Annons

Canon EOS 400D. Portätt objektiv, Vilket är bra och hur funkar dem egentligen, berätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Vill ha ett bra porträtt objektiv till min kamera. Hur funkar dem egentligen? Förstorar dem? Jag har inte riktigt koll. Tar man med tex mitt 18-55 blir personen långt bort och liten om man ska få med hela. Förstår ni vad jag menar? Jag tycker det verkar som portätt objektiven förstorar på något sätt.... Vad är ca priset?
Berätta gärna det ni vet om hur de funkar och om ni tycker de är bra.
Tack på förhand :0)

Vill du ha med hela personen dvs helfigur så blir personen "liten" per automatik. Annars får han/hon inte plats på bilden! Ditt objektiv är förvisso inte Canons bästa. Det behöver bländas ner ett par steg för att bli hyggligt skarpt. Annars duger det visst för porträttfoto.
Frågan är vilken typ av porträtt du vill åstadkomma? På en cropkamera används vanligen 50-100 mm brännvidd. Det längre för att med litet skärpedjup få ögonen skrapa och resten av ansiktet mer eller mindre oskarpt. Ljusstarkt objektiv (lågt bländartal) ökar möjligheten ytterligare.

Det billigaste objektivet som fyller ovanstående krav är Canon 50mm/1,8 som kostar något över (nytt) eller något under (begagnat) en tusenlapp.

Vill ha ett bra porträtt objektiv till min kamera. Hur funkar dem egentligen? Förstorar dem? Jag har inte riktigt koll. Tar man med tex mitt 18-55 blir personen långt bort och liten om man ska få med hela. Förstår ni vad jag menar? Jag tycker det verkar som portätt objektiven förstorar på något sätt.... Vad är ca priset?

De har normalt en längre brännvidd vilket då ger ett mindre utsnitt vid samma motivavstånd. För ansiktsporträtt blev jag en gång i tiden lärd att en brännvidd på 70-135mm är lagom lite beroende på vad man önskar för effekt - detta var då på den tiden då man laddade film i sin kamera och stämmer idag också om man har en digital kamera med fullformatssensor (exempelvis Canon 5D). Till en 400D som har en APS-C sensor (vilken är mindre) så blir brännvidderna för samma utsnitt: 44 till 84mm och det stämmer då ganska bra med att 50mm och 85 mm är vanliga som porträttbrännvidder på APS-C hus. Helst så bör man vid porträtt använda fast optik eller ljusstarkare zoomar då man med APS-C gärna vill hamna på omkring F/2 till F/4 för lämplig skärpeteckning och skärpedjup. Så för att göra en lång historia kort så är oftast ett 60-70mm f/2.8 macroobjektiv ett bra val som porträttobjektiv till en APS-C kamera.

Vill du ha med hela personen dvs helfigur så blir personen "liten" per automatik. Annars får han/hon inte plats på bilden!

Jag misstänker att det är liten i förhållande till omgivningarna som avses. Om man istället för att zooma ut (18mm) för att få med hela personen zoomar in så mycket som möjligt (55mm) och backar tills hela personen är med får man med mindre av bakgrunden och personen blir relativt bakgrunden större. Prova även att välja ett så lågt bländartal som möjligt vid 55mm, det blir inte skarpt, men bakgrunden blir kanske lite suddig.

Annars är canons 50/1.8 ett utmärkt budgetval, tänk på att du behöver ett ganska stort arbetsavstånd för helkroppsporträtt bara.

Nja vad menar du?
Ska hela personen vara med så blir ju en del av personen motsvarande mindre och det oavsett objektiv, man får ju anpassa fotograferingsavstånd och brännvidd med varandra. Men i vidvinkelläge så blir de delar som är längst bort avbildade mindre än de delar som är närmast, använd längre brännvidd och öka avståndet så blir det bättre.
Generellt så brukar ett kort tele och stor bländare rekommenderas för porträtt . Det betyder ca 50 - 90 mm brännvidd på en 400D, "standardzoomens största bländare (5,6)är inte så stor att den ger bra bakgrundsoskärpa. Högre bländartal betyder mindre bländare, (bländartal=bländaröppning/brännvidd) EF 50/1,8 är ett billigt alternativ EF-S 60/2,8 macro ett annat men dyrare, men då får man ju också macro. sen finns ju också fristående tillverkares alternativ.
Lycka till

Det viktigaste för bildens utseende är vilken brännvidd och vilket avstånd du använder. Du har ju tillgång till ett stort omfång: från 18 till 300mm (med ett litet avbrott mellan 55 och 70mm). Du kan själv experimentera fram den perfekta porträttkombinationen: be en kompis agera modell och prova en väldans massa kombinationer av brännvidd (dvs skruva på zoomringen och prova bägge objektiven) och avstånd (prova jättenära, 1m, 2m, 4m, 10m). Det tar nog inte så lång tid innan du fattar hur det funkar.

Om du sedan vill få en oskarp bakgrund krävs det att du har stor bländare (litet bländartal) och/eller stort avstånd. Det kan kräva inköp av nytt objektiv, men det är inte säkert.

Detta är svårare att beskriva än att göra. Iväg och experimentera, nu!

Per.

PS. Vill du få med hela personen på bilden, så blir personen exakt så stor, oavsett vilket objektiv du använder. Alltid. Jämnt. Hur skulle det annars gå till? Fyller personen bilden, så gör den, liksom. DS

Jag har inte riktigt koll...

Det viktigaste är nog den artistiska delen, att "se" bilden du vill fånga, där kanske du är bättre än alla oss andra. För att ta bra bilder behöver man inte vara teknikkung, men grundläggande insikt kring hur optik funkar hjälper dig att få tekniskt bättre bilder.

Du har alla objektiv du behöver men verkar sakna ALL grundläggande kunskap om hur du använder dem. Läs en bok eller två!

ANNONS