När jag läser Fotos tester av kameran 350D och 20D så tycker i alla fall jag att slutsatsen av testerna vad gäller fokusering att de är likvärdiga. Visserligen har de använt olika objektiv, på 20D ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM och på 350D ett EF-S 18-55/3,5-5,6 II.
Båda kamerornas mätvärden är inom intervallet 0,2-0,3 s på skalorna mellan avtryck tills dess bilden tas efter fokusering. Utan fokusering är ingen av kamerorna över 0,1 s. EOS 350D tangerar 0,1 s och 20D når inte fram till detta på skalan för tiden för avtryck.
Nu har jag inga egna mätningar tillgängliga med samma objektiv på kamerorna. Jag tycker dock att inte att det går att dra slutsatsen att det skulle någon större skillnad mellan kamerorna. Vi talar om delar av en 1/10 s sekund i skillnad. Betraktar man staplarnas längd i Fotos resultatdiagram för fokusering, ser man att vid 17 mm är EOS 350D snabbare än 20D och vid 50/55 mm är det så gott som dött lopp mellan kamerorna.
Nu känner jag inte till exakt hur Fotos mätningar går till eller vilken utrustning de har för att detektera när saker och ting inträffar och dess varaktighet. Jag antar att de har samma metod i båda fallen.
Min slutsats blir att kamerorna är likvärdiga. Sedan är frågan om fördröjningen är för lång eller om den räcker för fotograferingsbehovet.