. Men det tror jag blir svårt att testa, det blir bara diskussion om skillnader i arbetsflödet och annat.

Om t.ex. en kamera behöver ett pass brusreducering på högre ISO så får man väl göra det då, fixa ett batchscript eller en action i Photoshop så tar det inte någon tid direkt.
 
ANNONS