Annons

Canon EOS 40D eller Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
d90 kontra eos 40d

ja ha så 40d är inte vädertätad å har inte magnesiumlegeringar å tätningar vid luckor?? nä nä då d90 är en jävla plastbit som är plast å åter plast. vilka diskussioner snillen spekulerar. verkar som om alla vet nåt 40 d är en skitkamera på alla sätt. men reser bättre än d90 som inte har nån tätning vid luckorna mm. nä skall du ha en nikon så skaffa dig en beg d300 inte lätt å hitta nån till rätt pris. men en komplett kamera å nåt å växa i. jämfört med legobiten d 90.så var det sagt!!å jag har alltid rätt!!
 
Senast ändrad:
Låt oss ta en titt på dynamiskt omfång mellan d90 och 40d och DXO uppmätning.
Vad vi kan se är att DR är betydligt större hos d90 jämfört med 40d.
några kommentarer wfrank?
Nu är detta sensorns återgivande.plastighet är inte uppmätt, ej heller stryktålighet mot regn
 

Bilagor

  • Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    21.8 KB · Visningar: 330
Så så Steve...."ta det lugnt, ta en Toy". Det är inte bra för blodtrycket att identifiera sig så mycket med sin utrustning att ens hela tillvaro rasar när den inte upphöjs till skyarna av andra ;-)
 
Förra sommaren köpte jag min Eos40, då hade precis Eos450 kommit o stod o valde mellan dom.
En jätteiktig sak vid kamera val är ju hur den är att jobba med. Eos40 har bra möjligheter att göra snabba inställningar med sina två rattar. Man kan ställa in Iso, vitbalans, autofocusmetod samt andra vanliga inställningar med bara ett knapptryck och ett vrid på en ratt. Bra mycke smidigare än att gå in i en meny o göra det. Detta är en detalj som är väldigt viktig om man fottar mycke, eller ja bara mer än semesterbilder då menar jag...

Har ingen koll på hur pass smidiga Nikons småmodeller är att jobba med men en sak att ta med när man väljer.

/M
 
En jätteiktig sak vid kamera val är ju hur den är att jobba med. Eos40 har bra möjligheter att göra snabba inställningar med sina två rattar. Man kan ställa in Iso, vitbalans, autofocusmetod samt andra vanliga inställningar med bara ett knapptryck och ett vrid på en ratt. Bra mycke smidigare än att gå in i en meny o göra det. Detta är en detalj som är väldigt viktig om man fottar mycke, eller ja bara mer än semesterbilder då menar jag...

Har ingen koll på hur pass smidiga Nikons småmodeller är att jobba med men en sak att ta med när man väljer.

/M

Allt detta går även att göra på Nikon D90. Jag har ställt in min så att om jag t.ex. kör bländarprioritet så är den främre ratten bländare och den bakre ISO, så jag behöver inte ens trycka på en knapp för det. Det borde väl gå på 40 också.

I denna tråden har jag nog läst de hittills värsta exemplena på märkesfanatism som jag sett Fotosidan. Förstår inte hur man kan bli så insnöad på sitt märke att man måste försöka trycka ner ett annat märkes kameror.

För mig är Nikon D90 valet framför Canon 40D, skulle jag behöva börja om hade jag gjort samma val igen. Trots att det tydligen är en ynklig plastbit =)
 
Allt detta går även att göra på Nikon D90. Jag har ställt in min så att om jag t.ex. kör bländarprioritet så är den främre ratten bländare och den bakre ISO, så jag behöver inte ens trycka på en knapp för det. Det borde väl gå på 40 också.

I denna tråden har jag nog läst de hittills värsta exemplena på märkesfanatism som jag sett Fotosidan. Förstår inte hur man kan bli så insnöad på sitt märke att man måste försöka trycka ner ett annat märkes kameror.

För mig är Nikon D90 valet framför Canon 40D, skulle jag behöva börja om hade jag gjort samma val igen. Trots att det tydligen är en ynklig plastbit =)

Du förstod mig nog inte riktigt där. Du menar en annan funktionom att konfigurera kameran, välja vilken funktion du ska ha på en ratt osv.Jo det finns på 40'an oxå. Tre olika program.
Jag menar att alla funktioner finns tilljängliga utan att gå in i en meny på kameran. Du kommer dirrekt åt funktionerna med ett knapptryck och ett vrid på en ratt. Du behöver inte ta ner kameran från ögat för att ändra ljusmätningsmetod eller autofocusmetod, vitbalans tex.

Inte alltid du har den funktionen du vill ändra på vald på dina rattar ju.

Håller med om att trådar som bara behandlar "Min kamera är bäst" är tråkiga. Men frågan om man ska köpa en äldre modell av en lite proffsigare kamera eller en ny modell av en liten enklare(lillebror) kamera oavsett märke kvarstår. Man kan ju ha diskusionen om D90 och D300 oxå när ersättaren till 300'an kommer o denna börjar gå ner i pris... Tror alla är överens om att d300 är den bättre kameran där. Eller??
 
Du förstod mig nog inte riktigt där. Du menar en annan funktionom att konfigurera kameran, välja vilken funktion du ska ha på en ratt osv.Jo det finns på 40'an oxå. Tre olika program.
Jag menar att alla funktioner finns tilljängliga utan att gå in i en meny på kameran. Du kommer dirrekt åt funktionerna med ett knapptryck och ett vrid på en ratt. Du behöver inte ta ner kameran från ögat för att ändra ljusmätningsmetod eller autofocusmetod, vitbalans tex.

Inte alltid du har den funktionen du vill ändra på vald på dina rattar ju.

Håller med om att trådar som bara behandlar "Min kamera är bäst" är tråkiga. Men frågan om man ska köpa en äldre modell av en lite proffsigare kamera eller en ny modell av en liten enklare(lillebror) kamera oavsett märke kvarstår. Man kan ju ha diskusionen om D90 och D300 oxå när ersättaren till 300'an kommer o denna börjar gå ner i pris... Tror alla är överens om att d300 är den bättre kameran där. Eller??

Nej, jag förstod, men jag borde kanske lagt in ett "dessutom" där någonstans =) Allt det du nämner finns även på D90 utan att behöva gå in i menyn.

Diskussionen i sig är fullt förståelig, jag har ju själv valt mellan de båda, det som är onödigt är att vissa inte kan hålla en saklig ton.

Och Ja, jag hade nog valt en D300 före min D90 om jag fått dem till samma pris, men som sagt så valde jag också D90 över 40D. Jag hade tidigare en kamera med vädertätning och kom underfund med att det var ingenting jag behövde lägga stor vikt vid när jag köpte ny. Jag har inte heller behov av snabbar serietagning och D90 sitter riktigt bra i min hand, ännu bättre med batterigrepp som man ju nu får på köpet om man köper en ny D90 via vissa återförsäljare. Så de fördelar som 40D hade gentemot D90 var inget som jag lade stor vikt vid. Men jag är övertygad om att jag hade varit väldigt nöjd med en 40D också, det är ju på intet sätt en dålig kamera.
 
Beggad D200 för runt 5000 kr, som de går för nu, är kanske också ett alternativ!? Mycket kamera för pengarna :) D200 har ungefär 1 ISO-stegs sämre brusprestanda än EOS 40D och 1½ steg sämre än D90. OBS! har inte "testat" detta utförligt utan endast uppfattning jag har genom att ha använt kamerorna ifråga till "vanlig fotografi", inte foto av tegelväggar och annat "vetenskapligt" ;-) Jag har haft 40D själv och har nu en D200. Sambon har en D90. Utöver detta är bildkvalitet högst jämförbar mellan D200 och 40D. Robusthet och väderskydd på D200:an är helt jämförbart med 40D och D300.

Ett argument för D90 kontra 40D är att du får batterigrepp till den första gratis av Nikon Svenska nu fram till sista mars. En D90 med grepp är "mer att hålla i" än en 40D utan, i varje fall med mina stora labbar :)

"Bara mina 2 ören"

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
oj då
DXO mätningar+Imaging-Resource och deras Imatest speglar väl verkligheten.
Eller vet du något som inte vi andra vet?

Om du undrar om jag tror mest på dig eller dpreviews mått på dynamiskt omfång så kan du nog lista ut svaret själv. Sen kan du sluta prata om dig själv i plural, det ser fånigt ut.
 
Om du undrar om jag tror mest på dig eller dpreviews mått på dynamiskt omfång så kan du nog lista ut svaret själv. Sen kan du sluta prata om dig själv i plural, det ser fånigt ut.

Ha ha ha... Såvitt jag sett så har inte Risedal lämnat några mätningar som han gjort själv, däremot hänvisar han till två sajter som gjort mätningar, varav den ena är DXO som jag förstått har mycket högt anseende när det gäller just mätningar.

Inte heller har han pratat om sig själv i plural såvitt jag kan se, så det ser mer fånigt ut att du försöker hugga på allt han skriver för att på något sätt göra det han säger mindre rätt. Förklara gärna istället vad DXO har gjort för fel i sina mätningar eftersom du tydligen inte litar på dem...
 
Tack för påpekandet wfrank, nu menar jag att vi är nog fler som undrar över dina svar, alltså inte bara jag, menar du att DXO test samt Imatestresultatet skulle vara missvisande?
Jag frågade dig tidigare som ger sådana pro kategoriska Canon svar, har du testat det dynamiska omfånget hos d90 och jämfört det med 40d.
Har du tittat på exponeringslatituden?
Att förlita sig på en gråskalekil från DPR är inte speciellt seriöst då bla linsflare/ströljus/optik spelar stor roll samt vilket Camera raw som har använts.

Men en viss indikation ger det ju alltid.

Men om vi nu skall se vad två olika testförfande har kommit fram till dvs DXO och Imatest så har i d90 mer än ett steg större dynamiskt omfång än 40d har.

PS det var visst fler som undrade över dina svar.
 
Senast ändrad:
Tror inte du läst alls. Jag inledde med tre-fyra inlägg här och rekommenderade Nikon D90 i alla, är det pro-Canon? Du får läsa igen. Sen det dynamiska omfånget så påpekade jag att dpreview ger en annan bild. Men man får titta på 2 recensioner för att se det, D90 och 40D separat. Du får gärna visa i vad dom gör fel.
 
Tror inte du läst alls. Jag inledde med tre-fyra inlägg här och rekommenderade Nikon D90 i alla, är det pro-Canon? Du får läsa igen. Sen det dynamiska omfånget så påpekade jag att dpreview ger en annan bild. Men man får titta på 2 recensioner för att se det, D90 och 40D separat. Du får gärna visa i vad dom gör fel.

jag har precis svarat på bla två parametrar som spelar in när man fotograferar av en gråskalekil.Vi har haft en lång tråd om detta där Lars Kjellberg förklarar de svagheter ett sådant förfarande har.
För att vi nu inte skall tugga runt samma sak, vad felar i DXO uppmätningar?
 
Ha ha ha... Såvitt jag sett så har inte Risedal lämnat några mätningar som han gjort själv, däremot hänvisar han till två sajter som gjort mätningar, varav den ena är DXO som jag förstått har mycket högt anseende när det gäller just mätningar.

Inte heller har han pratat om sig själv i plural såvitt jag kan se, så det ser mer fånigt ut att du försöker hugga på allt han skriver för att på något sätt göra det han säger mindre rätt. Förklara gärna istället vad DXO har gjort för fel i sina mätningar eftersom du tydligen inte litar på dem...

Jo du Anselm, han har jämfört själv säger han. DXO dök upp för några månader sedan, och har f.ö. fortfarande med beteckningen "beta". Där kan du t.ex. se att Nikon D40x är bättre än allt som Canon byggt i XXD och XXXD serierna. Många ifrågasätter det. Men fortsätt du att lyssna på maestro och låt bli att tänka själv, jag tänker inte hindra dig.
 
Jo du Anselm, han har jämfört själv säger han. DXO dök upp för några månader sedan, och har fortfarande med beteckningen "beta" f.ö. Där kan du t.ex. se att Nikon D40x är bättre än allt som Canon byggt i XXD och XXXD serierna. Många ifrågasätter det. Men fortsätt du att lyssna på maestro och låt bli att tänka själv, jag tänker inte hindra dig.


gör dig inte mer fånigare än tidigare, du tycks inte ha kunskap om DXO .
 
gör dig inte mer fånigare än tidigare, du tycks inte ha kunskap om DXO .

Jag repeterar vad jag svarade allra först när du skrev att D90 hade större dynamiskt omfång. Se om du kan hitta poängen i det inlägget.

"Möjligt, men det beror nog på vilka tester man läser. Det där luktar DXOMark. På dpreview får 40D ett övertag i det som bedöms som "usable range". Sen finns hos Nikon "Active D-Lighting" och hos Canon "Highlight Tone Priority" som ger nåt heltal till uttryckt i EV. Highlight Tone Priority finns i 450D, fast får erkänna att jag inte vet om det hann komma in i 40D som är äldre, däremot finns den i 50D. Nikons variant kan man ställa styrkan på tydligen, det går inte på Canon där det är PÅ/AV som gäller.

Praktiskt spekar det dock en minimal roll, andra faktorer är för de flesta viktigare i ett kameraval. Båda kamerornas sensorer är kort och gott utmärkta."
 
Vill man ha en möjlig förklaring till varför d90 och d3x Sony 900 har så bra dynamiskt omfång på basiso så är det sannolikt så att med dessa tre kamerors sensorer så sker mer än en utläsning av sensordata, det talas om 4 avläsningar för varje bild.
 
Jo du Anselm, han har jämfört själv säger han. DXO dök upp för några månader sedan, och har f.ö. fortfarande med beteckningen "beta". Där kan du t.ex. se att Nikon D40x är bättre än allt som Canon byggt i XXD och XXXD serierna. Många ifrågasätter det. Men fortsätt du att lyssna på maestro och låt bli att tänka själv, jag tänker inte hindra dig.

Visst har han det, men det var inte det inlägget du kommenterade. Tror du har missuppfattat det hela, DXO är knappast i något Beta-stadie, däremot är deras websida dxomark.com i beta-utförande just nu, vilket är en rätt stor skillnad. Självklart är det många som ifrågasätter det, kan tänka mig att de flesta är Canon-ägare.

Försök inte låtsas som att du vet hur jag tänker, jag om någon har väl har väl låtit bli att döma ut en kamera som jag aldrig har använt. Det jag dömer ut är ditt sätt att argumentera, eller snarare din brist på vettig argumentation, som du ju tyvärr fortsatte med i detta inlägget genom att göra ett personligt påhopp på mig. Trist beteende...
 
Det är konstigt. De flesta trådar börjar med bra information och konstruktiv kritik för att sedan åka rakt ned i källaren pga att någons ego blev sårat.

Men! (Tony Irwing)

Det är tur att det går att läsa lite mellan raderna och hitta användbar information nu när man själv står framför ett kameraköp.

Tack för information ni hinner skriva ned innan pajkastningen tar vid!

/Filip
 
ANNONS