Annons

Canon EOS 30D överexponerar väldigt mycket

Produkter
(logga in för att koppla)

Merrick

Aktiv medlem
Märkte nyligen när jag skulle prova det helautomatiska läget att kameran överexponerar något enormt. Om jag testar att fotografera utomhus till exempel där det är bra ljus så väljer kameran en slutartid på 1/60 och bländare 4.0, vilket då leder till att hela bilden blir i princip helt vit. Har testat de två halvautomatiska lägena AV och TV och det ger snarlika resultat.

Tilläggas bör att jag nu i ett år enbart fotograferat i det helmanuella läget vilket resulterat i att jag inte märkt av denna grej förut, utan fått perfekt exponerade bilder eftersom det är jag själv som justerar tid, bländare osv :)

Men vad är det som blir fel undrar jag nu?

Tack!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mera info

För att någon (människa eller spåtant) ska kunna svara på det måste du lägga upp bildexempel samt exifinfo. Om du öppnat bilden i i något av canonprogrammen som du har kan du se fullständiga uppgifter om bilden och sedan kopiera dessa och bifoga här.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Håll in +/-knappen och snurra på ett av hjulen, då ska en pinne röra sig under sifferraden (-2-1-0+1+2) på displayen eller i sökaren.
Ställ pinnen under 0.

Lycka till!
 

Merrick

Aktiv medlem
Re: Mera info

Tonyeagle skrev:
För att någon (människa eller spåtant) ska kunna svara på det måste du lägga upp bildexempel samt exifinfo. Om du öppnat bilden i i något av canonprogrammen som du har kan du se fullständiga uppgifter om bilden och sedan kopiera dessa och bifoga här.
Jag är väl medveten om vad exif är, här kommer ett exempel i alla fall.

http://img266.imageshack.us/img266/8664/exempelxs4.jpg

1/60
F/4
ISO:400
Exponeringsprogram: Normal
Exponeringskompensation: 0 Steg

Danlo skrev:
Håll in +/-knappen och snurra på ett av hjulen, då ska en pinne röra sig under sifferraden (-2-1-0+1+2) på displayen eller i sökaren.
Ställ pinnen under 0.

Lycka till!
Funkar ju inte på det helautomatiska läget?
 

Tidy

Aktiv medlem
Kolla vilken ljusmätningsmetod du använder. Det ser ut som att den mäter ljuset mot den svarta planschen.
 

Merrick

Aktiv medlem
Använder den enda som går att använda vid helt automatisk fotografering, dvs evaluerande.

Borde kanske tillägga att kameran fäller upp den inbyggda blixten också.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
ser konstigt ut

Det ser ut som om blixten fyrats av och det blivit reflexer. Kanske har blixkompensation stått på överexpo. Tror inte det är fel på kameran. Mera info och bilder. Kanske är det så att motivet inte är parallellt med sensorplanet så att blixten därigenom belyser de delar som ligger närmare med överexpo som följd. (motivet ligger lite diagonalt jfrt med sensorplanet)
 

Liax

Aktiv medlem
Nolla alla inställningar

Man kan ju gå in i menyerna och nollställa kameran så den hamnar i ursprungsläget, det vill säga så att allt blir som det var när kameran var ny.

I värsta fall kan du ju testa det.

/Joakim
 

Merrick

Aktiv medlem
ALLA bilder som jag tar i det helautomatiska läget blir såhär, finns inga undantag. Kanske om det är totalt kolsvart att det skulle bli mer "normal" exponering, har inte testat. Blixtkompenseringen går inte att ändra i det läget jag nu kör.

Har inte testat att återställa alla inställningar ännu, undrar först om bilderna kommer att börja namnges från 0001 igen?
 

Merrick

Aktiv medlem
simonbertilsson skrev:
Kör manuellt!
De enstaka gånger jag har provat automatik (oavsett kamera), har det blivit felexponerat. M-läget är det enda som funkar!
Jo, jag kör ju alltid manuellt annars. Men en dag så testade jag bara för skojs skull att köra heltautomatiska men då upptäckte jag ju att den felexponerade som fan och det störde mej. Annars funkar kamerna utmärkt i det manuella läget.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
VAAAD? Skall man inte kunna använda sig av automatiken på en Canon? Jag är Nikonanvändare och kör oftast med halvautomatik i S-läget och jag ser ingen skillnad på exponeringarna mellan S och M läget. Om en 30D inte klarar detta så är det ett fel på kameran.
 

f16

Aktiv medlem
simonbertilsson skrev:
Kör manuellt!
De enstaka gånger jag har provat automatik (oavsett kamera), har det blivit felexponerat. M-läget är det enda som funkar!
Öh, vad är skillnaden mellan att läsa av en ljusmätare eller att låta kameran göra detta?

Att inte använda bländar- eller tidsautomatik är ju bara att göra det onödigt krångligt för sig.
Man måste ju tänka till och använda sig av exponeringskompensation och i vissa fall spotmäting.

Dessutom klarar de flesta moderna kameror av att ge väldigt korrekta exponeringar med evaluerande mätning. I många fall bättre än vad man kan se på fotosidan ibland...

Visst i vissa extrema lägen får man gå på manuellt för att få till det och ibland kan Canons begränsning (20D-40D) på max +-2 bländarset vara för litet.

Man blir lite trött på att höra osanna sanningar...
 

f16

Aktiv medlem
Men prova om du inte kan köra med bländarautomatik, vettigt iso, evaluerande mätning och exponeringskompensationen på +-0.

Ta sedan en utomhusbild utan stora kontraster, tex utan himmel.

Fungerar inte detta är det någon vajsing på kameran.

När du kör helauto, menar du då det gröna läget (fyrkanten) eller P-läget?
 

Enicar

Aktiv medlem
Merrick skrev:


Tilläggas bör att jag nu i ett år enbart fotograferat i det helmanuella läget vilket resulterat i att jag inte märkt av denna grej förut, utan fått perfekt exponerade bilder eftersom det är jag själv som justerar tid, bländare osv :)

Men vad är det som blir fel undrar jag nu?

Tack!
Naturligtvis kan det vara nåt som är fel.
Måste dock fråga hur du mäter ljuset när du säger att du annars alltid kör i det helmanuella läget.
Har du provat Av eller Tv ?
 

ormet

Medlem
Han hade testat Av och Tv, samma fel där tydligen.

Jag tycker det låter som något fel med kameran. Det finns inte speciellt många ändringar man kan göra i det helautomatiska läget, har prövat med min 400D och det finns ingenting jag kan ändra för att få den överexponerad (inte blixtkomp heller). Visserligen vet jag inte hur 30D fungerar men så olika kan de inte vara.

Hade varit intressant att veta vad du använder för inställningar i lägena Av och Tv om du har samma fel där, där har du större möjlighet att ändra inställningar (och eventuellt rätta till felet).

F.ö. så är det helautomatiska läget rent utav skräp, den slänger alltid upp blixten om ljusförhållandena är dåliga t.ex.. Håll dig till Av och Tv om du ska köra på automatik... Om du nu får det att fungera :)
 
ANNONS