Annons

Canon EOS-1D X Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Spegellösa och DSLR fokuserar automatiskt med i princip helt olika tekniker.
Njae, det handlar mest om var AF-sensorerna sitter i kamerahuset. I moderna spegelfria kameror (och i Live View i spegelreflexkameror) används fasdetektering med AF-avkännande celler på bildsensorn. I Canons kameror används alla photosites på sensorn som fasdetekterande celler.

Titta på videon! De första 4-5 minuterna handlar om AF i "Live View".
 

Bengf

Aktiv medlem
Autofokusen ser riktigt grym ut! Bådar gott inför kommande spegellösa framtida kameror :)

Sen får man tycka vad man vill om han, men jag finner honom rätt underhållande att titta på.
https://www.youtube.com/watch?v=ypLxPmXuGGY
Jared överdriver nog inte i denna video tycker jag, Canon har gjort det kanonbra med bufferten, endast minneskortet storlek GB sätter gränsen, bra gjort. Nikons D500 är väl den som fungera ungefär likadant man märker aldrig av någon skrivning till kortet. Vad gäller Live View så fins det väl tillfällen med tunga kameran på stativ där det passar bättre, fins ju så fina stativ i dag.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Inte direkt.

Spegellösa och DSLR fokuserar automatiskt med i princip helt olika tekniker.

(Sedan är jag, trots det, övertygad att Canon kommer lyckas bra med sina spegellösa fullformatare ändå.)
Har du sett videon? Tror det var, om jag kommer ihåg rätt, 146 bilder i rad som han fotade i live view, vilket fungerar som jag förstått på liknande sätt som för spegellösa kameror, och i stort sätt alla var i fokus på en basketspelaren som sprang framåt. Fokusen fungerade riktigt bra i live view, dock är det inte så praktiskt att fota i live view med en dlsr men det är en annan sak.
 

apersson850

Aktiv medlem
Martin har nog missat att Canon har byggt en kamera som är i toppklass när det gäller AF både när den används som en traditionell spegelreflex och när man använder den som en spegellös, alltså i live view.
Att sen ergonomin inte är den bästa om man handhåller och använder live view, det är mycket riktigt en annan sak.
 

martinot

Aktiv medlem
Titta på videon! De första 4-5 minuterna handlar om AF i "Live View".
Tekniken på DSLR med "Live View" liknar en hel del den som sitter i spegellösa (även om det är lite olika förutsättningar).

AF på DSLR med sökare skiljer sig dock en del (vilket var min poäng).

Jared är en mycket värre spam-bait-clickare än Northruparna.

Står inte längre ut med att se hans videos (oavsett vad de handlar om). Så ansträngade jobbiga att se, och framför allt lyssna på. Var lite jobbiga för några år sedan, men de senaste åren är de bara så jobbiga att jag helt bojkottar de.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tony Filson, fotograf med mode och kitesurfing som specialitet, har skaffat en 1DX Mark III. Den som tycker att kameran är rejält dyr kan ju då kanske glädja sig åt att han gillar sina 1DX Mark II bättre...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tony Filson, fotograf med mode och kitesurfing som specialitet, har skaffat en 1DX Mark III. Den som tycker att kameran är rejält dyr kan ju då kanske glädja sig åt att han gillar sina 1DX Mark II bättre...
Har du någon länk så man kan läsa hur han förklarar det.

Jag har hunnit plåta en helt del med Mark III:an och tycker autofokusen är ett stort lyft jämfört med min Mark II.
 

Göran R

Aktiv medlem
Alltid intressant med någon som inte stämmer in reservationslöst i hyllningarna till en ny kameramodell.
Men för att belägga det man skriver så brukar det krävas bilder eller andra "bevis" utöver enskilt tyckande i text. Då blir det lättare att förstå vad som inte var till belåtenhet. Det verkar även lite märkligt att samma person har haft problem med så många av Canons kameror över tid. Canon ( och andra kamerafabrikers) kvalitetskontroll har inte rykte om sig att släppa igenom produkter med grava fel i någon större omfattning.

Ska bli kul att läsa feedback och se bilder från flera erfarna fotografer vartefter leveranser av beställda kameror sker.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Alltid intressant med någon som inte stämmer in reservationslöst i hyllningarna till en ny kameramodell.
Men för att belägga det man skriver så brukar det krävas bilder eller andra "bevis" utöver enskilt tyckande i text. Då blir det lättare att förstå vad som inte var till belåtenhet. Det verkar även lite märkligt att samma person har haft problem med så många av Canons kameror över tid. Canon ( och andra kamerafabrikers) kvalitetskontroll har inte rykte om sig att släppa igenom produkter med grava fel i någon större omfattning.

Ska bli kul att läsa feedback och se bilder från flera erfarna fotografer vartefter leveranser av beställda kameror sker.
Det cirkulerar alltid en massa rykten runt en ny kamera Man skall nog ta det lugnt om vad som är sant
Detta är inte min nya kamera. jag väntar på 5D MKV som lär komma inom ett år.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nja, Canons släpp av 1D Mark III för 13 år sedan var inte direkt kantat av någon fantastisk kvalitetskontroll. Eller om det nu istället var så att många av kamerorna fungerade som Canon tänkt sig, men det var inte på det sättet de gick bra att använda i verkligheten.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag testade Mark III:an så vred och slakade jag på kameran för att se om kameran ger någon störande yello-effekt (pga Rolling shutter), men jag kunde inte se något sådant.

Det kanske är mer känsligt när man tar frame grabs eller stillbilder. Det senare har Canon löst mer en mekanisk slutare som klarar 20 bilder/s.
 

martinot

Aktiv medlem
Har du sett videon? Tror det var, om jag kommer ihåg rätt, 146 bilder i rad som han fotade i live view, vilket fungerar som jag förstått på liknande sätt som för spegellösa kameror, och i stort sätt alla var i fokus på en basketspelaren som sprang framåt. Fokusen fungerade riktigt bra i live view, dock är det inte så praktiskt att fota i live view med en dlsr men det är en annan sak.
Jag tänkte på DSLR-fokus traditionellt via separat sensor under spegel som fälls upp.

Utmärkt att både Canon och Nikon numera har lika bra "live view"-fokus som spegellösa. Grymt smidigt! :)
 
ANNONS