Annons

canon eos 300

Produkter
(logga in för att koppla)

theerik

Medlem
undrar lite över blixtbilder med eos 300. Kan man få blixten till att gå av i slutet av slutartiden istället för i början? Och kan man få blixten till att gå av fler än en gång på en bild?

/erik

Umm EOS 300 har väl nattläge på programvalsratten? Jag har för mig att den ställer kameran i slow-sync.

Flera blixtar? Varför? Då ballar nog TTL'en ur..

är inte så jättehemma i alla uttryck. Vad menas med "slow-sync"? Om man kan få blixten till att slå mer än en gång så skulle det kunna bli ganska coola rörelsebilder.

Multiexponering då? Då kan ju blixten slå för varje exponering. T.ex. manuellt läge med lång slutartid, framtvingad blixt, multiexponering, stativ och trådutlösare som är satt i fastlåst läge så att kameran brassar av kontinuerligt. Det funkar. Testade just av nyfikenhet. Var det sådan effekt du ville ha?

Slow-sync gör väl inget annat än ställer in en längre tid motstandard som är 1/90 s men den fyrar av bilden på första ridån (början av tiden) du ville ha så att blixten komme i slutet av tiden (synk med andra ridån) det kan du inte göra men den inbyggda blixten, då måste ha en lös blixt där det finns den funktionen. Och så ville du ha så att blixte går av flera gånger på en bild måste du också ha en lös blixt som klarar det.

Blandade ihop begreppen.... Eftersom jag aldrig använt Canons motivprogram gissade jag att nattprogrammet gjorde detta.. Men då funkar det tydligen i slow-sync istället då.

Japp.. Precis som Tobias säger så måste det till en lös blixt med strob-effekt. Annars kan man kanske göra som Svante säger.. men då gäller det att ha ordentligt mörkt (för att kunna använda bulb).

ohls skrev:
Slow-sync gör väl inget annat än ställer in en längre tid motstandard som är 1/90 s

Precis. Så som jag har förstått det är det bara ett "motivprogram" för att ge samma effekt som om man använder Av, Tv eller M, dvs. blixten fyller ut förgrunden medan man kontrollerar bakgrundens exponering med bländare/slutartid.

Med multiexponering så menas det att man tar många exponeringar på samma bild va? Det är ju en ganska bra idé då! Var hittar jag multiexponering på en eos 300? Jag har en lös sigmablixt men jag tror inte den kan göra dessa saker...

har du ingen manual till kameran? där står det ganska mycket bra saker... men men du ska tycka ner en knapp på ovansidan av kameran tills du kommer till en symbol som vissar massa rutor där kan du ställa in hur många multexponeringar du vill göra upp till 9.

Ett gott råd inför framtida fotosessioner är att lusläsa manualen till din kamera, att kunna kameran utan och innan kan vara väldigt smidigt om man är ute och fotar och helt plötsligt kommer på något man vill göra :)

ANNONS
Götaplatsens Foto