Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon Eos 20d???

Produkter
(logga in för att koppla)

Juicy

Aktiv medlem
Hej ,jag ska snart köpa en eos 20d men börjar fundera om det är verkligen en bra ide?Nån som vet om det kommer släppas nån nyare modell snart ? eller om det finns liknande kameror med samma prestanda?Meningen är att köpa en kamera och inte behöva sälja den efter 1 månad då det kommer ut en nyare förbättrad modell...
Är även tacksam för både bra och dåliga kommentarer kriing eos 20 från användare!

Ha det bra!

Ersättaren till 20D kommer troligen i februari (på PMA), iaf inte tidigare då kameran är relativt ny.

Om du vill komma billigare undan och få samma bildkvalitet så har du EOS 350D.

Vad gäller 20D så jag mycket nöjd med den på alla sätt, ställ gärna specifika frågor.

Nya kameror kommer var 18:e månad ungefär. Om du tror dig byta kamerahus i rasande takt finns ju alltid 350D kompisen till 20D som resultatmässigt är likvärdig. Den har dock en marginellt något mindre sensor, men sannolikt i samma generation som den i 20D. Det skiljer dock en hel del i pris och fysisk storlek mellan dem.

Kontenetan är att 350D ger likvärdiga bilder som 20D ger och spar sköna tusenlappar som kan användas till nästa kamerageneration, eller till objektiv och blixt om 350D motsvarar din kravspecifikation.

halvapriset???

Kollade på 350d nyss.....Om kamerorna verkligen är så liknande (vilket dem är) hur kommer det sig att det skylljer nästan halva priset på dem? får man gratis framkallning på köpet med en 20d? hahaha *skämtar*
kan det va mer lönsamt att köpa en 350 och använda resterande pengar till utrustning kring kamera?Är eos 20 då verkligen en mer en flashig grej o ha en prestandamässigt mot 350 d?

Re: halvapriset???

Juicy skrev:
Kollade på 350d nyss.....Om kamerorna verkligen är så liknande (vilket dem är) hur kommer det sig att det skylljer nästan halva priset på dem?
350D har långsammare och inte lika exakt AF som fungerar sämre i svagare ljus, hälften så stor buffert, 60% av batterikapaciteten, betydligt långsammare serietagning, mindre sökare, sämre reglage och LCD, färre AF-punkter, lägre snabbaste slutartid, långsammare blixtsynk, lägre högsta ISO-tal, saknar PC-uttag, längre shuter lag, hälften så hållbar slutare, längre black-out, mindre sensor med färre pixlar (om än minimal skillnad), färre inställningsmöjligheter och är gjort i plast istället för metall.

Dags att göra den egna kavspecifikationen för upphandling av kamera.

Till vad ska jag använda kameran?

Hur många bilder i följd behöver jag kunna ta?

Hur lång tid mellan bildserierna kan jag vänta?

Hur många bilder ska batteriets ström räcka till?

Hur mycket plats tar varje bild?

Hur stort minneskort behöver jag?

e t c

Vilka extra tillbehör behöver jag? Skiljer sig dessa mellan olika kameror?

e t c

Sedan är det bara att vikta behoven och med olika poäng så kommer rätt kamera att trilla ut.

oj

oj nu verkar ju 350d som skit för den som ej har koll. ??

fast klart det stämmer det du räknar upp.

mvh anders

När jag läser Fotos tester av kameran 350D och 20D så tycker i alla fall jag att slutsatsen av testerna vad gäller fokusering att de är likvärdiga. Visserligen har de använt olika objektiv, på 20D ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM och på 350D ett EF-S 18-55/3,5-5,6 II.

Båda kamerornas mätvärden är inom intervallet 0,2-0,3 s på skalorna mellan avtryck tills dess bilden tas efter fokusering. Utan fokusering är ingen av kamerorna över 0,1 s. EOS 350D tangerar 0,1 s och 20D når inte fram till detta på skalan för tiden för avtryck.

Nu har jag inga egna mätningar tillgängliga med samma objektiv på kamerorna. Jag tycker dock att inte att det går att dra slutsatsen att det skulle någon större skillnad mellan kamerorna. Vi talar om delar av en 1/10 s sekund i skillnad. Betraktar man staplarnas längd i Fotos resultatdiagram för fokusering, ser man att vid 17 mm är EOS 350D snabbare än 20D och vid 50/55 mm är det så gott som dött lopp mellan kamerorna.

Nu känner jag inte till exakt hur Fotos mätningar går till eller vilken utrustning de har för att detektera när saker och ting inträffar och dess varaktighet. Jag antar att de har samma metod i båda fallen.

Min slutsats blir att kamerorna är likvärdiga. Sedan är frågan om fördröjningen är för lång eller om den räcker för fotograferingsbehovet.

Senast ändrad:
De har varken testat förmågan att fokusera i svagt ljus eller hur exakt och säkert de fokuserar, iaf inte vad som framgår av texten.

okej

intressant.

den ända riktigt stora skillanden är väll 5 b/s istället för 3 b/s.
för de som fotar sport.

de avgör valet i de flesta fall.

sagan skrev:
Nej, men det har canon gjort.

Har du möjlighet att upplysa mig om var jag kan läsa Canons egna uppgifter?

Om antagagandet att en kamera fokuserar i sämre ljus än den andra och det skiljer flera tusenlappar i pris bör ju detta kunna kompenseras genom att köpa den billiga kameran med ett ljusstarkare och sannolikt bättre objektiv och på så sätt kompensera göra kameran ljusstarkare och därmed likvärdig med den kamera som fokuserar bättre i ljussvag miljö.

Antar att priset för kombinationen 20D och 17-55/3,5-5,6 är högre än budgeten för 350D med 17-55/3,5-5,6 plus 50/1,8

RolandM skrev:
Har du möjlighet att upplysa mig om var jag kan läsa Canons egna uppgifter?
Javisst:
http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.html

"# The EOS 20D provides full cross-type performance with maximum apertures as small as f5.6, yet it achieves up to 3 times the standard focusing precision when used with EF lenses featuring maximum apertures larger than or equal to f/2.8. The autofocus system of the Digital Rebel XT is inherited from the film Rebel XT body and has normal precision f5.6 sensors.
# The EOS 20D autofocus is specified to operate in 1 stop lower light than the Digital Rebel autofocus (-0.5 EV vs +0/5 EV)"

ANNONS
Götaplatsens Foto