Annons

Canon EOS 20D eller 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej!

Som ni kan förstå av rubriken, tänkte jag fråga er, speciellt då de som har de här digitala kamerorna (ovan).
Jag har tänkt länga satsa på en digital system kamera, och nu känns det som att det har blivit dags. Jag har tänkt mig en eos 20d eller 30d. Som jag såg, skiljer inte priserna så avsevärt mycket mellan de (konstigt nog). Så nu undrar jag, då de kostar en hel del (den billigaste på 20d på nätet ligger ca. 11,000 och 30d runt 13000) vilken skall man satsa på, är det värt 2000 spän för 30d.

Jag skulle också vilja ha en recension av någon som har en 20D och någon som antingen bytt från 20D till 30D eller har direkt köpt 30D.
Vet någon eventuellt vart man kan läsa någon recension om canon eos 20d?

Jag skulle uppskatta den, jag ligger i dilema nämligen.

vh/ Neo

Senast ändrad:
Ja, jag har också gjort det. Jag sökte nyss, men kom inte upp något vettigt. Jag kunde inte söka just i den sidan som man kunde lägga in en disskution angående Canon.

Tack för länken

Skillnaden på kamerorna är inte stor men eftersom skillnaden i pris inte heller är stor tycker jag du ska välja 30D.

Bara den större displayen borde vara värd dom extra kronorna. Sen har den några features till som 20D saknar.

photonicdelousions skrev:
Och det priset kommer från? Expert i Sverige eller?

Annars så köper man tex från tyskland och genast blev skillnaden mellan nytt och begagnat 2000 spänn!

:) Lycka till!

Från trådskaparen, men det visste du väl, för du har väl läst...

Skall du köpa nytt så skall du välja 30D, eftersom den är 20D's efterföljare, skillnaden är inte stor mellan dom, men väl värd skillnaden det skiljer i pris.

Begagnad är därimot en 20D ett bättre val eftersom du kan få den till ett bra pris.

kent.

Ja, man kan i och för sig köpa en begagnad 20D men jag tänker då på att den kanske pajar eller något, jag vet inte hur personen som säljer den har hanterat kameran.
Att köpa en från Tyskland kan också vara ett alternativ, men, kan man i så fall få en svensk bruksanvisning och att kameran ska ha svenska menyer också.

Något konstigt som jag lärde mig igår om system digital kameror var att jag inte kunde använda skärmen som sökare :), hade aldrig ens tänkt tanken på att det inte går. Tog det för givet, men mannen på Expert förklarade för mig det. Snacka om miss!

Tack förresten för en livlig diskution och för länkarna. Jag kanske får satsa på en 30D i alla fall.
Tänkte dock, jag har en canon objektiv 28-80mm från min analoga kamera, kan man använda den utan att tänka på något specifikt, och om nej, vad skall man tänka på?

neolit skrev:
Ja, man kan i och för sig köpa en begagnad 20D men jag tänker då på att den kanske pajar eller något, jag vet inte hur personen som säljer den har hanterat kameran.
Att köpa en från Tyskland kan också vara ett alternativ, men, kan man i så fall få en svensk bruksanvisning och att kameran ska ha svenska menyer också.

Något konstigt som jag lärde mig igår om system digital kameror var att jag inte kunde använda skärmen som sökare :), hade aldrig ens tänkt tanken på att det inte går. Tog det för givet, men mannen på Expert förklarade för mig det. Snacka om miss!

Tack förresten för en livlig diskution och för länkarna. Jag kanske får satsa på en 30D i alla fall.
Tänkte dock, jag har en canon objektiv 28-80mm från min analoga kamera, kan man använda den utan att tänka på något specifikt, och om nej, vad skall man tänka på?

Svensk meny har du i kameran om den kommer från Tyskland, däremot ingen svensk manual men den kan du beställa från Canon 120 sek tror jag att det kostade ink frakt!

Alla EF objektiv kan användas utan att behöva tänka på något :)

neolit skrev:

Det är ingen miss att man måste kolla i sökaren. Konstruktionen av en systemkamera gör att man inte kan titta i displayen för att komponera bilden och inte heller filma med sin systemkamera. Det är ungefär som att säga att det är en miss att man på kompaktkameror inte kan byta objektivet...

Du kan använda ditt 28-80mm men tänk på att du på en 30D inte får vidvinkel då det motsvarar 45-128mm. Du kommer behöva ett annat objektiv för att klara de flesta situationer i innomhusbilder.

fn76 skrev:
Det är ingen miss att man måste kolla i sökaren. Konstruktionen av en systemkamera gör att man inte kan titta i displayen för att komponera bilden och inte heller filma med sin systemkamera. Det är ungefär som att säga att det är en miss att man på kompaktkameror inte kan byta objektivet...

Ja, alltså, egentligen menade jag ett miss från MIN sida, inte tillverkarnas. Kanske var jag en smula otydlig på den punkten ;).

Du kan använda ditt 28-80mm men tänk på att du på en 30D inte får vidvinkel då det motsvarar 45-128mm. Du kommer behöva ett annat objektiv för att klara de flesta situationer i innomhusbilder.

Hur kommer det sig att det blir så? Jag har också hört det tidigare, men då trodde jag att t.ex. blir det 28-128 istället. :( ?

Det beror på att sensorn är av annan storlek på 20D och 30D än på analoga systemkameror. Du kan tänka dig att objektivet projicerar en lika stor bild bak på kameran, oavsett sensorstorleken. Men eftersom sensorn är mindre än film, så hamnar stora delar av bilden utanför sensorn. Dessa delar av bilden kommer inte alls med i bilden alltså.

Detta å sin tur medför att det ser ut som att man med den digitala kameran fotograferat med ett objektiv av längre brännvidd än med den analoga. Det sker en skenbar brännviddsförlängning alltså. Närmare bestämt ska du multiplicera mm i brännvidden med 1,6, för att du ska veta vad den "nya" brännvidden blir. Exempelvis blir 28-80 mm med det nya utsnittet (den skenbara brännviddsförlängningen) 28x1,6 - 80x1,6= 45 -128

(Fast det här får jag egentligen inte säga. Jag kommer att få skit för det för att jag förklarade det för dig på ett enkelt sätt. I realiteten förlängs alltså inte brännvidden på något sätt. Objektivet har hela tiden samma brännvidd, det är bara en mindre del av bilden som utnyttjas, du får alltså ett annat utsnitt av bilden. Så skulle du av misstag kalla detta fenomen för en brännviddsfölängning så får du alla termpoliser här på Fotosidan på dig. Som vill att du kallar saker med sina rätta termer. Men mellan dig och mig får du gärna använda begreppet skenbar brännviddsförlängning ;)

MVH!
-Eero

Bilagor

• sensor.jpg
    sensor.jpg
    52.2 KB · Visningar: 241
Hej!

Tack för en bra förklaring på denna fenomen. Jag är ju själv också en sådan person som gärna kallar saker efter deras rätta namn, så mig gör det ingen om jag lär mig de rätta namnen på olika funktioner på en system digital kamera osv.

Det var bara det att jag inte alls förstod varför det var på det sättet. :)

Irfan

Det finns tillbehör som du sätter på okurlaret om du vill ha en skärm att titta på... Såg en annons på blocket där den kostade 1250:- nypris har jag för mig...

ANNONS